اقتصادی

صدور بیش از ۴۰ پروانه بهره‌برداری قالی‌بافی طی سال جاری در خراسان رضوی

خبر فوری/ خراسان رضوی رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد گفت: از ابتدای امسال تاکنون 41 پروانه برای 41 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز قالی بافی از طریق سامانه ملی به مدت پنج سال در استان صادر شده است.

هادی مخملک در گفت وگو با خبر فوری، درباره صادرات فرش دستباف در مشهد اظهار کرد: فرش های تولید شده در مشهد از گمرکات مختلف کشور صادر می شود و آمار دقیقی از صادرات وجود ندارد. ارزش کل صادرات فرش دستباف تا پایان سال حدود 50 میلیون دلار پیش بینی می شود.

وی افزود: در حال حاضر تعداد قالیبافان عضو اتحادیه فرش دستباف مشهد 3200 نفر و تعداد قالیبافان فعال 3000 نفر است.

قوانین صادراتی جلوی حرفه صادرکنندگان فرش دستباف را می گیرد

رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد با اشاره به موانع صادرات فرش دستباف گفت: از دلایل و موانع صادرات فرش دستباف می توان به بیماری کرونا اشاره کرد که مشکلات این صنعت را تشدید کرده است. 2 سال گذشته در عین حال، قوانین بازدارندگی و صادرات از جمله بازپرداخت ارز، موانعی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده و مشوق های صادراتی را به صفر رسانده است. لازم به ذکر است که پس از صادرات فرش نباید انتظار بازگشت ارز را داشت زیرا فرش کالایی سرمایه بر و زمان بر است.

مخملی با اشاره به دیگر مسائل مربوط به صادرات فرش دستباف تصریح کرد: بخشی دیگر از این مشکلات مربوط به خود تنبیهی است. صادرات فرش به دلیل توانایی آن در ایجاد اشتغال حائز اهمیت است. بنابراین دولت باید تسهیلات و طرح های تشویقی را برای صادرکنندگان در این حوزه گسترش دهد. همچنین نمایشگاه، اعطای معافیت مالیاتی به تولیدکنندگان و پوشش بیمه قالی بافی از مواردی است که می تواند به توسعه بیشتر صادرات محصولات این صنعت کمک کند.

بیش از 2000 بافنده در مشهد تحت پوشش بیمه قرار دارند

وی ادامه داد: بیمه یکی از مهم ترین عوامل تولید و صادرات فرش دستباف است که اگر اعتبار بیمه ای تقویت شود و بافندگان به سمت آن جذب شوند انگیزه و امید آنها به آینده تبدیل به صنعتی برای جذب دارایی های بیشتر می شود. سرمایه، پایتخت.” در حال حاضر 2457 بافنده مشهدی بیمه و 349 نفر دیگر تحت پوشش بیمه عشایری هستند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد با اشاره به اینکه همه مردم دنیا به فرش ایرانی علاقه دارند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات موثر برای صادرات فرش دستباف، روابط خارجی در ایران است. پیش از این حدود 30 تا 35 درصد فرش دستباف ایران به آمریکا صادر می شد و در نتیجه تحریم ها نه تنها این صادرات بلکه سایر بازارهای ما نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. البته در حال توسعه بازارهای سنتی نیستیم، اما وارد بازارهای جدیدی شده ایم و در کشورهای دیگر بازارهایی را فعال کرده ایم.

جایگاه ارزشمند خراسان رضوی در تولید فرش بزرگ

مخملی با اشاره به جایگاه خراسان رضوی در تولید فرش دستباف در کشور، گفت: این استان در برخی جهات از جمله قابلیت سفارشی سازی تولید فرش دستباف رتبه اول کشور را دارد. علاوه بر این، این استان به دلیل بافت فرش های بزرگ از جایگاه ارزشمندی در کشور برخوردار است. در سال های اخیر شاهد بافت فرش های 5000 تا 6000 متری نیشابور و صدها فرش بزرگ دیگر برای صادرات به عمان بوده ایم که درآمد خوبی برای کشور به همراه داشته است.

وی افزود: تنوع تولیدات و بافت ها که مهارت و توانایی بافندگان خراسان رضوی را به نمایش می گذارد از دیگر عوامل ارج نهادن به فرش دستباف در این استان است. امروزه بافندگان خراسانی در مناطق عشایری، قالیچه و حتی قالیچه دارای سبک های متنوعی هستند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد گفت: در حال حاضر 450 کارگاه غیرمتمرکز و 70 کارگاه متمرکز در استان وجود دارد.

مخملی با تاکید بر تغییر نگرش مسئولان در تولید فرش دستباف گفت: در تولید فرش دستباف باید تغییراتی در بخش دولتی و خصوصی ایجاد کنیم و بازار این محصول را رقابتی کنیم. در این صورت می تواند از نظر تنوع یکی از صادرکنندگان پیشرو در هر بازاری باشد. علاوه بر این، بخش خصوصی باید در این زمینه سرمایه گذاری کند. البته باید در نظر داشت که این سرمایه گذاری زمانی اتفاق می افتد که موضوع برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی داشته باشد.

پارچه نبافته کیفیت فرش دستباف را کاهش می دهد

وی در خصوص عوامل کاهش کیفیت این نوع فرش تصریح کرد: در تولید فرش دستباف بحث اشتغال زایی مکمل اقتصاد روستایی است اما با توجه به مشکلات افزایش مواد اولیه تولید این نوع فرش مورد توجه قرار گرفته است. . با چالش های جدی مواجه شد. در سال‌های اخیر با مشکل بافت قالی دست‌بافت که هنوز در برخی از مناطق تاریخی رواج دارد، دست به گریبان بوده‌ایم و در صدد رفع آن هستیم.

اتحادیه فرش دستباف مشهد گفت: این مشکل عمدتاً گریبان بافندگانی را می گیرد که به بازار متصل نیستند و می خواهند هزینه ها را کنترل و کاهش دهند، اما باید توجه داشت که این یک اشتباه استراتژیک بزرگ است.

بلوس ادامه داد: حتی در نساجی نیز به دلیل سرعت بالای کار از مواد اولیه کمتری استفاده می شود و در این فرآیند بافنده و تولیدکننده کیفیت فرش را فدای سرعت نساجی می کنند. متاسفانه این پدیده در حال گسترش است و نوعی کلاهبرداری محسوب می شود.

وی با تشریح آینده روند صادرات فرش دستباف در آینده تصریح کرد: نیاز به خلاقیت و نوآوری در طراحی فرش دستباف در قلمرو است تا منسوجات تولید نکنیم و تنوع ایجاد کنیم تا نیاز بازار را برطرف کنیم. . این کالای ملی باید توسط افرادی که در حوزه صادرات فعالیت می کنند به روز و متنوع شود تا زمانی که کالایی به روز می شود فرآوری، بازاریابی و ارزش گذاری شود.

رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد بر تقویت تجارت فرش دستباف تاکید کرد و افزود: دولت فرش دستباف را شاخه ای از صنایع دستی می داند و صنایع دستی شامل کالاهایی مانند مجسمه، سفال و … است. تمرکز بر تولید، صادرات و تجارت. اگر این نگاه تغییر کند، تأثیرات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر جامعه ایران و جهان خواهد داشت.

وی با اشاره به لزوم صدور گواهینامه فرش صادراتی تصریح کرد: گواهینامه فرش دستباف جنبه کنترل کیفی دارد و با رعایت معیارها و چارچوب های کیفی انجام می شود.

انتهای پیام/