اقتصادی

تحلیل تکنیکال قیمت نفت خام، تصمیمات پوتین و بحران اوکراین

یک کارشناس تحقیقات استراتژیک در یادداشتی با استناد به تحلیل فنی قیمت نفت، وضعیت اقتصاد جهان را در روزهای پس از بحران روسیه و اوکراین پیش بینی کرد.

به گزارش خبر فوری، مؤمن دوست محمدمهدی خاطرنشان می کند: تحلیل تکنیکال ابزاری قدرتمند برای پیش بینی وضعیت بازارهای مالی و اقتصادی است. اساس این مطالعه تکرارپذیری روند نمودار قیمت در طول زمان است. نمودار حرکت قیمت هر چیزی از خروجی رفتار انسان تشکیل شده است. اوج قیمت در واقع تقابل بین تصمیمات سیاسی، اقتصادی، مالی انسان و کنش های مختلف فرهنگی اجتماعی است.

رفتار انسان در طول تاریخ چرخه ای تکراری است که بر اساس تصمیمات گروه های مردمی یا صاحبان قدرت و ثروت استوار است. از آنجایی که منشأ این تصمیمات یکسان است، نتایج تکراری و مشابه هستند. نمودارهای قیمت مانند طوفان فکری جوامع انسانی در بازارهای مالی-اقتصادی است که می توان از آن برای پیش بینی آینده استفاده کرد.

در سپتامبر سال جاری، تحلیلی از حرکت شاخص قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) ارائه کردیم. در آن روز، پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که قیمت نفت خام 100 دلار افزایش خواهد یافت. در حالی که ما 110 دلار را پیش بینی می کنیم. بدون شک عدد اعلام شده از سوی پوتین بر اساس تصمیمات قبلی در مورد اوکراین بوده است که تاریخ محرمانه تلقی می شد. تجزیه و تحلیل ما در مورد نفت خام WTI بود که معمولاً ارزان تر از نفت خام برنت است. در نتیجه، روند محاسبات فنی بسیار دشوارتر از آنچه پوتین بر اساس مقاصد سیاسی خود ذکر کرد بود.

نکته دیگر تعیین خطوط موثر مسیر صعود بود. در آن مطالعه، محدوده 85 تا 87 دلار به عنوان یک مانع قوی معرفی شد که در صورت برخورد قیمت‌ها با آن واکنش نشان می‌دهد و باعث عقب‌نشینی و اصلاحات نزولی می‌شود. دقیقا همین اتفاق افتاد. با وجود اینکه پایان افت قیمت 68 دلار تعیین شده بود، با کمترین تفاوت، آخرین کندل نزولی روی 65 دلار بسته شد و ورود موقت 62 دلار داشت. زمان انتشار تحلیل اکتبر با فلش در تصویر زیر نشان داده شده است.

تحلیل فنی قیمت نفت خام، تصمیمات پوتین و بحران اوکراین

اما آنچه در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت، تحلیل وقایع سیاسی-اقتصادی جنگ اوکراین است. در زمان نگارش این مقاله، برنت ناخالص در محدوده 118 دلار و ناخالص WTI در محدوده 115 دلار قرار دارد. افزایش سریع قیمت نفت خام در کوتاه مدت به دلیل جنگ در اوکراین است و تجزیه و تحلیل کوتاه مدت با استفاده از روش فنی نیاز به حجم زیادی از محاسبات دارد، فراتر از حوصله خواننده با دانش عمومی. اما معمولاً افزایش مداوم قیمت ها برای بازار قابل قبول نیست و ایجاد روندهای اصلاحی برگشت پذیر طبیعی است. حتی اگر مسیر اصلی قیمت ها بالا برود، این افزایش در شرایط طبیعی حرکتی تدریجی و با فراز و نشیب های پی در پی خواهد بود. بنابراین اگر تحول جدیدی در سیاست بین‌الملل رخ ندهد، هر خط در شکل زیر که با شاخص فیبوناچی مرتبط است، یک هدف اصلاحی برای بازگشت قیمت نفت خام برنت است.

تحلیل فنی قیمت نفت خام، تصمیمات پوتین و بحران اوکراین

با استفاده از تعدادی شاخص که برخی از آنها در زیر ارائه می شود، می توان خطوط مهم و موثری را در جهت قیمت نفت خام شناسایی کرد. خطوط اصلی بالاتر از قیمت فعلی نفت خام برنت 120 دلار، 130 دلار، 140 دلار و 150 دلار است. این خطوط مناطقی در سطح دلار هستند که قیمت ها راه خود را پیدا خواهند کرد. به عنوان مثال، قیمت نفت خام برنت که در جولای 2008 به 147.5 دلار رسید، 150 دلار بود و متوقف شد.

تحلیل فنی قیمت نفت خام، تصمیمات پوتین و بحران اوکراین

تحلیل فنی قیمت نفت خام، تصمیمات پوتین و بحران اوکراین

تحلیل فنی قیمت نفت خام، تصمیمات پوتین و بحران اوکراین

آنچه از محاسبات فوق به دست می آید را می توان در چهار نکته خلاصه کرد:

1- درج موقت قیمت ها در خطوط مقاومت یا حمایت طبیعی است، اما اگر خط نفت خام برنت به طور کامل از 120 دلار بشکند و شاخص قیمت بین 120 تا 130 دلار کاهش یابد، به این معنی است که در اوکراین بحران ایجاد می شود. افزایش دادن.

2- در صورت افزایش قیمت نفت خام برنت به بالای 130 دلار و کاهش به زیر 150 دلار، شاهد رکود در برخی صنایع مرتبط با نفت و در نتیجه تنش در اقدامات مصرف کنندگان نفت خواهیم بود. کشورها.

3- پارگی کامل خط نفت خام 150 دلاری برنت، بحران های جدی اقتصادی، سیاسی و امنیتی را در سراسر جهان به دنبال دارد. کشورهای صادرکننده یا خریداران نفت یا کشورهایی که اقتصاد آنها تحت تأثیر قیمت نفت خام قرار نگرفته است.

4- اما بازگشت قیمت به محدوده 100 دلار و تسویه قیمت های زیر 100 دلار منجر به بهبود وضعیت اوکراین و ایجاد توافق بین طرفین درگیر در این روند می شود.

انتهای پیام/