اقتصادی

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی با اولویت مودیان بزرگ

رئیس اتاق اصناف ایران خواستار اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان با اولویت مودیان بزرگ شد.

به گزارش خبر فوری، سعید ممبینی با اشاره به نشست صنفی با رئیس سازمان مالیاتی، اظهار کرد: این نگرانی باید به صورت منطقی رفع شود تا سرمایه گذاری افزایش یابد و برای افراد بیشتری اشتغال ایجاد شود که یکی از اقدامات جدید تغییر در نظام مالیاتی است. قانون مالیات بر ارزش افزوده و قبلاً به اصناف اطلاع رسانی کرده بودیم، اما با همکاری سازمان امور مالیاتی و اتاق اصناف ایران نیاز به شفافیت بیشتری است.

وی ادامه داد: با توجه به قانون پایانه های فروشگاهی که به منظور شفاف سازی فعالیت های اقتصادی ایجاد شده است، از سازمان مالیاتی درخواست کردیم که زیرساخت های لازم برای اولویت بندی اجرای این قانون و عدم آموزش های مناسب را در دستور کار خود قرار دهد. اتحادیه ها باید انتخاب شوند. از این رو سازمان امور مالیاتی در نظر گرفت که اولویت بندی باید بر تقویت زیرساخت ها و افزایش آموزش متمرکز باشد.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در پی افزایش تورم، نسبت به افزایش ارقام پیشنهادی در آیین‌نامه اجرایی اصل 95، شفاف‌سازی ضرایب کاهش مالیات بر ارزش افزوده و تمدید مهلت ماده 186 برای قانون اساسی تصریح کرد: مشاوره های مالیاتی زمان صدور نیز به تایید رئیس سازمان مالیاتی و تایید پروانه کسب مصوب کمیسیون اقتصادی ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت رسید.

ممبینی افزود: یکی از مهم ترین موضوعات، لزوم فرهنگ سازی گزارش الکترونیکی مالیات های تشخیصی بود. در صورتی که مودیان آموزش کافی در مورد رژیم مودیان دریافت کنند، علاوه بر ثبت درآمد، می توانند از آن به عنوان ابزاری برای ثبت هزینه ها استفاده کنند که در این صورت اداره مالیات بر رویکرد اطلاعاتی و عدالت مالیاتی تکیه خواهد کرد.

به گفته وی، بانک مرکزی همچنین برای افراد دارای کارتخوان هشدار و پیامک ارسال می کند که این امر باعث نگرانی در کسب و کار شده است. پیشنهاد اتاق اصناف ایران به دولت اعلام شرط دریافت دستگاه کارتخوان برای اخذ جواز کسب و یا سایر پروانه فعالیت است. این پیشنهاد مورد استقبال خزانه داری نیز قرار گرفت و ما عموما از این جلسه استقبال می کنیم.

تصویب 80 درصد اظهارنامه های صنفی

وی گفت: در سه سالی که از دور هفتم اتاق بازرگانی ایران می گذرد، تلاش کرده ایم کمترین حاشیه را برای مودیان صنفی ایجاد کنیم و به این ترتیب بیش از 80 درصد مودیان را اعلام کنیم. اتحادیه سال گذشته یکصدمین ابلاغیه و بند 97 قانون نظام صنفی را تصویب کرد و در سه سال اخیر شاهد افزایش نرخ اظهارنامه مالیاتی مودیان بودیم و اظهارنامه معافیت مالیاتی ارائه کرد و از سایر تخفیفات، بخشودگی و بخشودگی استفاده کرد. توافقات مالیاتی برای اجرای ماده 100 امیدواریم با ادامه این تعامل سازنده به تدریج عدالت مالیاتی را افزایش داده و از تقلب مالیاتی بکاهیم.

تولید با اقدامات و مشوق های حمایتی مالی

وی گفت: «ما معتقدیم زمانی که شرکت‌ها در جامعه پیشرفت می‌کنند، می‌توان مالیات دریافت کرد، بنابراین قبل از اینکه به جمع‌آوری مالیات فکر کنیم، باید بدانیم که عواقب آن برای اقتصاد چیست.» همزمان دولت سیزدهم بر حمایت از تولید با استفاده از انواع مشوق ها از جمله اقدامات مالی و تشویقی تمرکز کرده است. ما معتقدیم که معرفی مالیات های اطلاعاتی یا داده محور منجر به عدالت مالیاتی خواهد شد. لذا از مؤدیان تقاضا داریم با ثبت اطلاعات دقیق و کامل ما را در اجرای این عدالت یاری نمایند.
وی افزود: سازمان امور مالیاتی در حال معرفی دو قانون است که برای ایجاد آن نیاز به توسعه دارد. اولی قدرت قانون جدید ارزش افزوده است که کمتر از یک ماه دیگر اجرایی می شود. این قانون با قانون قبلی متفاوت است و فرصت های جدیدی را برای ورود ما به جامعه ایجاد کرده است. در این آموزش از اتاق اصناف ایران می خواهیم بروشورهای همکاری آموزشی را تهیه و توزیع کند.

به گفته رئیس قانون دوم، قانون پایانه های فروشگاهی و نظام مودیان. این قانون قرار بود از چند ماه پیش اجرایی شود اما به دلیل نبود زیرساخت ها به تاخیر افتاده است و امیدواریم هر چه زودتر بسترها و زیرساخت های لازم را ایجاد کنیم تا بتوانیم مالیات دهندگان کلان را فراخوانی کنیم.

وی افزود: تلاش می کنیم سامانه های تشکیل پرونده مالیاتی را در اختیار مودیان قرار دهیم تا هر فرد بتواند پرونده خود را مطالعه کرده و در صورت نیاز اطلاعات تکمیلی یا اعتراض خود را ارائه کند.

سوء استفاده مالیات دهندگان با تغییر کد پستی

دبیر هیأت امنای اتاق اصناف ایران برخی از مشکلات مالی اتحادیه را برشمرد و گفت: حتی از تخفیف مالیاتی که مشمول اقدامات مسئولیت اجتماعی است استفاده نمی کنند، اما گاهی مقاومت می شود. پرداخت مالیات بسیار کمتر زیرا مالیات دهندگان از نبود عدالت مالیاتی که باید انجام شود راضی نیستند.

حسین طاهر محمدی با بیان اینکه در قانون اصلاح مالیاتی، اثر سر و ضریب را حذف کردیم و آیین نامه ماده 219 را که مخالف مبارزه با حسابرسی و اعلام مالیات بر سر است، وضع کردیم. . این به معنای چرخش و بازیابی هر چیزی است که باید اصلاح شود. در گذشته کدهای پستی مکانیزه نبودند. در سه سال اخیر با اصلاح نظام صنفی ایران، کد پستی مکانیزه شده و در اداره پست استعلام شده است و ثبت احوال توسط سازمان ثبت احوال مورد مراجعه قرار می گیرد. برخی کد پستی خود را تغییر دادند و به اداره مالیات رفتند. اداره مالیات پرونده قبلی را بسته و پرونده جدیدی را باز کرده است.

وی افزود: افرادی بودند که از تبصره ماده 100 استفاده کردند و مالیات 200 هزار تومانی یک بار 12 میلیون تومان شد. چندین ماه بعد سازمان امور مالیاتی این مشکل را حل کرد اما ظلمی که در حق این افراد شده بود جبران نشد. امروز این افراد به صورت انفرادی سر میزهای حل اختلاف شکایت می کنند و معلوم نیست شکایت آنها پذیرفته می شود یا خیر. لذا از سازمان امور مالیاتی انتظار می رود بخشنامه ای صادر کند.

بخشش جرایم انگیزه مجرم است

رئیس اتاق بازرگانی شمیرانات و دبیر هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران نیز بر مشوق ها و استثنائات مالی تاکید کرده اند: افرادی که به هر دلیل مالیات پرداخت نکرده اند پس از چند سال معاف می شوند. یعنی تبلیغ برای تاخیر در پرداخت مالیات. البته این اشتباه است و امیدواریم سازمان امور مالیاتی به افرادی که مالیات خود را به موقع پرداخت می کنند کمک کند.

انتهای پیام/