اقتصادی

پیچ و خم ادارات مانعی بر سر صادرات کارآفرینان

خبر فوری/ قم یکی از تاجران برجسته استان قم گفت: متأسفانه اگرچه کشورهای منطقه خواهان تولیدات ما هستند اما در هزارتوهای مدیریت دولتی غوطه ور هستیم که خسته و عصبانی هستیم.

دکتر عالمی آرانی از تاجران برجسته استان قم امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان قم در دانشگاه قم گفت: فروش ناخالص یک مشکل بزرگ روحی و اداری در کشور است.

وی گفت: کل کشور نگران فروش نفت و دریافت میلیون ها تن سنگ آهن است که کشورهای دیگر چندین هزار برابر ارزش افزوده به ما می فروشند.

وی ادامه داد: وقتی یک شمش طلا کوچک در اختیار یک شرکت کوچک قرار می گیرد چندین نعل اسب می سازد، کارآفرین دیگری با تکنولوژی متفاوت این شمش را به هزاران سوزن طلا تبدیل می کند و ارزش افزوده زیادی ایجاد می کند.

وی افزود: دانشگاه یا تاجر دیگر این شمش را به ساعت تبدیل می کند و هزار برابر ارزش افزوده ایجاد می کند اما ذهنیت ما در ایران خام فروشی و درآمدزایی در نوسانات قیمت طلا است.

یک تاجر برجسته استان قم بابیان اینکه سه ضلع دانشگاه یعنی دولت و کارآفرین کارگزار یک کشور هستند، گفت: اگر این سه ضلع با هم کار نکنند هیچ توسعه ای حاصل نمی شود.

وی گفت: متأسفانه کشورهای منطقه خواهان محصولات ما هستند، اما ما در پیچ و خم مدیریت دولتی بسیار غرق، خسته و سردرگم هستیم.

وی گفت: وقتی در پروژه های دیگر مانند سوریه با رقبای ترکیه ای و چینی مواجه می شویم که نسبت به ما مزیت های کمتری در این محصول دارند، می بینیم که کارهای اداری آنها از جمله رایزنی ها به راحتی در یک ساعت حل می شود؛ مدت‌هاست استعلام‌ها و مجوزها دریافت می‌شود و با این شرایط نمی‌توانیم رونق تولید و صادرات داشته باشیم.

عالمی آرانی ادامه داد: متاسفانه همه در کشور از اهمیت حمایت از صادرات صحبت می کنند. اما تعداد زیادی از این محرک ها روی صحنه وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه دانشگاه ها حمایت چندانی از این صنعت نمی کنند، گفت: این امر هزینه دریافت فناوری را افزایش داده و در نتیجه هزینه تولید را افزایش می دهد.

انتهای پیام/