اقتصادی

ورود پروبیوتیک‌های تجاری بومی به صنایع لبنی از طریق هم‌سرمایه‌گذاری ۳ جزئی

یک شرکت دانش بنیان با تامین سرمایه مورد نیاز برای تولید صنعتی پروبیوتیک های تجاری بر پایه سویه های باکتریایی بومی بویژه لبنیات با سرمایه گذاری مشترک سه جزئی توانست این محصول مفید را وارد صنعت لبنیات کشور کند. صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش خبر فوریبرای تولید محصولات قابل استفاده از پروبیوتیک های تجاری مبتنی بر سویه های باکتریایی محلی استفاده می شود و ظرفیت پیش بینی شده برای این پروژه تولید 50000 واحد در سال است. این محصول 5900 میلیارد تومان سرمایه گذاری شد که 4.4 میلیارد به صندوق نوآوری و شکوفایی، 800 میلیون به یکی از شتاب دهنده ها و 700 میلیون دیگر به صندوق پژوهش و فناوری سام اهدا شد.

تغذیه سالم علاوه بر خواص غذایی، غذایی است که دارای خواص سلامتی برای مصرف کننده است. به عبارت دیگر، از ارزش غذایی خود فراتر می رود و به ارزش دارویی خود می رسد. یکی از مفیدترین غذاها محصولات پروبیوتیک با سویه های پروبیوتیک است.

در ایران اکثر شرکت های داروسازی از باکتری های پروبیوتیک برای تولید محصول استفاده می کنند و در صنایع غذایی به دلیل نیازهای خاص شرکت های کمتری وارد این عرصه شده اند. بر این اساس، بخش بزرگی از بازار فعلی کشور به واردات اختصاص دارد و در صورت دستیابی به ظرفیت تعیین شده، تنها 9 درصد نیاز محصول کشور در صنایع غذایی را تامین کرده است.

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند و مصرف صحیح آنها سلامت مصرف کنندگان را ارتقا می دهد. باکتری های پروبیوتیک این شرکت لاکتوباسیلوس فرمنتوم، لاکتوباسیلوس برویس و لاکتوباسیلوس رامنوسوس هستند که برای تولید محصولات لبنی پروبیوتیک استفاده می شوند.

آرین عقیلی، مدیر یکی از شتاب دهنده ها، در گفت وگو با خبر فوری، علاوه بر کمک به تیم اجرایی، در سرمایه گذاری نیز مشارکت داشت. وی درباره این محصول توضیح داد: تولیدکنندگان پروبیوتیک دیگری نیز در کشور وجود دارند، بنابراین سعی کردیم خلاء محصولات لبنی قلیایی غیر پروبیوتیک مانند دوغ را پر کنیم. یکی از چالش‌هایی که در آزمایشگاه داشتیم، بقای تعداد باکتری‌ها و باکتری‌ها بود که با وجود دانش فنی گسترده‌ای که از مجموعه داشتیم، به آن دست یافتیم.

مدیر این شتاب دهنده با اشاره به اینکه مزیت رقابتی این سویه های بومی کاهش قیمت آنها نسبت به نمونه های وارداتی است، گفت: بسیاری از کارخانه های لبنی سویه های پروبیوتیک خود را وارد می کنند که این امر قیمت تمام شده این محصولات را در عین حال نمونه تولیدی بالا می برد. ما توسط یک بستر کاملاً بومی و رسانه فرهنگی تولید می شویم که مقرون به صرفه و کارآمدتر است.

عقیلی تصریح کرد: خط تولید این محصول توسط پژوهشگاه علم و صنعت ایران در حال راه اندازی است و یکی از مزیت های حضور در این مکان هزینه کمتر تهیه تجهیزات آزمایشگاهی است.

به گفته وی، شتابدهنده تاکنون دو طرح از 12 پروژه را روانه بازار کرده است و قصد ورود به حوزه پروبیوتیک در محصولات شکلاتی را دارد زیرا این شرکت دانش فنی دارد و در حال مذاکره با تولیدکنندگان بزرگ است. شکلات در داخل کشور است.

سرمایه گذاری مشترک در طرح تولید تجاری پروبیوتیک های تجاری

حمیدرضا فرهادی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری ثامن، دیگر «سرمایه‌گذار» پروژه تولید تجاری پروبیوتیک، درباره بازار این محصول به خبر فوری گفت: بر این اساس نمی‌توان بازار این طرح‌ها را تحلیل و ارزیابی کرد. ; اما یک تیم بازاریابی خوب مانند این شتاب دهنده موافق این طرح است. همچنین یکی از بزرگترین سهامداران صندوق ثامن آستان قدس رضوی است که بازار بزرگی در بازار لبنیات دارد. بنابراین ما یکی از بزرگترین بازارهای مصرف پروبیوتیک ها را داریم و خمیر پروبیوتیک را می توان در زنجیره تامین هلدینگ سلامت آستان قدس رضوی قرار داد.

وی همچنین درباره میزان سرمایه گذاری و مشارکت در این طرح تصریح کرد: این پروژه به سرمایه ای معادل 5.9 میلیارد تومان نیاز داشت که 800 میلیون تومان آن در سه قسمت سرمایه گذاری مشترک این شتاب دهنده و 700 میلیون تومان توسط پژوهش و فناوری ثامن انجام شد. . صندوق مابقی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می شود و 35 درصد از سهام پروژه متعلق به ما و صندوق نوآوری و شکوفایی است.

فرهادی طرح سرمایه گذاری با صندوق نوآوری و شکوفایی را راه حلی برای سرمایه گذاری های کلان و گسترده تر در صندوق های پژوهش و فناوری عنوان کرد و گفت: اما هر چه بیشتر در پروژه های نزدیک به مرحله تجاری سرمایه گذاری کنیم ریسک سرمایه گذاری کمتر و سرمایه بیشتری نیاز دارند.

وی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی علاوه بر ارزیابی پروژه دارای کارشناسان فنی است که می توانند پروژه را به خوبی ارزیابی کنند و با تایید صندوق نوآوری و شکوفایی، اطمینان ما نسبت به ارزیابی های فنی پروژه افزایش می یابد. “

انتهای پیام/