اقتصادی

پرداخت سالانه ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران گفت: جستجوی رانت در اقتصاد ایران و شرایط غیرواقعی تأثیرات آن را در چندین زمینه نشان داد که یارانه های انرژی از آن جمله است.

حمیدرضا صالحی در مصاحبه با خبر فوری اظهار داشت: طبق گزارش های بین المللی ، میزان یارانه پرداختی سالانه در ایران حدود 86 میلیارد دلار است و کشوری مانند چین بیش از یک میلیون سکنه دارد که باید 32 میلیارد دلار برای مناطق خود پرداخت کند. این به وضوح وضعیت پیچیده مصرف انرژی و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران را نشان می دهد که منجر به این مقدار زباله و الگوی مصرف ضعیف شده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه های مختلف مداخله دولت ایجاد شده است خاطرنشان کرد: اخیراً شاهد افزایش قیمت سایر کالاهایی هستیم که ارز حمایتی دولت دریافت کرده اند و اکنون مرغ نیز به این گروه اضافه شده است. باید بدانیم که کمک اقتصادی و مداخله دولت فقط می تواند شرایط را پیچیده و مشکلات را در روند اقتصادی پیچیده کند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه امسال را باید سالی دانست که دولت در اقتصاد مداخله نکرده است ، اظهار داشت: پس از سال ها آزمون و خطا ، باید بدانیم که اقتصاد ایران با مداخلات دولت به جایی نخواهد رسید. و اگر این مداخلات مرتبط باشند ، بروز می شوند. بنابراین ، امیدواریم کسانی که تصمیم می گیرند به این نتیجه برسند که دیگر مداخله در اقتصاد را متوقف می کنند.

به گفته وی ، نرخ واحد ارز ، کاهش تلاش برای قیمت های نظارتی و دستیابی به سیاست های کلان که آینده اقتصادی کشور را تضمین می کند ، می تواند به عنوان یک اولویت مهم اقتصادی در نظر گرفته شود.

به گزارش خبر فوری ، بر اساس گزارش های رسمی ، دولت علاوه بر پرداخت پول و یارانه مستقیم به مردم ، مبلغ زیادی را نیز صرف یارانه های پنهان انرژی و سوخت در طول سال می کند. کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه مصرف انرژی گروه های کم درآمد نسبت به ثروتمندان کمتر است ، ادامه این سیاست بی عدالتی را در اقتصاد ایران تشدید کرده و مشکلاتی را ایجاد کرده است. به لطف تخصیص مداوم سوخت و انرژی ارزان ، ایران به یکی از پرمصرف ترین کشورهای جهان در این زمینه تبدیل شده است.

انتهای پیام