اقتصادی

تایید لوگوی “نانو نماد” حاصل ۱۰ سال پیگیری ستاد نانو در سازمان استاندارد/آغاز برچسب‌زنی محصولات

رئیس گروه ارزیابی استانداردها و محصولات در ستاد توسعه فناوری نانو گفت: دستیابی به ادبیات مشترک و تازگی فناوری نانو دلایل تأخیر در ارائه نمادهای نانو به محصولات کشور است. -نمادها

به گزارش خبر فوری ، با توجه به تعریف بازار فناوری نانو ، استاندارد بین المللی ISO 2015 تصویب کرده است: 18110 TS / ISO؛ بازار فناوری نانو دارای سه بخش است: “بازار کالاهای نانو” ، “بازار تجهیزات نانو” و “بازار خدمات فناوری نانو”.

با تجزیه و تحلیل روند رشد سالانه بازار فروش محصولات نانوتکنولوژی خانگی ، در سال 1398 حجم بازار فناوری نانو در ایران نسبت به سال قبل 74 درصد افزایش یافته و در پایان سال 1398 ، در مجموع 237 شرکت بله به

در سال 1399 محاسبه این بازار در حال انجام است و گزارش نهایی آن در پاییز 1400 منتشر می شود.

در سال 1398 2648 میلیارد ریال از کل بازار فروش محصولات نانو در ایران را شامل می شد ، حدود 6 درصد مربوط به صادرات این محصولات به سایر کشورها و 41839 میلیارد ریال مربوط به فروش در بازار داخلی بود. به

در حال حاضر 237 شرکت فناوری در زمینه فناوری نانو فعالیت می کنند و سال گذشته آنها 750 محصول نانو شامل تجهیزات و کالاهای نانو تولید کردند ، یعنی:

با این حال ، این کشور هنوز نتوانسته در زمینه عادی سازی این محصولات اقدامی انجام دهد.

طی 10 سال گذشته ، مرکز توسعه فناوری نانو “نماد نانو” را استاندارد سازی محصولات در این زمینه برای روشن شدن بازار این فناوری و نظارت بر سطح عملکرد شرکت ها تعریف کرده است. سازمان استاندارد ، اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای برچسب گذاری نانو محصولات انجام نشده است و پس از 10 سال ، تنها لوگوی نماد نانو توسط سازمان استاندارد تأیید شده است.

“نماد کوتوله” توسط ستاد کوتوله ها و با همکاری سازمان استاندارد ملی طراحی شده است ، تا با اطمینان خاطر مشتریان را در بازار محصولات فناوری نانو جلب کند. این جایزه به محصولاتی تعلق می گیرد که نانوتکنولوژیکی هستند و آزمایشات بهداشتی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند تا از اصالت محصول برای مصرف کنندگان اطمینان حاصل شود.

اگرچه نماد نانو در کابینه پذیرفته شده است ، اما اجرای آن کند است. به گفته رئیس گروه ارزیابی استانداردها و محصولات در ستاد توسعه فناوری نانو ، ظهور و جنبه های فناوری نانو (ستاد و سازمان استانداردهای نانو) باید به عنوان عوامل مهمی در ادبیات رایج در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

نماد نانو پس از 10 سال ردیابی

ریحانه خورشیدی ، رئیس گروه استاندارد و ارزیابی محصول در ستاد توسعه فناوری نانو در گفت وگو با خبر فوری. او 10 سال است که می گوید نماد نانو همچنان محل اقامت نانو است: “اما تا کنون به هیچ شرکتی نماد نانو داده نشده است.” مدت زیادی طول کشید تا نانو اقامت با استانداردهای سازمان استاندارد سازگار شود و طرفین به ادبیات مشترک و همگرایی برسند.

وی با دستیابی به ادبیات مشترک ، تعریف استانداردهای مشترک در فناوری نانو را نام برد و گفت: “مشکل فناوری نانو یک مشکل” با تکنولوژی بالا “است و از طرف دیگر ، سازمانهای استاندارد دارای قوانین و مقررات هستند. موضوع کوتوله یک علم جدید و رویکرد استاندارد زیرا قبلاً در سازمان استاندارد نبود.

خورشیدی اعلام کرده است که نماد نماد نانو سازمان استاندارد را می پذیرد و گفت: “اخیراً ستاد نماد نانو توانسته لوگوی نماد نانو را به سازمان استاندارد منتقل کند و هنوز هیچ محصول نانو نماد اعطا شده است. “

سرپرست تیم استانداردسازی و ارزیابی محصول مبتنی بر فناوری نانو گفت: اما برخی از محصولات شرکت برای انتخاب نمادهای نانو در حال مطالعه هستند و به دلیل تغییرات در دولت ، متأسفانه برخی از کارها باید کند و با تاخیر انجام شوند. ما در حال حرکت به جلو هستیم و امیدواریم به زودی نماد نانو را با همکاری سازمان استاندارد به شرکت های متقاضی بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت های آزمایشگاهی برای توسعه استانداردهای نانو در کشور وجود دارد ، یادآور شد: آزمایشگاه های متعددی در کشور با استاندارد ISO 17025 وجود دارد و یکی از الزامات اعطای نماد نانو این است که آزمایشگاه ها باید ISO باشند. استاندارد 1707025 علاوه بر این ، لازم است چندین شرکت متخصص در بازرسی نانو فعال شوند ، که باید با استاندارد ISO 1707020 نیز مطابقت داشته باشند.

خورشیدی گفت: زیرساخت های دستیابی به استانداردهای نانو برای ارائه نمادهای نانو فراهم شده است و امیدوار است به زودی نمادهای نانو در اختیار برخی از شرکت های متقاضی قرار گیرد.

به گفته وی ، این نماد نانو به یکی از این شرکت های تولید کننده فیلتر برای خودروها و نیروگاه ها داده می شود و سایر کاربردها در این زمینه در حال بررسی است.

رئیس تیم استانداردسازی و ارزیابی محصول مبتنی بر فناوری نانو گفت: امیدواریم این ساختار سازمان ملی استاندارد تحت تأثیر تغییرات دولت قرار نگیرد تا نمادهای فناوری نانو سریعتر شود و بازار مبتنی بر فناوری نانو شفاف تر شود.

انتهای پیام