اقتصادی

بانک مرکزی تحولات اقتصاد کلان را تحلیل کرد

در سپتامبر 1400 ، بانک مرکزی از تحولات کلان اقتصادی و اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف و وظایف بانک مرکزی گزارش داد.

به گزارش خبر فوری ، از اوت سال گذشته ، بانک مرکزی به منظور ایجاد رویکردی جدید در سیاست های پولی و مدیریت انتظارات تورمی ، اطلاعات دقیق و به موقع از تحولات اقتصاد کلان و اقدامات انجام شده را ارائه کرده است. این امر به منظور برآوردن صحیح انتظارات فعالان اقتصادی و دستیابی به شرایط بهتر برای بانک های مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی (کنترل تورم) و دستیابی به اهداف آنها به منظور مشارکت در رشد اقتصادی ، انجام شد.

بر اساس پیش بینی بانک مرکزی ، خلاصه ای از تحولات و اقدامات کلان اقتصادی بانک مرکزی برای دستیابی به اهداف و کارکردهای آن در سپتامبر 1400 به شرح زیر است.

در ماه سپتامبر ، مانند ماه قبل ، گروههای “مسکن ، آب ، برق و گاز و سایر سوختها” ، “مواد غذایی و آشامیدنی” و “حمل و نقل” بیشترین سهم را به ترتیب با 49.8 درصد ، 15.1 و 11.5 درصد داشتند. تورم ماهانه مطالعه گروههای “کالا” و “خدمات” نیز تورم ماهانه را در سپتامبر امسال نشان داد ، همانطور که در ماه قبل ، زمانی که گروه “خدمات” تورم بالاتری نسبت به گروه “کالا” داشت.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی داخل و خارج نفت کشور (به قیمت پایه در سال 2016) در سه ماهه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد و 4.7 درصد افزایش یافته است. در این دوره ، به استثنای ارزش افزوده گروه کشاورزی کاهش یافته ناشی از خشکسالی و تولید محصول ، عملکرد 0.9 درصد کاهش یافت ، ارزش افزوده سایر گروه های اقتصادی از جمله “نفت” ، “شامل صنایع و معادن”. “و” خدمات به ترتیب 23.3٪ ، 2.1٪ و 7.0٪ افزایش یافتند.

همچنین ، افزایش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص (با قیمت ثابت در سال 2016) در سه ماهه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.5 درصد کاهش یافت که به ترتیب افزایش تشکیل ناخالص سرمایه ثابت در ساختمانها و ماشین آلات را نشان می دهد. به ترتیب 10.3 و 15.8 درصد بود.

کاهش تشکیل ناخالص سرمایه ثابت در ساختمان به دلیل کاهش تشکیل ناخالص سرمایه ثابت در بخش خصوصی بود. علت افزایش سرمایه ناخالص ماشین آلات نیز ناشی از افزایش واردات کالاهای سرمایه ای و افزایش کالاهای داخلی تولید شده در سه ماهه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی پایگاه اطلاع رسانی گمرک ایران ، در نیمه نخست امسال ارزش صادرات گمرک حدود 21.8 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1399 حدود 61 درصد افزایش داشته است. در همین حال ، ارزش واردات گمرک حدود 23.1 میلیارد دلار بود که 37 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

بهبود وضعیت بازار سهام در ماه سپتامبر

تجزیه و تحلیل بازار دارایی ها از جمله مسکن و سهام نشان می دهد که قیمت ها در بازار مسکن در سپتامبر امسال افزایش یافت و نشانه هایی از بهبود در بازار سهام مشاهده شد.

در نتیجه میانگین قیمت خرید هر مترمربع واحد مسکونی توافقی در تهران نسبت به ماه قبل در این ماه 2.4 درصد افزایش داشته است. در بازار سهام ، اگرچه میانگین روزانه شاخص کل بورس در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل 6.58 درصد افزایش یافت ، اما روند شاخص 1400 روزه بازار سهام نسبت به ماه گذشته کاهش یافت. به توجه به این نکته ضروری است که سیاست گذاران در صورت نیاز اقدامات سیاسی مناسب را در دستور کار قرار می دهند و روند تحول قیمت دارایی ها را پیگیری می کنند و به عواقب تغییر انتظارات تورمی توجه می کنند.

دلار در ششمین ماه سال افزایش یافت

در سپتامبر امسال ، میانگین نرخ دلار باز شده در بازار 271.3 هزار ریال بود که نسبت به ماه قبل 6.3 درصد افزایش داشت. با این حال ، در نیمه دوم ماه جاری ، نرخ ارز روند نسبتاً ثابتی را نشان داد ، زیرا انتظارات مثبتی در مورد تلاش های دولت و بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و تورم ایجاد شده است.

روند نزولی میانگین ارزش روزانه معاملات در بازار بین بانکی همراه با روند صعودی خفیف نرخ سود در این بازار، نشان دهنده تعدیل سطح ذخایر مازاد در بازار بین بانکی است. این عمدتاً به دلیل رفتارهای مالی دولت و جریان نامتعادل درآمدها و هزینه های دولت و تأثیر آن بر ذخایر بانکی است. در این شرایط ، بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای خود به عنوان عملیات بازار باز ، سعی کرده است نرخ بهره بازار را هدف قرار دهد.

در سپتامبر 1400 ، بازده اسناد خزانه اسلامی با سررسید یک ، دو و سه ساله روند رو به رشدی داشت. در این ماه ، نرخ بازگشت این اسناد به ترتیب 0.51 ، 1.27 و 1.77 واحد درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به ترتیب به 21.49 ، 22.20 و 22.44 درصد رسید. نکته حائز اهمیت این است که دلیل اصلی افزایش بازدهی اوراق مالی دولت اسلامی در ماه جاری این بود که دولت با تعدیل نرخ بازده اوراق، عرضه و فروش اوراق را افزایش داد.

وضعیت متغیرهای پولی

بر اساس ارقام موجود ، نقدینگی و رشد پایه پولی در 12 ماه تا پایان سپتامبر 1400 به ترتیب به 40.5 و 39.5 درصد رسید. لازم به ذکر است که در طول 12 ماه منتهی به سپتامبر 1400 افزایش قابل توجهی در پایه وجود داشت ، به ویژه در سه ماهه دوم سال 1399 نسبت به پایان ماه ژوئن همان سال به دلیل سقوط در پایه. سپرده های دولتی در نتیجه فروش اوراق به بانک مرکزی در نتیجه بدهی دولت.

پایه پولی نسبت به پایان سال 1399 در سپتامبر 1400 13.1 درصد افزایش یافته و نسبت به رشد متغیر (5.4 درصد) در مدت مشابه سال قبل 7.7 درصد افزایش یافته است. در این مرحله، خالص وام های بانک مرکزی از بخش دولتی و خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی به ترتیب 5.7 و 5.5 واحد درصد سهم داشتند که بیشترین سهم از رشد پایه نقدی را به خود اختصاص دادند. افزایش خالص مجموعه بانک مرکزی از بخش دولتی ، عمدتا به دلیل استفاده دولت از صندوق های دستمزد گردان خزانه (469.8 تریلیون رئال در پایان سپتامبر 1400) و افزایش محدودیت استفاده مجاز (از 3 to به 4) ٪). فرمان شورای وزیران 1400. 03.26). با این حال ، در دوره مورد بررسی ، برخی از تأثیرات گسترش پولی فوق الذکر با استفاده از ابزار توافق بازخرید معکوس برای انجام عملیات بازار باز خنثی شده است.

وضعیت نقدینگی تا شهریور 1400

به همین ترتیب حجم نقدینگی در پایان سپتامبر 1400 نسبت به پایان سال 1399 17.0 درصد افزایش نشان می دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل (17.1 درصد) 0.1 درصد کاهش یافته است. در پایان سپتامبر 1400 ، نسبت نقدینگی در حال رشد به 7839 رسید. بنابراین ، نسبت نقدینگی نسبت به پایان سال 1399 ، 3.5 درصد و نسبت به مدت مشابه در سال 1399 ، 0.7 درصد افزایش یافته است. دلیل اصلی افزایش نسبت نقدینگی در پایان سپتامبر 1400 ، در مقایسه با پایان سال 1399 ، کاهش نسبت مازاد ذخایر و سپرده ها بود. بنابراین ، حجم ذخایر تکمیلی بانکی از 304.1 میلیارد رئال در پایان سال 1399 به 192.7 میلیارد رئال در پایان سپتامبر 1400 افزایش یافت.

تجزیه و تحلیل رشد اجزای نقدینگی نشان می دهد که رشد پول 12 ماهه از 61.7 درصد در پایان سال 1399 به 35.9 درصد در پایان سپتامبر 1400 کاهش یافته است ، که نشان می دهد ثبات سپرده ها تقویت شده و پذیرش بلند مدت افزایش یافته است. سپرده گذاری در بانک ها با اعمال یک سیاست محتاطانه برای محدود کردن رشد ترازنامه های بانکی ، انتظار می رود که روندهای بهبود کنترل رشد متغیرهای پولی در ماه های آینده ادامه یابد و بانک های مرکزی به اقدامات خود برای حفظ ارزش پول ملی ادامه دهند. به (ثبات قیمت) موفق تر خواهد بود.

اقدامات بانک مرکزی در ششمین ماه سال

در سپتامبر 1400 ، با هدف مدیریت نقدینگی بازار بین بانکهای ریالی ، بانک مرکزی در تعامل با بانکها اقدامات اعتباری زیر را انجام داد:
• انجام عملیات بازار باز با موقعیت پیمانکاری در مجموع 121،800 میلیون روپیه در قالب یک قرارداد خرید معکوس 7 روزه (مانده قرارداد خرید معکوس برای عملیات بازار آزاد در پایان ماه سپتامبر صفر بود).
• میزان استفاده بانک ها از اعتبار متعارف برای رفع نیاز نقدینگی با سقف نرخ معادل 1363.3 میلیارد ریال (در پایان شهریور ماه جاری معادل 56.5 میلیارد ریال بوده است).

به گفته وزارت اقتصاد و دارایی ، با وساطت این بانک 18 مرحله از حراج اوراق بهادار اسلامی دولت تا پایان سپتامبر امسال انجام شد و در مجموع 432.4 میلیارد حق امتیاز از اوراق مالی اسلامی دولت خریداری شد. بانک‌ها و سایر سرمایه‌گذاران. در شهریور ماه امسال در پنج مرحله حراج اوراق مالی دولت اسلامی، 63.0 میلیارد ریال توسط بانک‌های اوراق بهادار دولت اسلامی (23.3 درصد) و 207.0 میلیارد ریال توسط سایر سرمایه‌گذاران (76.7 درصد) انجام شد. ) در مجموع 270.0 میلیارد ریال خریداری شد).

در نیمه اول سال جاری ، حدود 7.7 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی ، داروها و تجهیزات پزشکی با نرخ های ترجیحی به صورت نقدی و اعتباری اختصاص یافته است. لازم به ذکر است که بر اساس آخرین آمار از ابتدای سال تا 14.09.1400 ، در مجموع 9.5 میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی برای کالاهای اساسی ، داروها ، تجهیزات پزشکی و واکسن تاج داده شده است.

انتهای پیام