اخبار فرهنگی

از ویرانی تا تمدنی سبز در نمایشگاه «بر زیستگان»

خبر فوری/اصفهان نمایشگاهی از دستاوردها و تحقیقات چند سالۀ سمیرا دانش‌زاده با هدف شکل‌گیری تعاملی سازنده میان مخاطب و هنرمند، در قالب‌هایی مانند ویدئو آرت، نقاشی و مجسمه‌های برنزی و چدنی در گالری اکنون ارائه‌ شده است.

سمیرا دانش‌زاده، نقاش و مجسمه‌ساز با اشاره به اینکه آثار ارائه‌ شده در نمایشگاه «بر زیستگان» در قالب چهار مجموعه و با متریال‌های مختلف خلق شده‌اند، به خبر فوری گفت: محتوای این آثار بر اساس تمدنی است که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در فلات جنوبی ایران شکل‌ گرفته و به دلیل زلزله‌خیز بودن آن منطقه، ۷ بار روی این زمین زلزله آمده و مجدداً روی آن تمدن ساخته می‌شود. همچنین چهار مجموعه ارائه‌ شده در این نمایشگاه شامل مجموعه چدن، برنز، نقاشی و ویدیو پرفرمنس است که در این قسمت از آرشیو کردن روند پروژه استفاده کرده‌ایم.

او با بیان اینکه هر مجموعه دارای زیرمجموعه‌هایی است که با شماره مشخص‌شده‌ و اسم کلی برای آن‌ها نیز با اعداد شماره‌گذاری شده‌ است، افزود: مجموعه اول در نمایشگاه «بر زیستگان» شامل مجسمه‌های چدنی است که براساس این افسانه و اسطوره‌ها ساخته‌ شده است. مجموعه دوم نیز مردم نسل فعلی ما و میراث‌داران آن تمدن در قالب مجسمه‌های برنزی هستند که در حال حاضر با گذر زمان و اتفاقاتی که طی هزاران سال افتاده، در حال گذراندن زندگی خود هستند و نوع جهان‌بینی آن‌ها نیز جهان‌بینی امروزی و مدرن است. هم‌چنین این مجموعۀ مجسمه در یک دایره ترسیم‌ شده است؛ به این معنا که نحوه برخورد آن‌ها با دایره زندگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از ویرانی تا تمدنی سبز در نمایشگاه «بر زیستگان»

دانش زاده یادآور شد: مجموعه نقاشی‌های من در نمایشگاه «بر زیستگان» نیز مانند نوعی فضاسازی برای مجسمه‌های برنزی است که فضای زندگی آن‌ها در چند بُعد را نشان داده و درواقع نشان‌دهنده فضای فکری آن‌ها است. لازم به ذکر است که ترکیب اسطوره مجسمه‌های چدنی، فضای مجسمه‌های برنزی و فضای ذهنی نقاشی‌ها در ویدئو آرتی که در نمایشگاه ارائه‌شده، تصویر شده است. من در قسمت ویدئو آرت ترکیب مجسمه‌سازی، نقاشی و طراحی لباس را انجام داده‌ام که با فضاسازی داخل ویدئوها نیز ترکیب‌ شده است.

این هنرمند با بیان اینکه نمایشگاه «بر زیستگان» یک پروژه بین‌المللی است که با همکاری گروهی از هنرمندان آمریکا انجام‌ شده است، خاطرنشان کرد: ما امسال موفق شدیم که این پروژه را در کتاب هنر سال پرفرمنس آمریکا شماره دسامبر ۲۰۲۳ به‌عنوان پروژه پرفرمنس آرت ایرانی ثبت کنیم. همچنین دو قطعه از عکس‌های این مجموعه نیز برنده جشنواره عکس «آیین‌های سنتی» بنگلادش شده است.

او در خصوص سبک آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه نیز بیان کرد: سبک نقاشی‌ها و مجسمه‌های ارائه‌شده در نمایشگاه «بر زیستگان» را می‌توان بیشتر اکسپرسیونیسم تلقی کرد، ضمن اینکه نقاشی‌ها به طول ۱۰۰ و عرض ۷۰ سانتی‌متر و ابعاد مجسمه‌ها نیز بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر است.

از ویرانی تا تمدنی سبز در نمایشگاه «بر زیستگان»

دانش زاده با بیان اینکه نمایشگاه «بر زیستگان» پنجمین نمایشگاه انفرادی او است که حدود ۲۰ اثر در آن به نمایش گذاشته‌ شده است، افزود: در روز افتتاحیه این نمایشگاه علاقه‌مندان استقبال خوبی از آن به عمل آوردند و به دلیل ازدحام زیاد در فضای نمایشگاه، مخاطبان فرصتی برای خواندن بیانیه نمایشگاه نداشتند و من تصمیم گرفتم آن را در چند بازه زمانی مختلف برای افراد توضیح دهم.

این نقاش با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های قبلی خود را در فرانسه، سوئیس، اصفهان و تهران برگزار کرده است، ادامه داد: علت نام‌گذاری «بر زیستگان» برای نمایشگاه این بود که داستان کل نمایشگاه از همان جنوب فلات ایران آغازشده و افرادی که در تاریخ یا افسانه در برابر مصائب طبیعی طاقت آوردند و هفت بار آن ویرانیِ پس از زلزله را به یک تمدن سرسبز و حاصلخیز تبدیل کرده‌اند بر زیستگان یا برتر زیستگان تمدن قبلی بوده‌اند. این اتفاق تکرار شده تا این تمدن و سرزمین به دست مردم امروزیِ ما رسیده و درواقع آن بر زیستگان در حال حاضر ما هستیم.

او خاطرنشان کرد: من سعی کرده‌ام نحوه برخورد و نگرش مردم فعلی به زندگی را در فرم‌های مجسمه برنزی نشان دهم، ضمن اینکه هدف من از برپایی نمایشگاه «برزیستگان» این بود که نتیجه مطالعات و تحقیقات خود طی سال‌ها را با مخاطب امروز در میان گذاشته و نظر مخاطب درباره آن را بدانم و آن‌ها را در قالب مدیاهای هنری ارائه دهم که عرصه فعالیت من است، هم‌چنین در ادامه نیز تعاملی بین مخاطب و هنرمند رخ دهد.

از ویرانی تا تمدنی سبز در نمایشگاه «بر زیستگان»

به گزارش خبر فوری، علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه «بر زیستگان» به کیوریتوری امیر رجایی، تا ۶ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری اکنون، واقع در اصفهان، خیابان مارنان، پلاک ۱۵۳ مراجعه کنند.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.