اخبار فرهنگی

عراق و یمن فیلم به اسکار ارسال کردند

چهار کشور جدید از جمله دو کشور عربی عراق و یمن، فیلم برگزیده خود را برای شرکت در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار به آکادمی معرفی کردند.

به گزارش خبر فوری به نقل از اسکرین، در ادامه معرفی نماینده کشورهای مختلف برای رقابت در جوایز اسکار ۲۰۲۴، کشور عراق فیلم «باغ‌های معلق» ساخته «احمد یاسین الدراجی» و یمن نیز فیلم «باردار» را به عنوان فیلم برگزیده خود انتخاب کردند.

سینمای عراق از سال ۲۰۰۵ برای نخستین بار وارد رقابت اسکار شد و «باغ‌های معلق» دوازدهمین فیلمی است که نماینده این کشور در جوایز آکادمی می‌شود و یمن نیز پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ فیلم به اسکار فرستاده بود.

علاوه بر این دو کشور عربی، کشور جمهوری چک فیلم «برادران» به کارگردانی «توماس ماسین» را آکادمی معرفی کرد که براساس داستان واقعی دو برادر در سال ۱۹۵۳ ساخته شده که تلاش کردند از چک‌اسلواکی کمونیستی بگریزند و به ارتش آمریکا در غرب برلین بپیوندند.

سینمای جمهوری چک در سال ۱۹۹۷ با فیلم «کُلیا» به کارگردانی «یان اسویراک» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد و پس از آن در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ نیز دو بار به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یافت.

ارمنستان هم فیلم «آمریکاتسی» به کارگردانی «مایکل. ای گورجیان» را به عنوان نماینده رسمی خود برگزید. این سیزدهمین فیلمی است که تاکنون از سوی ارمنستان برای رقابت در جوایز اسکار معرفی شده است، هر چند در سال ۱۹۹۱ و ۲۰۱۶ فیلم‌های ارسالی از سوی این کشور به دلیل نداشتن شرایط لازم رد صلاحیت شدند.

تاکنون کشورهای رومانی، ترکیه، مجارستان، هند، استرالیا، بوتان، بلغارستان، کلمبیا، شیلی، کامبوج، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، سوئیس، پرو، رومانی، سوئد، تایوان، تاجیکستان و تونس نیز فیلم برگزیده خود را برای اسکار ۲۰۲۴ به آکادمی معرفی کرده‌اند.

بر اساس قوانین اسکار، فیلم‌ها برای داشتن شرایط رقابت در شاخه فیلم بین‌المللی باید در فاصله زمانی اول دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آذر ۱۴۰۱) تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۹ آبان ۱۴۰۲) حداقل هفت روز اکران پیاپی تجاری همراه با بلیت فروشی داشته باشند.

دوره گذشته در ابتدا ۹۳ کشور فیلم نماینده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی به آکادمی معرفی کردند. طی مرحله نخست ۱۵ فیلم به عنوان نامزدهای اولیه و در نهایت ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه از طریق رای‌گیری از اعضای آکادمی انتخاب شدند و سرانجام در مراسم اعطای جوایز فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته «ادوارد برگر» از آلمان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد.

آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ روز دوشنبه دوم اکتبر (۱۰ آنلاین) است. 

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.