اخبار سلامت

آیا می‌توان ماسک‌های N۹۵ را برای استفاده مجدد، عفونت‌زدایی کرد؟

در مصاحبه ای با ین، محققان محیط زیست و تیم های پیشگیری از عفونت سوالاتی در مورد ضد عفونی کردن ماسک های N95 پرسیدند. اگرچه اطلاعات به سرعت در حال ظهور است، برای محققان مهم بود که به این سؤالات از نظر بالینی مرتبط و دقیق پاسخ دهند تا از ایمنی ماسک های N95 ضد عفونی شده اطمینان حاصل کنند.

به دلیل اثربخشی، ماسک های N95 اغلب در بیمارستان ها برای محافظت از افراد در برابر عوامل بیماری زا عفونی مانند کروناویروس ها استفاده می شوند. چرا ماسک های تنفسی N95 در این زمینه بسیار موثر هستند و چه چیزی آنها را از سایر ماسک های فعلی متمایز می کند؟

آیا می توان ماسک های N95 را برای استفاده مجدد ضدعفونی کرد؟

توجه به این نکته مهم است که ماسک های N95 همیشه موثرترین محافظت در برابر همه پاتوژن های تنفسی نیستند. آنها برای موجودات موجود در هوا مانند سل و سرخک مناسب هستند.

ما اکنون می دانیم که ماسک های N95 برای درمان و معالجه ذرات معلق در هوا در بیماران مبتلا به کووید-19 و سایر ویروس های تنفسی موثر هستند. این محافظت به این دلیل است که روش‌هایی مانند لوله‌گذاری ایجاد ذرات ویروسی کوچک را تسهیل می‌کند که به اندازه کافی شفاف هستند تا فرد دیگر مدت بیشتری در هوا بماند و نفس بکشد یا در یک اتاق پراکنده شود.

ماسک‌های N95 برای فیلتر کردن 95 درصد یا بیشتر از این ذرات کوچک طراحی شده‌اند که می‌توانند تا 0.3 میکرون قطر داشته باشند.

در این مطالعه، به هفت شرکت‌کننده که قبلاً سعی کرده بودند ماسک‌های تنفسی N95 مورد استفاده در بیمارستان را حمل کنند، یک ماسک تنفسی N95 داده شد که به درستی روی صورت آنها نصب شده بود. سپس این ماسک ها در مجموع 25 بار ضد عفونی شدند. پس از هر چرخه ضد عفونی، ابتدا ماسک ها برای پوشیدن دیدنی مورد بررسی قرار گرفتند. اگر چنین علائمی وجود داشت، ماسک ها باید دور ریخته شوند، اما محققان دریافتند که این اتفاق هرگز در طول تحقیقات رخ نداده است.

شرکت کنندگان ماسک های N95 را آزمایش کردند تا مطمئن شوند که ماسک همچنان مناسب است. برای ارزیابی اثربخشی ماسک‌های N95 بازفرآوری شده، ماسک‌های N95 چندین بار از نظر کمی و کیفی در طول دوره تحقیق مورد آزمایش قرار گرفتند.

در نهایت، محققان کارایی فیلتراسیون یا توانایی ماسک برای فیلتر کردن ذرات کوچک با قطر 0.3 میکرون یا بیشتر را آزمایش کردند تا ببینند آیا ماسک N95 عملکرد خود را در 25 چرخه پردازش مجدد حفظ می کند یا خیر.

محققان دریافتند که پردازش مجدد تنفس N95 تا 25 سیکل منجر به هیچ تغییر آماری قابل توجهی در کارایی آب بندی، نصب یا فیلتر کردن ماسک های N95 نمی شود. هفت ماسک آزمایش شده هرگز از نظر کیفی یا کمی شکست نخوردند و راندمان فیلتر را بیش از 99٪ حفظ کردند.

حداقل راندمان فیلتر ذرات ماسک N95 باید 95 درصد یا بیشتر باشد که نام این ویژگی است.

اگرچه ضدعفونی کردن ماسک‌ها ممکن است در همه‌گیری نقش داشته باشد، اما هنوز تحقیقات زیادی برای ارزیابی مفید و مقرون به صرفه بودن این روش برای کشورها و بیمارستان‌هایی با منابع محدود ماسک N95 مورد نیاز است.

انتهای پیام/