اقتصادی

مذاکره با شهرداری تهران برای بهره‌برداری از فاز اول طرح کلان اتوبوس برقی/خبرهای خوش در سال ۱۴۰۱

دبیرخانه توسعه فضا و فناوری حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مذاکره با شورای شهر تهران برای تدوین و بهره برداری از فاز اول طرح جامع اتوبوس برقی خبر داد.

دکتر منوچهر منطقی در گفت وگو با خبر فوری وی با اشاره به ساخت اتوبوس های برقی در کشور افزود: در حال حاضر به دنبال عقد قرارداد با شورای شهر هستیم و بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری در اتوبوس های برقی اعلام آمادگی کرده است.

وی گفت: «ما در ساخت اتوبوس های برقی جایگاه بسیار خوبی داریم. وی افزود: می‌توان گفت دقیقا چه زمانی این اتوبوس‌ها در ابتدای سال آینده راه‌اندازی می‌شوند، اما به طور کلی بهره‌برداری از این محصول سه ماه دیگر، دوم یا سوم سال آینده خواهد بود.

منطقی تاکید کرد: اما باید در نظر داشت که بهره برداری از دستاوردهای این طرح بزرگ نیازمند عقد قرارداد است.

دبیرکل ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته تاکید کرد: روند انعقاد قراردادهای آن را ادامه می دهیم تا در سال جاری به اتمام برسد.

وی تامین اعتبارات لازم را از چالش های این پروژه عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر شورای شهر تهران از این محصول استقبال کرده و قرار است فاز اول این اتوبوس در تهران راه اندازی شود.

به گزارش خبر فوری، برقی شدن خودرو را می توان از جهات مختلف مورد توجه قرار داد. در این راستا آلودگی هوا مهم ترین عامل به ویژه در کلان شهرهایی مانند تهران است که آلودگی هوا عمدتاً در خودروها است و تحقیقات نشان داده است که ارتباط بسیار نزدیکی بین آلودگی هوا و 2.5 PPM وجود دارد. ذرات مبتلا به بیماری …

از بسیاری جهات، اتوبوس شهری مکانی عالی برای شروع ورود به صنعت خودروهای الکتریکی است. اتوبوس در بیشتر چرخه خود با سرعت کم کار می کند، شتاب متوسطی دارد، زمان بیکاری طولانی دارد و حرکت توقف بالایی دارد. همچنین زمان زیادی در ابتدا و انتهای خط باقی مانده است که برای شارژ مجدد باتری ها خوب است. همچنین راه اندازی زیرساخت شارژ شبانه در انبار آسان است و همچنین فضای زیادی برای تجهیزات برقی جاده دارد.

در این راستا، یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه، تجربه طراحی و نمونه‌سازی اتوبوس‌های هیبریدی برقی و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه تجهیزات خودروهای برقی مانند بسته‌های باتری، موتورهای کششی، مبدل‌های کمکی و طراحی و ساخت انرژی را دارد. واحدهای توزیع.برق در سالهای اخیر، توسعه نیروی محرکه برقی اتوبوسهای بین شهری را در دستور کار قرار داده است.

در مورد اتوبوس برقی بیش از 60 درصد هزینه اتوبوس به نیروی محرکه برق و مابقی به سازه و اتاق مربوط می شود. در مورد اتوبوس های احتراقی، نسبت هزینه معکوس می شود. در نتیجه در صورت توسعه پیشرانه الکتریکی در کشور، با توجه به تعداد زیاد شرکت های اتاق سازی، اتوبوس شهری تمام برقی در دسترس خواهد بود.

پروژه توسعه کامل اتوبوس برقی این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یکی از واحدهای صنعتی و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در اواسط سال گذشته راه اندازی شد. .

سیستم عامل طراحی و ساخته شده توسط این شرکت بر روی یکی از اتوبوس ها نصب شد. در این پروژه 75 درصد و 80 درصد نیروهای عملیاتی برق مستقر شده اند.

بسته‌های باتری این اتوبوس برای تولید سلول‌های خریداری شده در خارج از کشور استفاده می‌شد، اما در داخل بسته‌بندی، سیستم خنک‌کننده و سیستم حفاظتی آن‌ها طراحی و ساخته شد.

اتوبوس پایه این پروژه نیز متعلق به شرکت زرین خودرو است که در منطقه اصفهان تولید می شود.

دستاوردهای طراحی اتوبوس برقی عبارتند از:

خط دستاوردهای طرح جامع اتوبوس برقی
1 توسعه محصولات جدید با سطح داخلی سازی بالا (75%) بر اساس استانداردهای جدید
. طراحی بومی با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران
3 طرح اجرای گام به گام بر اساس سیستم درب و اعتبارسنجی آزمایشی نمونه های مختلف
4 فاز 1، ارزیابی نمونه اولیه ارزیابی نمونه اولیه و توسعه الزامات اساسی برای تولید انبوه در کمتر از یک سال
5 توسعه تجهیزات A-Sample در فاز اول با همکاری زنجیره تامین
6 تست های اعتبار سنجی طراحی نمونه EP و تست تجهیزات و قطعات در فاز اول
7 طراحی و توسعه یک پلت فرم نوآورانه سبک وزن
8 از جمله خط تولید و فعالیت های توسعه زنجیره تامین
9 رسیدن به اوج تولید اتوبوس برقی (SOP) در کمتر از دو سال و نیم
10 هزینه های سرمایه گذاری ثابت قابل قبول (کمتر از 150 میلیارد گرفته شده)، نرخ بازده داخلی بالا (35%) و سرمایه گذاری کوتاه مدت (سه سال)
. قیمت رقابتی نسبت به رقبای اروپایی و چینی

انتهای پیام/