اقتصادی

به اسم کاهش نرخ ارز، به کام تصمیمات اشتباه!

یک تحلیلگر بازار سرمایه با انتقاد از برخی تصمیمات اتخاذ شده در مورد بازار گفت: کاهش قیمت پول به دلیل اخبار معاملات احتمالی سیاسی به بازار آسیبی نمی رساند اما برخی تصمیمات اعتماد سهامداران را به این بازار از بین می برد. ” بوده است.

روزبه شریعتی در گفت وگو با خبر فوری، با تاکید بر اینکه رابطه مستقیمی بین کاهش ارزش دلار و روند نزولی در بازار سرمایه وجود ندارد، توضیح داد: اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند و این رشد تحت تاثیر کاهش ارزش قرار گیرد. پول ملی و تورم، قیمت سهام مانند سایر بازارها و کالاهای خانگی در حال افزایش است. اما اگر کاهش ارزش دلار بر سیگنال‌های مثبت سیاسی، توافق‌های سیاسی، تنش و ثبات سیاسی و گشایش اقتصادی تأثیر بگذارد، وضعیت متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: باید دید زمانی که تحریم های سیاسی برداشته شود و بتوانیم نفت بفروشیم و ارز وارد کشور کنیم، تبعات سیاسی چه خواهد بود. وضعیت شرکت ها از نظر تحریم ها بسیار بد است. به عنوان مثال رسماً شنیده شد که یکی از زیرمجموعه های تاپیکو به دلیل جریمه مجبور شده است محصولات خود را تا 20 درصد زیر قیمت مناسب صادر کند. یا سایر شرکت های بزرگ پول می پردازند تا ارز خود را به خانه ببرند.

این تحلیلگر بازار سرمایه همه این مسائل را نتیجه تحریم های شدید علیه ایران دانست و گفت: نتیجه این مسائل شرایط بد اقتصادی برای شرکت ها است. نرخ استهلاک از زمان تشکیل سرمایه ثابت افزایش یافته است. این بدان معناست که شرکت ها بیش از سرمایه گذاری برای ایجاد ارزش افزوده هزینه می کنند که زنگ خطر بزرگی است.

شریعتی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره احتمال توافق هسته ای گفت: مذاکرات جدی است و نشانه های توافق شنیده می شود. حتی صحبت هایی وجود دارد که خروج دو عضو مذاکره کننده آمریکایی به دلیل درخواست ایران بوده است. گفته می شود 10 میلیارد دلار از پول ایران استخراج می شود و باید استثناهایی قائل شد. تاثیر این خبر را می توان در قیمت بازار آزاد دید که به 26 هزار و 500 تومان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه متغیرهای زیادی بر بازار سرمایه تاثیر می گذارد، تاکید کرد: زمانی که ثبات سیاسی و چشم انداز آینده روشن وجود دارد، بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه به P/E دست پیدا می کنند. شرکتی که در دوران تحریم 1000 تومان سود می کند بعد از توافق می تواند 1500 تومان سود کند و سال آینده با چند کشور اروپایی قرارداد می بندد و سود به 2500 تومان می رسد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: این رویکرد که کاملا شناخته شده است، به طور سنتی بسیاری از صنایع کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است. این صنایع شامل خودروسازی، بانکداری، بیمه و لیزینگ می باشد. همچنین گشایش اقتصادی در صنایع پتروشیمی، فلزات و معدنی می تواند منجر به عدم فروش این صنایع زیر قیمت های تعادلی شود.

وی با اشاره به وضعیت فعلی بازار سرمایه از شرعی گفت: بازار از یک تلاطم بسیار بزرگ خارج شده و دست و پنجه نرم می کند. با توجه به کسری بودجه، دولت تقریبا در جیب شرکت ها است. نرخ های مالیات را دستکاری می کند و محصولات غیرقابل قبول را نیمه خام و خام اعلام می کند. او قیمت گاز را غیر منطقی می داند. همه این مسائل به بازار سرمایه آسیب رسانده، بازار را تنگ کرده و اعتماد را از دست داده است و این اعتماد به راحتی قابل بازیابی نیست.

وی ادامه داد: در برخی از زیرمجموعه های ایمیدرو دستورات حمایتی برای اعتمادسازی روی تابلو گذاشته می شود و در صورت ادامه این امر می تواند در بازگرداندن اعتماد موثر باشد. بازارها و سرمایه گذاران با نظر سهامدار عمده و دولت خیالشان راحت باشد که کار فروش سهام به مردم و برداشت پول از بازار نیست. این رویکرد بیشترین آسیب را به بازار وارد کرده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: این رویکرد نیاز به معکوس دارد و باید به این بازار مالی کمک کرد تا به شریان اصلی اقتصاد کشور تبدیل شود. صحبت از مالیات سنگین شرکت ها و حذف معافیت های مالیاتی صادرات و از طرفی معافیت مالیاتی املاک از 10 هزار میلیارد دلار به بالای 20 میلیارد دلار! این امر باعث ایجاد شک و تردید در ذهن سرمایه گذار می شود. چرا یک نفر با 25 میلیارد تن ملک، سالانه 5 میلیون تن مالیات می دهد، اما یک شرکت برای گاز باید 15 برابر قیمت گاز به روسیه را به دولت بپردازد.

انتهای پیام/