اقتصادی

نرخ خشکشویی ۲۵ درصد گران شد/ از آنلاین‌ها استفاده نکنید

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران نسبت به مشکلات بهداشتی خشکشویی های اینترنتی غیرمجاز هشدار داد و از افزایش 25 تا 30 درصدی خدمات خشکشویی به دلیل افزایش هزینه ها خبر داد.

ابوالفضل رجب زاده در گفت وگو با خبر فوری، کاهش 30 تا 40 درصدی تقاضا برای این صنف را نسبت به سال گذشته پیش بینی کرد و گفت: در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، تقاضا نسبت به سال های گذشته کمتر بود.

وی همچنین با اشاره به افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت خدمات خشکشویی، گفت: افزایش قیمت به خودی خود عاملی برای افزایش قابل توجه تورم و افزایش قیمت کالاها نیست. به عنوان مثال، ماده اولیه اصلی خشکشویی، پرچ اتیلن وارداتی است که از بشکه ای 10 میلیون بشکه به 12 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. مصرف این ماده اولیه بستگی به حجم کاری اتحادیه دارد. هر واحد با 100 تا 150 لباس در روز حداقل هر سه ماه یک بشکه مصرف می کند.

البته به گفته رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران، ماشین آلات فرسوده نیز مصرف این ماده اولیه گران قیمت را افزایش می دهد. 40 سال پیش شروع شد و تا الان 60-70 ماشین لباسشویی وارد کشور شده و بقیه ماشین ها بازسازی شده اند. در حال حاضر با قیمت این ارز قیمت دستگاه به 900 میلیون تومان می رسد که با خرید واحد صنفی توجیهی ندارد.

هشدار در مورد بازدید از خشکشویی های آنلاین

رجب زاده با پیش بینی افزایش قیمت مواد شوینده صنفی، نایلون، چوب لباسی و سایر مواد مصرفی، هشدار و تصریح کرد: مردم باید به واحدهای مجاز مراجعه کنند زیرا اتحادیه اطلاعی ندارد. واحدهای آنلاین در صورتی که واحد بدون مجوز باشد و خدمات آنلاین ارائه ندهد. اما واحدهایی که بدون مجوز فقط در شبکه فعالیت می کنند نمی دانند از کجا و چگونه به موارد دسترسی داشته باشند.

وی گفت: شکایات زیادی در خصوص شبکه شویی به اتحادیه رسیده است که به دلیل نداشتن مجوز قابل رسیدگی نیست.

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران گفت: در برخی موارد واحدهای بدون مجوز از مشتری نرخ حق بیمه دریافت می کنند اما فقط در واحدهای درجه سه یا زیرزمینی.

به گفته وی، 90 درصد واحدهای فاقد مجوز، لباس های خود را با آب می شویند و شستشو وجود ندارد. از طرفی برخی از افراد از مواد نامناسبی استفاده می کنند که لباس آنها را از بین می برد اما ممکن است مشتری متوجه افتادن لباس نشود. حتی در این مجموعه ها مشخص نیست چه لباس هایی با هم شسته می شوند. همچنین می توان آن را با لباس های بیمارستانی یا پتو شست که می تواند باعث ایجاد میکروب و ویروس شود.

انتهای پیام/