اقتصادی

جاده خواف استاندارد نیست – خبر فوری

خبر فوری/ خراسان رضوی رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: جاده خواف از نظر مقطع استاندارد نیست و باید سرپوشیده شود.

ذبیح الله خدائیان امروز در دیدار با معاون منابع طبیعی و حوضه‌داری خراسان رضوی با مدیرکل بازرسی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و مسئولان محلی معدن و صنعت دیدار کرد. از این سفر این است که ما نباید فراموش کنیم که معدن نعمتی از جانب خداوند است که در دست کشور ماست. یکی از مهمترین معادن آهن کشور، معدن آهن خواف است که از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 17.5 میلیون تن سنگ آهن از آن استخراج شده است.

وی افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی علاوه بر بهره برداری از این معدن، کارخانه هایی را برای تغلیظ و تبدیل محصولات معدنی به گندله راه اندازی کرده اند. این محصولات از طریق این فرآیند و پس از فرآوری به سایر نقاط کشور حمل می شوند که ارزش افزوده ای به محصولات معدنی می بخشد.

خدائیان گفت: در مذاکراتی که با مدیریت این معادن و با مردم و همچنین سرمایه گذاران داشتیم، گلایه های شهروندان شنیده شد. یکی از این گلایه ها این بود که معمولاً مین های منطقه مشکلاتی مانند جابجایی ماشین آلات برای مردم منطقه ایجاد می کند. از این رو با کمک معدنچیان مطالباتی برای بهبود زیرساخت های منطقه مطرح شد. به عنوان مثال جاده این منطقه یک گیج استاندارد نیست و باید آسفالت شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: مردم منطقه از گرد و غبار جاده ها و تصادفات جاده ای شکایت دارند. این معادن برای استخراج سنگ آهن در خاک منطقه دستخوش تغییراتی شده و در نتیجه فعالیت معدنی در منطقه تپه هایی به وجود آمده است. طبق قانون، معدن کاران باید پس از بهره برداری منطقه تفریحی را به حالت اولیه بازگردانند، اما متأسفانه این امر محقق نشده و کشاورزی و دامداری منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

خدائیان اضافه کرد: سازمان جنگل ها و نباتات باید با توجه به درصدی که از حقوق دولتی اعطا می شود نسبت به احیا و بازسازی منطقه اقدام کند تا مشکلی برای مردم منطقه ایجاد نشود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: نکته بعدی تعیین قیمت واقعی محصولات معدنی است که در حال حاضر به سایر سرمایه گذاران پرداخت می شود. لازم به ذکر است در صورت عدم اطلاع از قیمت واقعی محصولات معدنی، پرداخت دستمزد دولت نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

وی درباره تعطیلی یک شرکت معدنی منطقه ای نیز گفت: امیر سنگان معدنی در پارسیا است که امسال استخراج شده است و مسئولان دولتی و ستاد مدیریت منطقه معتقدند این معدن نباید تمدید شود.

خدائیان گفت: به هر حال مدیران این معدن با کمک 15 سال فعالیت نوسازی این معدن را آغاز کرده اند اما با توجه به اینکه پروانه معدن به پایان رسیده است، تصمیم گیری در مورد واگذاری مجدد آن بر عهده دولت است. مال من است.” در صورتی که معدن طبق تصمیم دولت واگذار شود، البته واگذاری باید به صورت مزایده باشد که در این صورت بهره بردار قبلی نیز می تواند در مزایده مذکور شرکت کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در سال 94 بازرس خراسان رضوی در پرونده این شرکت وارد این موضوع شد و تخلفاتی را مشاهده کرد که منجر به تشکیل پرونده شد. در نهایت این دعوا منجر به صدور حکم قطعی شد که لازم الاجرا است.

انتهای پیام/