اقتصادی

بزرگترین بدهکار بانکی کیست؟ – خبر فوری

شناسایی بدهکاران بانکی به ویژه انبوه، همواره یکی از موضوعات و چالش های اساسی در شبکه بانکی بوده و شواهد حاکی از آن است که تاکنون اقدام موثری برای شناسایی و وصول بدهی های آنها صورت نگرفته است.

به گزارش خبر فوری، در همین راستا احسان خاندوزی وزیر اقتصاد برای شفاف سازی از بانک مرکزی خواست بانک ها را مجبور به تعیین ابربدهکاران خود کند. هر سه ماه در سایت بانک مربوطه اعلام کنید که بانک مرکزی هنوز به این درخواست پاسخ نداده است.

در مناظره شفاهی انتخابات ریاست جمهوری نیز اسامی بانک های فوق بدهکار مطرح شد و در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، عبدالناصر همتی – یکی از کاندیداها و رئیس سابق بانک مرکزی – اسامی 11 نفر را ارائه کرد. بانک های بزرگ سید ابراهیم رئیسی بدهکاران.که اسامی بدهکاران عمده بانکی وی به ترتیب دانیال زاده، اعظم، صدر هاشمی نژاد، العقیلی، اقدمیان، فلاحتیان، شفیعی، گرامی، ایزدپناه، رستمی صفا و ریخته گران را نام برد. اکنون با گذشت بیش از 100 روز از دولت سیزدهم، مشخص نیست دولت برای وصول بدهی این افراد چه کرده است.

علیرغم ابهام تعداد مطالبات غیرجاری از بانک ها، آخرین اطلاعیه درباره آن حکایت از مبلغ 236 میلیارد تومانی دارد و اینکه نام این بدهکاران تا چه حد در کاهش و شارژ صرف انتشار موثر بوده است. این تاخیرها، بدهی دولت به سیستم بانکی و انسداد این بخش است. توجه به منابع بانک ها از دیگر چالش های نظام بانکی است که راهکارهای ارائه شده برای تسویه این بدهی تاکنون موثر واقع نشده است و همچنین مبلغ این بدهی مدام در حال افزایش است.

بدهی دولت به سیستم بانکی با نقدینگی و اعطای وام مرتبط است. بر اساس آمارها، کل بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در پایان شهریور ماه امسال به ۶۵۵.۶ میلیارد تکان رسید که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ ۱۶.۹ درصد افزایش داشت.

از کل بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی معادل 601 هزار و 500 میلیارد تومان متعلق به دولت است که 17.4 درصد رشد داشته و حدود 54 میلیارد تومان نیز به شرکت ها و مؤسسات دولتی اختصاص دارد. تا پایان سال گذشته 10.9 درصد افزایش داشته است.

این ارقام در حالی ثبت می شود که کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت بزرگترین بدهکار نظام بانکی است.

انتهای پیام/