اقتصادی

انتقاد واردکنندگان برنج از تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: عرضه 100 هزار تن برنج ذخیره پیشگیرانه ای برای کشور در طول ممنوعیت فصلی واردات برنج برای تعدیل قیمت بازار برنج ، افزایش رکود بازار داخلی و عرضه برنج کمتر از هزینه برنج است. ممنوعیت واردات از چهار ماه به دو ماه کاهش یافت.

به گزارش خبر فوری ، مدیر کل شرکت بازرگانی دولتی اخیرا اعلام کرد که توزیع 100000 تن برنج تایلندی ، هندی و پاکستانی در سطح زنجیره های خرده فروشی ، تعاونی های مصرف کننده و اتحادیه ها آغاز می شود.

عباس توکلی ، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران ، معتقد است که تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار نه تنها به نفع بازار و مصرف کنندگان است ، بلکه ریشه های بخش خصوصی فعال است. تجارت برنج

برنج با اشاره به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار برای تامین 100 هزار تن برنج ، به عنوان ذخیره احتیاطی برای تنظیم بازار وارد شده است ، گفت: این واردات برای حفظ مواد غذایی و حفظ امنیت غذایی کشور وارد می شود. هیچ اشاره ای به استفاده از این محصول برای تنظیم بازار نشده است.

100000 تن در سه هفته مصرف می شود!

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه در شرایط فعلی طی دو تا سه هفته 100 هزار تن برنج در کشور مصرف می شود ، تصریح کرد: آیا به دنبال آن هستید؟

وی همچنین با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات فصلی به دلیل حمایت از تولید برنج داخلی اعمال شد ، گفت: وارد بازار شده و سپس وارد کنید ، این مشکل را می توان از راه های دیگری که تاثیر منفی بر کشور ندارد برطرف کرد.

وی درباره راهکارهای عملی تنظیم بازار برنج گفت: یکی از این اقدامات کاهش مدت ممنوعیت واردات فصلی از چهار ماه به دو ماه است.

افزایش رکود در بازار داخلی

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با تأکید بر اینکه تفاوت برنج در حال حاضر وارداتی با برنج داخلی پرمحصول بین 4000 تا 5000 تومان است ، تصریح کرد: و تقاضا برای این نوع برنج کاهش یافته و نتیجه در حال افزایش است. رکود بازار برنج داخلی

به گفته وی ، در این شرایط ، امید در بازار وجود دارد که قیمت برنج تولید داخلی کاهش یابد ، به این معنی که تامین کنندگان برنج زیر هزینه عرضه برنج هستند و در این شرایط ، هدف اصلی زمان فصلی است. ممنوعیت واردات ، که برای حمایت از تولید داخلی است ، زیر سوال می رود.

توکلی با بیان اینکه گنجاندن یک شرکت بازرگانی دولتی در عرضه برنج در زمان ممنوعیت واردات باعث ایجاد رقابت نابرابر و ناعادلانه با بخش خصوصی می شود ، گفت: این اقدام تنها بازار داخلی را تخریب و قیمت ها را تحریک می کند. در بازارهای جهانی همچنین ، توزیع این مقدار برنج با قیمتی کمتر از هزینه واردات آن ، آسیب بزرگی به بخش خصوصی وارد می کند که برخلاف سیاست های اصل 44 قانون اساسی و اصول اساسی بازار است.

وی با اشاره به اینکه تقصیر تنظیم کننده بازار تنها به تامین ذخایر احتیاطی در بازار محدود نمی شود ، تصریح کرد: برای جایگزینی آنچه به عنوان ذخیره احتیاطی وارد بازار شده است ، باید مجددا وارد شود و در زمان ممنوعیت ، واردات به محض پایان ممنوعیت وارد بازارهای جهانی می شود.در نهایت معامله گران در کشور ما مجبور می شوند برنج را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران تأکید کرد که انتظار می رود برنامه ها ، اهداف و سیاست های رئیس جمهور منتخب با تغییر دولت و مدیران جدید دولت ادامه یابد.

توکلی گفت که به مدیران ارشد گروه اقتصادی دولت توصیه کرده است از سیاست های غلطی که دولت قبلی برای تنظیم بازار اتخاذ کرده است اجتناب کنند ، زیرا نتیجه این سیاست های اشتباه امروز کاملاً آشکار است. این یک اشتباه بزرگ است و می توان جو روانی بازار را برای چند روز کنترل کرد ، پیامدهای منفی آن در ماه های پایانی سال بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و مداخله دولت در بازار برنج شرایط را پیچیده می کند.

وی با اشاره به نامه ای که روز گذشته از سوی انجمن واردکنندگان برنج به وزیر جهادکشاورزی ارسال شد ، تصریح کرد: در این نامه شرایط را توضیح داده و آمادگی انجمن واردکنندگان برنج ایران را اعلام کرده ایم. و با کیفیت بالا توزیع کنید

شایان ذکر است که این دوره ممنوعیت فصلی است که از اوایل آگوست تا نوامبر ادامه دارد. اما در این مدت به دلیل کاهش ذخایر برنج و اهمیت کاهش 69 درصدی واردات در سال جاری و تنظیم بازار ، مقرر شد ممنوعیت فصلی اعمال شود ، اما تاریخ ورود به برنج یا گمرک و بنادر قبل از 31 مرداد ثبت شده است. با این حال ، قبل از ممنوعیت ، حدود 10 کشتی حامل برنج از کشورهای مبدا خود به بنادر ایران رفتند و اگرچه برخی از آنها تا 22 ژوئیه وارد ایران شدند ، اما رسید انبار و تاریخ ورود پس از آن تاریخ صادر شد. از کالاها خواسته شد تا محموله ها را ترخیص کنند ، اما در هر صورت ، علیرغم مکاتبات بین دستگاههای مربوطه ، وزارت گمرک ، صنعت ، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی ، هنوز هیچ توافقی برای اختصاص محصولات وارداتی به بنادر برنج صورت نگرفته است. به

انتهای پیام