اخبار عمومی

چشم انداز سیاست خارجی ایران؛ چالشها و تهدیدات

ایران در حال حاضر با یک دولت جدید ایالات متحده در صحنه بین الملل روبرو است ، در حالی که برجام در تلاش برای احیای آن است ، در حالی که تلاش می کند با فشار و تحریم در دوره ریاست جمهوری ما ادامه یابد و در تلاش است تا به گروه کشورهای باقی مانده بازگردد. این توافق نامه بین المللی از سوی دیگر ، در منطقه منطقه ای ، تنش و اختلاف نظر با کشورهای عربی خلیج فارس ، حضور رژیم صهیونیستی در منطقه و گشودن روابط دیپلماتیک با برخی کشورهای عربی و خروج آمریکا از افغانستان . و تجدید حیات طالبان مهمترین چالشهای سیاست خارجی است که ایران در حال حاضر در حال شکل گیری است.

به گفته مقامات دیپلماتیک ما ، روند بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل و رفع تحریم های این کشور در مراحل پایانی است و احتمالاً پرونده آن در دولت دوازدهم بسته خواهد شد ، اما دولت آمریکا و کشورهای اروپایی نشان داده اند دستاوردهای خوب این توافق به معنای پایان جنگ و سنگسار در طرف دیگر نیست ، بنابراین دولت سیزدهم با جنبه هایی از این پرونده روبرو خواهد شد و باید تلاش کند تا از نظر قانونی و سیاسی آماده شود. رو در رو. از طرف دیگر تعامل با روسیه و چین و استفاده از اختلافات بین آنها و ایالات متحده برای دستیابی به منافع ملی اولویت دیگر این کشور در صحنه بین الملل خواهد بود.

در سطح منطقه ای ، اولویت دولت جدید باید حل اختلافات با دولت های عرب و مسلمان در خلیج فارس باشد. دولت دوازدهم با ارائه “برنامه صلح هرمز” و ارسال پیام های متعدد دوستی و امنیت ، تلاش کرد تا نگرش خصمانه دولت های منطقه را تغییر داده و یک سیستم امنیت داخلی بدون دخالت قدرت های خارجی تشکیل دهد. روسیه اقدامات مشابهی را برای ارائه این طرح به شورای امنیت انجام داده است. اما وابستگی کشورهای عربی به خلیج فارس به ایالات متحده و البته گشودن اسرائیل به این منطقه استراتژیک مانع موفقیت تلاش ها در این زمینه تاکنون شده است. بنابراین ، اولین قدم دولت سیزدهم باید تلاش برای حذف عوامل اساسی و موانع بهبود روابط بین ایران و کشورهای عربی خلیج فارس باشد.

مذاکره با دولت افغانستان و طالبان و تلاش برای رهبری یک دولت چند حزبی تا همه اقوام و گروه های سیاسی بتوانند متناسب باشند و در مورد امنیت و ثبات در افغانستان به توافق برسند از دیگر اولویت های مهم است. دولت در حوزه سیاست منطقه است. قطعاً پس از عقب نشینی کامل نیروهای آمریکایی ، سناریوی سقوط دولت رسمی و شکل گیری جنگ و ناآرامی یا سناریوی حکومت کامل طالبان در افغانستان ، تهدیدهای امنیتی جدی برای جمهوری اسلامی ایران بوجود خواهد آمد. و در میان آنها بیشتر خواهد بود

بنابراین ، دولت منتخب در ایران باید سعی کند نقشه راه را برای رسیدگی به چالش ها و تهدیدهای بین المللی و منطقه ای با دید بین بخشی و به دور از رقابت و درگیری های سیاسی و گروه هایی که بیشترین آسیب را به منافع ملی می زنند ، طراحی و تدوین کند. و آماده اقدام با آنها باشید. از سوی دیگر ، تمرکز بر حذف نادیده گرفتن تلاشها و دستاوردهای کادرهای سیاست خارجی در دولت قبلی (دوازدهم) و تلاش برای برکناری و جابجایی نیروها از جمله اشتباهات اساسی است که در دولت سیزدهم شاهد آن نخواهیم بود. و در عوض ، اصل شایسته سالاری است. تخصص و تعهد مردم برای خدمت به کشور برای تأمین منافع و امنیت ملی.

* استاد دانشگاه

1717