اقتصادی

همه چیز درباره میزان آب کشاورزی در ایران و طریقه اصلاح آن

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به خروج سه چهارم بارندگی های ایران از کشور، از استفاده 70 تا 90 درصدی آب کشور در کشاورزی خبر داد و گفت: در سال 2018، 70 تا 90 درصد از آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی استفاده می شود.

علیرضا عباسی در گفت وگو با خبر فوری، درباره میزان مصرف آب کشاورزی در ایران گفت: میزان بارندگی در کشور ما 240 میلی متر است. اگر وسعت کشور را در نظر بگیریم سالانه 400 میلیارد متر مکعب بارندگی داریم. از این مبلغ 300 میلیارد در اختیار کشور قرار می گیرد. بخشی از آن سیلابی شده و به دریا ریخته می شود، بخشی دیگر آن تبخیر شده و به نحوی از کشور خارج می شود. فقط 100000 میلیارد متر مکعب باقی مانده که 70 تا 90 درصد آن صرف کشاورزی می شود. تنها 10 درصد به فضای سبز و صنعت اختصاص دارد.

کشورهای جهان در هر متر مکعب دو برابر ایران آب جمع آوری می کنند

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی یازدهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهره وری آب ایران بین 35 تا 40 درصد است، گفت: میانگین بهره وری بیشتر کشورهای دنیا بین 60 تا 65 درصد است. بهره‌وری آب ایران پایین است و این یکی از مشکلات کشور ما است. در هر متر مکعب به طور متوسط ​​1.2 کیلوگرم آب جمع آوری می کنیم اما در کشورهای دیگر به 2.5 کیلوگرم می رسد. به عبارت دیگر، بیشتر کشورهای جهان دو برابر ما بزرگتر هستند. مشکل اصلی آب ایران بهره وری آب ایران است که تاثیر مستقیمی بر بهره وری اقتصادی و کشاورزی دارد.

بین 300 تا 400 هزار هکتار از اراضی کشور صرف سبزی و کاغذ می شود. اگر این محصولات در گلخانه تولید شود سطح زیرکشت این محصولات به 50 هکتار می رسد و چون مصرف آب گلخانه ای بسیار کم است تنها 10 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می شود و این صنعت می تواند تمام نیاز آبی را تامین کند. .نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه کشاورزان دنیا در هر هکتار 3 تا 4 تن گندم در کشور برداشت می کنند، اظهار کرد: کشاورزان دنیا در هر هکتار 3 تا 4 تن گندم برداشت می کنند. اما کشاورزان ماهر ما 14 تن برداشت می کنند. یعنی شکاف عملکرد در کشور وجود دارد که باعث می شود در هر هکتار محصول کمتری داشته باشیم. ما باید با افزایش تأثیر دانش در مواردی مانند کشاورزی و رشد و تعمیر زمین، عملکرد خود را در هکتار افزایش دهیم. این افزایش عملکرد باعث می شود آب کمتری مصرف کنیم.

این نماینده مردم استان البرز با اشاره به اینکه سیستم آبیاری کشور دچار مشکل است، خاطرنشان کرد: درصد زیادی از اراضی کشور ما در اثر سیلاب آبیاری می شود. باید با سیستم آبیاری نوین مصرف آب را کاهش دهیم. نه تنها هندوانه، بلکه بسیاری از محصولات آبدار مانند سبزیجات و سبزی ها نیز باید در گلخانه ها به جای کشت در زمین باز تولید شوند تا سطح محصول افزایش یابد، آب کمتری مصرف شود و محصول بیشتری تولید شود.

عباسیک درباره میزان زمین هایی که سبزی و سبزی در آن کشت می شود گفت: بین 300 تا 400 هزار هکتار برای سبزی و سبزی صرف می شود. اگر این مقدار به گلخانه منتقل شود، به کمتر از 50 هزار جریب می رسد که در آن محصولات اساسی مانند دانه های روغنی، نهاده ها و گندم تولید می شود. از طرفی مصرف آب گلخانه ای با زمین های کشاورزی بسیار متفاوت است. اگر فقط 10 درصد در آب کشاورزی کشور صرفه جویی کنیم، 7 میلیارد مترمکعب آب خواهیم داشت که کل صنعت یا آب شرب ما را جبران می کند.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه صنایع آب پایه باید به منابع آب پایدار متصل شوند، گفت: هر ایرانی روزانه 150 لیتر آب شرب مصرف می کند. در شهری یک میلیون نفری روزانه 150 میلیون لیتر آب برای مصارف خانگی داریم که 70 درصد آن بهداشتی است. یعنی 100 میلیون لیتر فاضلاب شهری داریم که می توان از پساب تصفیه شده استفاده کرد. صنایع می توانند آب را بازیافت کنند، به این معنی که 80 درصد آب مصرفی خود را به سیستم برمی گردانند. شهر ما اما با سیستم بازیافت مشکل دارد. صنایع باید به سمت آب خاکستری حرکت کنند.

عباسی در خصوص مدل زراعی ایران گفت: در برنامه پنجم و ششم توسعه، این نماینده مجلس تاکید کرد که برنامه برنامه باید تصویب شود و دولت ظرف مدت شش ماه مدل زراعی را اعلام و اجرا کند. تا کنون با گذشت 10 سال از این برنامه ها هیچ اتفاقی نیفتاده است. این به این دلیل است که در کشاورز که منافع و درآمد خود را می بیند مقاومت وجود دارد. بین درآمد محصولات پایه و غیر پایه تفاوت زیادی وجود دارد. کاشت هندوانه برای کشاورز ارزانتر از گندم است. کشاورز در هر کیلوگرم 8 تا 9 هزار تن سیب زمینی تولید می کند و 50 میلیون تن آن 400 میلیون تن می شود. یعنی آن مقدار گندم را بکارند تا به 50 میلیون تومان برسد. بنابراین کشاورزان در راه کاشت محصولات آبی هستند.

محصولات آبی، آب کشور را هدر می دهند و در عین حال برای کشاورز بسیار گران هستند. برای کاشت محصولات اساسی به جای محصولات آبی نیازمند سیاست های تشویقی هستیمنایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس در اصلاح سیاست گفت: ما باید کشاورزان را تشویق کنیم. کمبود آب و سیاست های تشویقی برای کشت محصولات اساسی بسیار مهم است. به عنوان مثال، مقدار آبی که به کالاها تخصیص می یابد باید ارزان تر و بیشتر باشد. هنگام کاشت محصولات اساسی باید حمایت بانکی، کود و سموم دفع آفات نیز جدی گرفته شود. این سیاست ها می تواند ما را به سمت اصلاح الگوی کشاورزی کشور سوق دهد. در غیر این صورت نمی توان مدل کشاورزی کشور را تغییر داد.

این نماینده مجلس در نهایت با اشاره به بودجه 1401 گفت: مجلس تاکید کرده است که دولت ظرف 6 ماه برنامه بودجه 1401 را ابلاغ و اجرا کند و در نهایت به دولت ابلاغ کند. مجلس. این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. امیدوارم برنامه هفتم توسعه مطالباتی را برای دولت به همراه داشته باشد و اجرای قوه مجریه را تضمین کند تا خداوند مانند سایر برنامه ها نباشد.

انتهای پیام/