اخبار جامعه

ادامه آواربرداری ۲۴ ساعته متروپل/ارزیابی و پیگیری پرونده متروپل

وزیر کشور از پیگیری 24 ساعته تخریب متروپل خبر داد و افزود: رصد عوامل دعوی متروپل با ارزیابی دقیق در حال انجام است.

به گزارش خبر فوری، احمد وحیدی در یک برنامه تلویزیونی درباره روند بررسی حادثه کلانشهر آبادان گفت: تقریباً از شب حادثه به آبادان رسیدم و پنج شبانه روز ماندم و روز شنبه بعد از تصادف برگشتم و حدودا یک ساعت و نیم بعد استاندار در صحنه حاضر می شود و ستاد بحران استان را در آبادان تشکیل می دهد. به این ترتیب عوامل جمع آوری شده و پس از چند ساعت ستاد بحران در سطح کشور تشکیل می شود که از نکات مثبت تشکیل ستاد بحران و حضور دستگاه های مرتبط بود.

وی در خصوص استفاده از تجهیزات مختلف برای زدودن آوارهای تصادفی گفت: در چنین حوادثی تلاش برای زنده نگه داشتن مردم بسیار مهم است که استفاده از تجهیزات سنگین را غیرممکن می کند و معمولا باید از روش های دستی و تجهیزات سبک استفاده کرد. ” در واقع 48 ساعت اول 48 ساعت طلاست. نیمه شب که رسیدم، بیل مکانیکی و وسایل دیگری به من دادند، اما به دلیل محدود بودن جثه بازماندگان از آنها استفاده نشد. اما تحویل امکانات و عوامل به خوبی انجام شد.

وزیر کشور ادامه داد: کار حذف زباله به مدت 24 ساعت ادامه دارد و چندین مرحله با حجم قابل توجهی بیل های سنگین در حال انجام است و اکنون در پایان کار دوم هستیم.

مردم اعلام کردند که عزیزانشان زیر آوار هستند، بنابراین ممکن است هنوز عده ای زیر آوار باشند».

وحیدی درباره چالش های پیش روی شهرهای مختلف کشور در جریان زلزله گفت: هر موضوعی باید از منظر خودش بررسی شود. ساخت کلانشهر آبادان با آوارهای بسیار سنگینی همراه بود. در محیطی با قدرت مانور بسیار کم، امکانات مورد استفاده، مانند جرثقیل های سنگین در مسیر پیاده روی شش متری، محدود بود.

وزیر کشور ادامه داد: برخی نکات درباره زلزله باید مورد توجه قرار گیرد و کسانی که مجوز می دهند و می سازند باید به آن نکات توجه کنند. نفوذپذیری، ناپایداری و ظرافت باید در نظر گرفته شود. برای اقدام سریع نیاز به دسترسی سریع به راهروها وجود دارد. یکی از ایرادات این است که ساختمان نیاز به پروانه ساختمانی نداشته است.

وی در خصوص نظارت ماموران و پرونده ساختمان متروپل گفت: در حال حاضر کارهای زیادی از جمله تیمی برای ارزیابی دقیق انجام شده است و دادسرا و دستگاه قضایی نیز به وظایف ویژه خود عمل می کنند. در طراحی و اجرای ساختمان مشکلاتی وجود دارد، اما اینها بخشی از یافته های اولیه است. استانداردهای مواد نیاز به بازنگری دارند و اصل اجازه چنین کاری نیز جای سوال و بحث دارد چرا که در هر یک از این موارد اشکالاتی وجود دارد اما در حال حاضر همه این موارد باید به دقت بررسی شود.

وحیدی در خصوص همکاری شورای شهر آبادان در این ساختمان گفت: زمین در اختیار شورای شهر است که نیاز به سرمایه گذاری و مشارکت مردمی دارد. حدود 3000 متر از سطح ساختمان بود که 1800 متر آن مربوط به شهرداری بود و حدود چهار و نیم درصد شهرداری در آن ساختمان سهام داشتند.

وزیر کشور تاکید کرد: در سال 94 ساختمان 6 طبقه ابلاغ می شود و در سال 95 ساخت آن آغاز می شود و در سال 96 در فاز اول هشت سقف مصوب می شود که انجام می شود. اضافه شده و مجوز بعدی برای 11 طبقه اعطا می شود. سوال اینجاست که چگونه داده شد و آیا سازه هشت سقفی توانسته 10 سقف را پوشش دهد؟

وی درباره وضعیت این ساختمان و اطلاعات استانداری نیز گفت: اینها جزئیاتی است که باید خارج شود. باید با کسانی که در دولت قبل مسئولیت داشتند صحبت شود و بعد از بررسی مشخص شود که نقش آنها چه بوده است. پنج مغازه، یک دفتر، یک کارگاه قبل از تمرین وجود داشت و همه اینها نباید اتفاق می افتاد. به دلیل همه این مسائل مشخص است که کدام دستگاه ها دخیل بوده اند و باید پاسخگو باشند و باید مشخص شود که آیا به موقع رصد و هشدار داده شده است یا خیر.

وحیدی ادامه داد: گزارش هایی وجود داشت اما باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد تا مشخص شود کدام بخش از هر کدام از این گزارش ها مربوط به این ماجرا بوده است. تمامی این موارد توسط مراجع ذیربط به دقت بررسی خواهد شد. آیا استاندارد مواد باید ارزیابی شود تا ببینیم آیا با آن مطابقت دارد یا خیر؟ در این ساختمان مواردی وجود دارد که از نظر طراحی صحیح در حال بررسی است. البته اینکه بگوییم همه ساختمان ها اینطور هستند واقعا ترسناک است. هر دستگاه مسئولیتی دارد و هر کدام باید تحت مسئولیت خود عمل کند.

وزیر کشور درباره امنیت 3500 ساختمان در تهران که 129 ساختمان آن بحرانی بودند، گفت: این آمار نیاز به ارزیابی دقیق دارد. آتش نشانان توسط آتش سوزی ارزیابی شده اند و آتش نشانی مسئولیت ایمنی را ندارد. در ساختمان پلاسکو هم مشکل آتش سوزی وجود داشت که آتش نشانی تهران برنامه خوبی برای پلاسکو انجام داد و آبادان فرمانده آتش نشانان تهران بود. مسلما ساختمان های بلند باید دارای سیستم اطفاء حریق بوده و مراقبت و توجه در این زمینه به دقت مورد توجه قرار گیرد. یک ساختار ناپایدار باید در همه جا شناسایی شود. این کار شروع شده و باید به زودی ادامه پیدا کند. همچنین افرادی که ساختار ناپایداری را می دانند می توانند از طریق سامانه ای که به زودی اعلام می شود، بازرسی عمومی را گزارش دهند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع ساختمان های آلومینیومی اشاره کرد و افزود: اگر سازه ای مشکل داشته باشد، شورا به مالک اعلام می کند تا مشکل را رفع کند و اگر این کار انجام نشود، به مرور زمان شورا باید به دادستان گزارش دهد.» برای عمل به آن. امروزه تجار با ساختمان آلومینیوم مشکل دارند و اگر با حضور آنها این مشکل حل شود باید این کار را انجام داد و اگر مالک اعلام کرد با حضور آنها نمی شود، تاجران بدانند که جان آنهاست. مهم است و ساختمان باید تخلیه شود تا صاحب ملک در امان باشد. در غیر این صورت حتی اگر اجباری باشد باید کار ایمن سازی انجام شود.

وحیدی ادامه داد: باید ارزیابی های ساختمان های ایمن در کشور را که در نهادهای مختلف آغاز کرده اند، بررسی کنیم.

وزیر کشور در خصوص تغییر قوانین ساخت و ساز گفت: آیین نامه کاملاً کامل است، اما اگر مشخص شود که نقصی وجود دارد، می توان نقص قانون را برطرف کرد، اما آیین نامه فعلی نیاز به اصلاح دارد. به درستی اعمال شود و از نزدیک نظارت شود.»

وی با بیان اینکه چرا ما از حادثه پلاسکو درس نگرفتیم، گفت: این یک بحث گسترده است. کسانی که در ساختمان های ناایمن کار می کنند باید بدانند که باید از محیط کسب و کار خود مراقبت کنند تا در یک محیط امن کار کنند. در واقع هم تاجر و هم مالک باید این را رعایت کنند. در بحث بازسازی بخشی از کار مربوط به بافت های فرسوده و ایمن است که نیاز به تعمیر دارند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/