اقتصادی

غضنفرآبادی: سازمان نظام مهندسی نخستین مرجع پاسخگویی درباره حادثه متروپل است

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان آتش نشانی تهران در خصوص فعالیت 129 ساختمان «بحرانی» این شهر اتهامی به دادسرا وارد نکرده است، تاکید کرد: صدور آن فقط از سوی دادسرا امکان پذیر است. اخطار به دستگاه های مسئول.ادامه.

موسی غضنفرآبادی در گفت وگو با خبر فوری، با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی اولین مرجع پاسخگویی به حادثه کلانشهر است، تاکید کرد: ناظران پروژه کلانشهر آبادان نقش زیادی در ریزش این ساختمان دارند.

وی گفت: بر اثر رعایت نکردن حداقل استانداردها حدود 40 هزار نفر در زلزله بم جان خود را از دست دادند. متخصص در پیشبرد کار. همه ما باید الزامات و استانداردهای ساخت و ساز خرد و کلان را رعایت کنیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: به نظر من باید وظایف و نظارت بیشتری برای جلوگیری از این اتفاقات وجود داشته باشد. عدم انجام برخی کارها می تواند منجر به حوادث جدی مانند سقوط کلانشهر آبادان شود اما پس از مدتی حساب به فراموشی سپرده می شود.

وی در پاسخ به سوال غضنفرآبادی مبنی بر اینکه دستگاه بعد از ساخت و راه اندازی مرجع کنترل حراست ساختمان چگونه است؟ وی گفت: در حال حاضر ساختمان هایی با عمر 50 تا 100 سال وجود دارد که این امر به این دلیل است که هر ساختمان دارای تاریخ مصرف و تاریخ مصرف است اما باید اقدامات مناسبی انجام شود اما متاسفانه اینگونه نیست. ” همچنین مشخص نیست چه ارگانی مسئول ارزیابی و نظارت بر ایمنی و بهبود ایمنی ساختمان است.

وی ادامه داد: متأسفانه شرایط فعلی به گونه ای است که از ساختمان های خصوصی تا عمومی ساختمانی در حالت ایستاده مورد استفاده کاربران قرار می گیرد و در صورتی که مالکان آنها به امنیت این ساختمان ها توجهی نداشته باشند، دستگاه یا مرجع آنها را کنترل می کند. ایمنی و شرایط؛ همه آنها به ویژه ساختمان های عمومی باید تحت نظارت ویژه بوده و پس از انقضای آنها برخورد قانونی شود.

وی گفت: یکی از حداقل اقداماتی که می توان برای ساختمان های فرسوده انجام داد، عدم ارائه خدماتی مانند انشعاب گاز، برق و آب است تا ایمنی لازم را انجام دهند.

غضنفرآبادی با اشاره به گزارش سازمان آتش نشانی تهران مبنی بر فعالیت 129 ساختمان «بحران» در تهران و عدم مداخله دادستانی، گفت: اما این سازمان نمی تواند اصل پایداری و امنیت ساختمان را نیز زیر پا بگذارد. به عنوان تاریخ انقضای ساختمان ها.

در این زمینه بخوانید:

فعالیت 129 ساختمان بحرانی تهران / پاسخ دادستان کل کشور

وی در پاسخ به این سوال که مسئولیت دادستان در قبال این گزارش چیست؟ وی گفت: علاوه بر تعقیب و رسیدگی به پرونده های قضایی و تعقیب و مجازات مجرم، پیشگیری از وقوع جرم نیز از وظایف قوه قضائیه است. گزارش سازمان آتش نشانی تهران هیچ گونه جنایتی را گزارش نکرده است اما دادسرا فقط می تواند به عنوان تذکری به مسئولان موضوع را پیگیری کند.

وی گفت: «ما باید هر دو طرف دخالت دادستان در ایجاد امنیت را بررسی کنیم.» باید گفت که دادسرا جلوی تجارت شهر را گرفته است.

غضنفرآبادی بر لزوم تدوین قانون شفاف در خصوص مسائل امنیتی ساختمان تاکید کرد و بر لزوم تدوین قوانین شفاف در خصوص مسائل امنیتی ساختمان تاکید کرد. از این نظر باید در قانون شفافیت وجود داشته باشد و برای یک سازمان نقشی تعیین شود. نقش نهادهای مختلف مانند دادستانی نیز باید روشن شود.

وی گفت: موضوع رعایت مسائل ایمنی ساختمان را می توان به مرکز پژوهش های مجلس واگذار کرد تا کمیت و نیاز سنجی در این زمینه را بررسی کند تا مشخص شود قوانین موجود کافی است یا لازم، قانون در حال اجراست. روشن باید در این خصوص به کمیسیون حقوقی و مجلس ارائه شود.

انتهای پیام/