اقتصادی

تولید لباس‌های ضد اشعه ایکس بدون استفاده از سرب

یکی از شرکت های فناوری لباس های ضد تشعشع را بدون استفاده از فلز سرب تولید کرده است که به گفته آنها توانایی بیشتری در جذب تشعشعات نسبت به سرب دارد.

به گزارش خبر فوری با توجه به آسیب ها و خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، لباس محافظ امواج یکی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز برای افرادی است که در محیط های پرتوهای خطرناک مانند مراکز رادیولوژی و تصویربرداری هسته ای کار می کنند.

یکی از متداول ترین روش های حفاظت در برابر امواج مختلف به ویژه اشعه ایکس استفاده از فلز سرب است و به دلیل وزن زیاد و عدم انعطاف پذیری، استفاده روزانه از آن به عنوان پوشش محافظ با مشکلات زیادی همراه است.

در این راستا یکی از شرکت های فناوری موفق به ایجاد نوعی لایه لاستیک جاذب بدون سرب برای حل این چالش گسترده شده است.

این لایه ترکیبی از چند نانوذرات فلزی سرب و پلیمرهای مختلف است که می تواند جایگزین لایه سرب برای ایجاد انواع پوشش های محافظ با کاربردهای مختلف شود.

غیر سمی، انعطاف پذیری بالا بدون شکنندگی در طول زمان، عمر بسیار طولانی، قابلیت سفارشی سازی ضخامت و الگوی پوشش با توجه به نوع استفاده، کیفیت مشابه با نصف قیمت نسبت به نمونه های خارجی و قابلیت توسعه کاربران. یکی از مزایای فنی و اقتصادی این محصول محافظت در برابر تشعشعات هسته ای می باشد.

شیوا شاه شناس یکی از محققین این پروژه در گفت وگو با خبر فوری وی تولید پوشاک بدون سرب را یکی از دستاوردهای این شرکت فناور برشمرد و گفت: این لباس با وزنی بسیار کمتر از تشعشعات بدون سرب طراحی شده است و نرمتر است ضمن اینکه این لباس خشک نیست و طول عمر بیشتری دارد. “

وی گفت: لباس های مقاوم در برابر سرب معمولا پس از یک سال استفاده شکننده می شوند.

این کارشناس جزئیات ساخت این لباس ضد تشعشع را برجسته کرد و یادآور شد: این لباس دارای یک لایه داخلی در پارچه تعبیه شده است. این لایه داخلی از نانو پودرهای فلزی و جاذب های اشعه ایکس تشکیل شده است که با درصد معینی ترکیب می شوند و صفر تا 150 کیلو ولت انرژی را به طور کامل جذب می کنند که محدوده انرژی پزشکی است.

محقق این طرح افزود: نانوسیم های فلزی به کار رفته در این لباس در بستری با حالت نرم و انعطاف پذیر قرار می گیرند تا بتوان از آنها در پوشاک استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این لباس در تمامی مراکز رادیولوژی قابل استفاده است، توسط رادیولوژیست های آنژیوگرافی و قلب و عروق از دیرباز یادآور شد: این لباس در هر محیطی که امواج رادیواکتیو وجود دارد قابل استفاده است.

کارشناسان با اشاره به اینکه این لباس به اندازه لباس های سربی توانایی جذب تشعشعات را دارد، خاطرنشان می کند: نتایج آزمایشات نشان داده است که این نانوذره جاذب نانو ظرفیت جذب بالاتری نسبت به لباس های سربی دارد. آزمایشات آن در آزمایشگاه مرجع تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو انجام شده و دارای دو استاندارد IEC و ISO 13484 به عنوان استانداردهای اختصاصی تجهیزات پزشکی می باشد.

وی با بیان اینکه این محصول دارای تاییدیه CE‌ و آژانس انرژی اتمی نیز می‌باشد، گفت: خط تولید این محصول راه‌اندازی شده و در مرحله اخذ مجوزهای “آی‌مود” هستیم.

انتهای پیام/