اخبار جامعه

ماموریت شما پیدا کردن افرادی است که پشت پرده متروپل قایم شده‌اند

محمد بلوری در خصوص حادثه کلانشهر به خبرنگاران توصیه می کند کمبودها و مشکلات را بررسی کنند و به دنبال مسئولان و افراد مرتبط با این ساختمان باشند و با آنها صحبت کنند.

محمد بلوری روزنامه‌نگار پیشکسوت که از او به عنوان پدر حادثه مطبوعات ایران یاد می‌شود، در گفت‌وگو با خبر فوری درباره تخریب ساختمان کلانشهر آبادان، انتقاد از مسئولان این حادثه در مطبوعات و انتقاد از مردم و خبرنگاران را مورد انتقاد قرار داد. به خبرنگاران توصیه می کند: روزنامه نگاران باید در مورد این مسائل فکر کنند و بر کسانی که پشت آن هستند فشار بیاورند.»

وی در تشریح نحوه انعکاس اخبار رویدادی مانند کلانشهر در آبادان، گفت: کاری که خبرنگاران در دهه های اخیر انجام داده اند دیگر انجام نمی شود. الان ما افرادی را داریم که دوربین در دست دارند و در صحنه می چرخند و حرف های پراکنده می زنند.

بیشتر بخوانید:

مجید رضائیان: هنوز به سوالات مردم درباره حادثه متروپولیتن پاسخ نداده ایم

علی اکبر قاضی زاده: اخبار ضد و نقیض کلانشهرها مردم را سردرگم کرد

نقش خبرنگاران در مواقع بحران چیست؟

بلوری به خبرنگاران گفت: «ما باید به نیازها نگاه کنیم. باید آنجا مرکزی به عنوان ارگان مطبوعاتی داشته باشیم. بچه های روزنامه نگار باید آنجا باشند. من خیلی از بچه های روزنامه نگار را ندیدم. آنچه ما منتشر می کنیم و در مطبوعات منعکس می کنیم، مطالب پراکنده ای است که مردم می گویند. یک مشکل مهم و ساده این است که ما تصویری از این ساختمان، شکل ظاهری و چند طبقه آن قبل از فروریختن نداشتیم. من آن را ندیدم و نمی دانم که آیا عکسی از این ساختمان قبل از تخریب چاپ شده است یا نه. این صنوف که گفته می شود بیش از حد شلوغ هستند چندین طبقه شناسایی شدند. شهرداری، آتش نشان یا مهندس ناظر کجاست؟! خبرنگاران باید به دنبال اینها باشند و با آنها صحبت کنند. باید با شورا صحبت کنند و مسائل را بپرسند.

وی افزود: باید مرکزی برای رصد وقایع و پیشبرد برنامه ایجاد شود. آنها بررسی کردند که چه نیازهایی وجود دارد، چه کمبودهایی وجود دارد، چادری در جای خود قرار دادند و با خبرنگاران محلی مشورت کردند. نیازها و کمبودها و ویژگی های دستیاران را بررسی کردند.

فریادها زیر آوار خاموش شد/ امکانات کجاست؟

بلوری با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی اخبار کلانشهر آبادان گفت: می بینم مردم آسیب دیده نابود شده اند و امکان رستگاری کم است. فریادهایی شنیده می شد که مدتی به گوش می رسید. امکانات دفع زباله باید وجود داشته باشد. من فقط چند نفر را دیدم که نگران ریختن خاک و سنگ به این طرف و آن طرف در آوار بودند. فریادهایی که زیر آوار شنیده می شد خاموش شد و هنوز نتوانستیم اجسادشان را پیدا کنیم. شما فقط به ویژگی های امنیتی توجه می کنید. مأموران امنیتی آنجا بودند تا نظم را برقرار کنند، اما من هیچ امدادی را ندیدم که برنامه ای در آنجا داشته باشد. آنها فقط دو سگ را آوردند، ظاهر شدند و رفتند. کامل. این بار هم مثل همه بلاهایی که تجربه کردیم، سیل، زلزله و آتش سوزی همگی همین مشکلات بودند.

مسئولان کجایند؟

این خبرنگار پیشکسوت با طرح این سوال که مسئولان و کارشناسان شهرداری که بر ساختمان نظارت دارند کجا هستند؟ وی خطاب به خبرنگاران و رسانه ها تاکید کرد: باید اینها را بیابیم، بیابیم و حساب کنیم.

وی با اشاره به سوالاتی که ممکن است در این مراسم از خبرنگاران و رسانه ها پرسیده شود، گفت: مسئولان شهرستان کجا هستند؟ چرا نمی آیند خودشان را نشان دهند. ببینیم چی میگن مردم اینها را نمی بینند. باید بررسی شود که مشکل چیست. اخبار حاکی از آن است که ساختمان ضعیف بوده است. از نظر مهندسی دو مهندس عمران باید صحبت کنند تا ببینند مشکل ریزش ساختمان چیست. گفته می شود که طبقات اضافی نیز ساخته شده است. نه کارمندان دولت و نه مهندس ساختمان پیشرفت نمی کنند. مهندس ساختمان کیست؟ آنها باید از مهندس عمران بپرسند که آیا او بر آن نظارت داشته است یا خیر. چرا این همه مردم در این ساختمان زندگی می کردند در حالی که ایمنی ساختمان هنوز تایید نشده است؟ خبرنگاران باید به این موضوعات فکر کنند و اکنون به مسئولانی که پشت سر آنها هستند فشار بیاورند.

این یک مسئله ملی است، این یک عزاداری ملی است

بلوری گفت: «مطبوعات به ندرت به آنچه گفته می‌شود بازتاب می‌دهند. واقعا اگر مرکزی بود اینطوری نبود. این یک مسئله ملی است، این یک عزاداری ملی است. خبرنگاران باید ببینند چه چیزی هست، چه چیزی نیست و چه چیزی برای دفن اجساد لازم است. اما برنامه دقیق نیست. این سفتی است. خبرنگاران توانستند با این اضطراب کنار بیایند. حداقل آن را ذکر کنید. گفتن نیازها، گفتن مشکلات، این خیلی مهم بود. دیگر اعلام قبلی نبود و باید این چیزها، مشکلات و کاستی ها منتقل می شد. خبرنگاران باید هیجان زده می شدند. من تا به حال ندیده ام خبرنگاری آنچه را که من در رسانه ها می بینم بنویسد، آنچه می شنود نوشته است.

وی گفت: این مشکلات نیز گسترده است. خبرنگاران و رسانه ها باید با این مشکلات دست و پنجه نرم کنند. به نظر می رسد به صداوسیما نیز تذکر داده شده که بیش از چند ساعت به این موضوع نپردازد. در این شرایط نظارت بر مشکلات، کمبودها و سهل انگاری ها برای رسانه ها بسیار مهم است. می خواستم تصویر واضحی از ساختمان در یک خبرگزاری یا روزنامه بگذارم، ظاهر آن چگونه است و در ابتدا چند طبقه بود. این وظیفه ما به عنوان روزنامه نگار است.

انتهای پیام/