اقتصادی

هدف اجرای طرح مردمی سازی پرداخت یارانه‌ها «قطع ید» مفسدین است

یکی از اعضای کمیته مشورتی حقوقی و قضایی اسلامی تاکید کرد: هدف از اجرای طرح دموکراتیزه‌سازی پرداخت یارانه‌ها، کوتاه کردن دست واسطه‌ها، قاچاقچیان و اقتصاددانان مفسد از جیب مردم نیست. به آن “جراحی” می گویند اما “برش ید”.

مهدی باقری در گفت وگو با خبر فوری، با اشاره به اقدام دولت برای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه کالاهای اساسی، اظهار کرد: موضوع این است که ما چنین مصوبه ای نداریم، اما آنچه در دولت وجود دارد، طرحی است که در چارچوب آن وجود دارد. چارچوب مصوبات مجلس شورای اسلامی که باید در آن تغییراتی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه توزیع کمک های بلاعوض مردمی است، تاکید کرد: مردم همیشه گلایه دارند که یارانه ها از طرف مردم پرداخت می شود اما این یارانه به دست آنها نمی رسد و عدالت در توزیع یارانه ها وجود ندارد.

نماینده زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه در گذشته تمام یارانه مردم به واردکنندگان یا دلالان تعلق می گرفت، افزود: امروز تصمیم گرفته شده است که به مردم پرداخت شود. بنابراین وقتی شخصی برای خرید نان به نانوایی می رود، یارانه نان بلافاصله به حساب نانوا واریز می شود. این در راستای برقراری عدالت در پرداخت یارانه ها است.

باقری با اشاره به مشکلات اجرای طرح توزیع یارانه‌ها، تصریح کرد: یکی از دلایلی که دولت‌های گذشته هیچ اقدام جدی برای اجرای این طرح انجام نداده‌اند، سختی آن بوده است. اگر عمل آسان بود، همه آن را تا الان انجام می دادند. یکی از نگرانی های نمایندگان این است که این سختی منجر به عدم رعایت این طرح شود. حتی نمایندگان مجلس که وظیفه دارند به عنوان مدافع مردم دغدغه های خود را مطرح و پیگیری کنند، قاطعانه از این دولت عزیز در اجرای سیاست هایش حمایت می کنند.

برخی از مسئولان در خصوص استفاده از اصطلاح جراحی اقتصادی برای برنامه ریزی توزیع عادلانه یارانه کالاهای اساسی با بیان اینکه استفاده از این اصطلاحات صحیح نیست، گفتند: عدالت بهترین کلمه برای دولت است. در جمهوری اسلامی باید ایجاد شود. وقتی یارانه به دست قاچاقچی و واسطه ها می رسد و روستا هم سودی نمی برد و این طرح هم توسط شهروندانی که از یارانه آنها بهره مند هستند انجام می شود، این جراحی است یا عدالت؟

عضو کمیته مشورتی حقوقی و قضایی اسلامی گفت: اگر هدف از ایجاد طرح همگانی‌سازی پرداخت یارانه‌ها، برداشتن دست دلالان، قاچاقچیان و مفاسد اقتصادی از جیب مردم باشد، دیگر نامی ندارد. “جراحی” ما می خواهیم دست دزد را نه در نمایش بلکه در واقعیت قطع کنیم.

باقری با تاکید بر آمادگی دولت برای اجرای این طرح تصریح کرد: توانایی چنین اقدامی در هر دولتی از جمله دولت سیزدهم بوده است اما مهم این است که باید اراده و تلاش کافی در بین دولتمردان وجود داشته باشد. و مسئولان اجرایی وقت کافی را به این موضوع اختصاص دهند.

وی در پایان تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای این طرح شد تا دولت بتواند در راستای اجرای طرح دموکراتیزاسیون گام بردارد. اکنون که هم دولت ظرفیت دارد و هم دولت سیزدهم ظرفیت اجرای آن را دارد، خواسته ما این است که دولت سیزدهم یارانه ها را روی میز مردم بگذارد.

انتهای پیام/