اخبار جامعه

دویدن چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

دویدن یک ورزش محبوب برای بسیاری از افراد است. دویدن نیاز به تجهیزات و امکانات خاصی ندارد و در اکثر زمان ها و مکان ها قابل انجام است.

به گزارش خبر فوری، تحقیقات نشان می دهد که دویدن تنها به مدت پنج تا 10 دقیقه هر روز و با سرعت متوسط ​​می تواند فواید متعددی داشته باشد.

در زیر برخی از فواید و اثرات مثبت شگفت انگیز دویدن را به نقل از “WebMD” مورد بحث قرار خواهیم داد.

* بهبود سلامت قلب

دویدن حداقل به مدت 10 دقیقه در روز می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی در افرادی که می دوند تقریبا به نصف کاهش می یابد.

* بهبود کیفیت خواب

خواب با کیفیت برای سلامتی افراد ضروری است. بدن شما هنگام خواب خود را ترمیم می کند، بنابراین با احساس شادابی از خواب بیدار می شوید. با این حال، کارشناسان توصیه می کنند از پیاده روی در اواخر روز خودداری کنید.

* بهبود سلامت زانو و کمر

مطالعه روی 675 دونده ماراتن نشان داد که میزان التهاب مفاصل (آرتریت) در آنها کمتر از سایر افراد است. دویدن خطر ابتلا به مشکلات کمر در سنین بالا را کاهش می دهد.

* بهبود حافظه

دویدن اثرات مثبت کوتاه مدت و بلندمدتی روی مغز دارد. ورزش هوازی ضربان قلب شما را افزایش می دهد و باعث تعریق می شود که به نوبه خود اندازه هیپوکامپ، بخشی از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است، افزایش می یابد.

* کاهش سرماخوردگی

ورزش های هوازی، مانند دویدن حداقل پنج روز در هفته، احتمال ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را تا 43 درصد کاهش می دهد.

* اثرات روانی مثبت

دویدن به بهبود خلق و خو، تمرکز و کیفیت کلی زندگی کمک می کند.

انتهای پیام