اقتصادی

عراق، امارات و ترکیه، مقاصد اصلی صادرات اسباب‌بازی

سرپرست مرکز ملی خلاق و فرش ایران با بیان اینکه از جمله مهمترین مقاصد صادراتی کشورهای همسایه مثل عراق، امارات و ترکیه هستند، درباره ارائه تسهیلات به واحدهای دارای مجوز توضیحاتی ارائه داد.

محمدرضا زارع در گفت‌وگو با خبر فوری، با بیان اینکه صادرات اسباب بازی سال گذشته حدود ۳۸.۵ میلیون دلار بوده که امسال به نزدیک ۵۰ میلیون دلار خواهد رسید، گفت: مهمترین مقاصد صادراتی کشورهای همسایه مثل عراق، امارات و ترکیه و همچنین ارمنستان، آذربایجان، روسیه و ازبکستان بوده است. البته در مواردی کالای ایرانی از کشورهایی مثل روسیه، به سایر کشورها نیز مجدد صادر می‌شود که در آمار دیده نمی‌شود.

به گفته وی ایران در اسباب بازی‌های علمی آموزشی، بازی‌های کارتی، عروسک‌های پولیشی و عروسک‌های کوچک مقیاس مزیت رقابتی دارد. همچنین تولید ماشین‌های کنترلی و پهپادها با ارتفاع کم در حال حاضر در کشور انجام می‌شود. توان تولید برخی کیت‌های الکترونیک هم که در گذشته وارداتی بود در حال حاضر در کشور ایجاد شده است. اما در مورد کالاهای جدید، هنوز تولید به اندازه‌ای نیست که امکان صادرات وجود داشته باشد.

زارع با بیان اینکه یکی از مشکلات در حوزه اسباب بازی این بوده که مجموعه‌ها کوچک هستند و نمی‌توان به آنها مجوز صنعتی داد، تصریح کرد: اما اعلام شده این مجموعه‌ها می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند و مجوز صنعتی دریافت کنند. در این صورت وزارتخانه به واحدهای دارای مجوز در حوزه تسهیلات، اعطای زمین در شهرک‌های صنعتی، تامین مواد اولیه و تسهیل در حوزه صادرات کمک خواهد کرد. تاکنون حدود ۹۰ پروانه بهره‌برداری صنعتی در حوزه اسباب بازی صادر شده است.  

به گفته وی در سال جاری حدود ۱۰۰ تن ماده اولیه به شرکت‌های دارای مجوز در حوزه اسباب بازی داده شده است. اما هنوز امکان پوشش همه مجموعه‌ها به دلیل کوچک بودن آن‌ها فراهم نشده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.