اخبار فرهنگیکسب و کار خبر فوری

راهنمای کامل ارزش گذاری و نگهداری انگشتر الماس

انگشتر یکی از مهم‌ترین آیتم‌های جواهری است که بسیار به چشم می‌آید. گاهی تنها به دست کردن یک انگشتر الماس باعث می‌شود که شما در مهمانی و دورهمی خود بسیار زیبا جلوه کنید. انگشتر الماس به دلیل سختی استخراج الماس آن، بسیار ارزشمند و محبوب است.

علاقه خانم‌ها به الماس آنقدر زیاد است که آکشی کومار (Akshay Kumar) می‌گوید:

هر سال روز تولد همسرم، از او می‌پرسم که امسال چه چیزی را دوست داری؟  و پاسخ فوری او این است: “الماس! الماس! الماس! من همیشه به این امید زندگی می‌کنم که روزی او بگوید که فقط من را می‌ خواهد.

قرن هاست که سنگ الماس مورد توجه واقع شده و از آن برای استفاده از زیورآلاتی مانند انگشتر جواهر استفاده می‌شود. با پیشرفت علم از قرن 20‌ام اطلاعات زیادی در مورد الماس و حقایق آن روشن شد. اینکه چه خصوصیاتی دارد؟ چرا انگشتر الماس نسبت به انگشتر با سنگ‌های دیگر گران‌تر است؟ چگونه به وجود آمده است؟ استفاده از آن در انگشتر الماس به چه معناست؟ چگونه می توان از آن نگهداری کرد؟ از کجا بفهمیم کدام انگشتر الماس ارزش بالاتری دارد؟ تمام این موارد سوالاتی است که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

1- خصوصیات الماس

الماس (Adamas) یک کانی خاص است که تنها از یک عنصر موجود در طبیعت ساخته می‌شود. شبکه اتمی الماس بسیار فشرده است که باعث می‌شود سخت‌ترین ماده متبلور در زمین باشد. دالی پارتون (Dolly Parton) در این باره می‌گوید:

در دنیای بدلیجات الماس بودن سخت است. الماس از کربن خالص ساخته می‌شود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که 0.05 درصد آن ناخالصی است که همین مقدار ناچیز بر روی رنگ الماس اثر می‌گذارد.

2- انگشتر الماس

انگشتر الماس به عنوان یکی از مجلل‌ترین و خیره‌کننده‌ترین زیور آلات است اما می‌تواند ظاهری ساده و بی‌آلایش داشته باشد. درخشندگی، زیبایی و در عین حال سادگی انگشتر الماس باعث می‌شود که بتوان از آن برای تمامی مهمانی‌ها و مراسم‌ها استفاده کرد.

3- تاریخچه کشف الماس

الماس به دوران باستان بر می‌گردد و از آن زمان برای بشر شناخته شده بود. ارزش آن نه تنها در کمیابی و نادر بودن آن بلکه در سختی زیاد و زیبایی آن بوده است. تا جایی که در تورات باب 28 آیه 18 به حزقیال نبی گفته می‌شود که پیشانی تو را مثل الماس از سنگ خارا سخت‌تر گردانیم که همین جمله اشاره به سختی الماس دارد.

اولین معدن الماس در جهان، در دوران باستان و در هندوستان بوده است و قدمت آن به قرن چهارم قبل از میلاد بر می‌گردد. غنی‌ترین معدن الماس در ھندوستان، گولکوندا (golconda) نام داشت. در آن زمان این نام نمادی از ثروت بیکران بود. امروزه از این واژه برای توصیف الماس‌های با کیفیت عالی استفاده می‌شود.

افسانه‌ھای ھندی، الماس کوه نور را متعلق به سلطان کارنا می‌دانند که در 6000 سال قبل حکمران امپراتوری آن‌ھا بوده است. استخراج حدود 12 میلیون قیراط الماس از معادن ھندوستان تخمین‌زده می‌شود.

معادن مهم تولید‌کننده الماس در ھندوستان، تا سال 1866 فعال بوده‌اند. در این سال معادن جدیدی در آفریقای جنوبی کشف شدند. امروزه تنها یک معدن در ایالت مادیاپرادش و در پانا (ھندوستان مرکزی) فعال می‌باشد.

ما هم اکنون انگشتر الماس را با کلمه همسان و مترادف آن یعنی Diamond ring می‌شناسیم. اما Diamond در گذشته به دومین سنگ سخت یعنی کروندوم که از گروه یاقوت است گفته می‌شد.

4- خواص انگشتر الماس بر روح و جسم

از خصوصیات این گوهر می‌توان به بعد روحانی این گوهر اشاره کرد. این گوهر قادر است شخص را در فعالسازی قسمتی از قشر مغز، که قسمت جلویی لوب پیشانی (Prefrontal cortex) است، یاری رساند.

تمییز دادن میان افکار متناقض، تشخیص خوب و بد، بهتر و بهترین، تشابه و تفاوت، عواقب فعالیت‌های کنونی، فعالیت کردن در مسیر یک هدف مشخص، پیش‌بینی نتایج، انتظار مبتنی بر عمل و کنترل اجتماعی همگی از فعالیت قسمت پیشین مغز است که یک انگشتر الماس در بهبود آن می‌تواند تأثیر‌گذار باشد.

بلور‌های نگین، این توانایی را دارند که انرژی‌های ارتعاشی با بسامد زیاد را برای هوشیاری بیشتر جذب کنند. در سنگ درمانی با الماس این گوهر قادر است چاکرا‌های قلب (چهارم)، چشم سوم (چاکرای ششم) و تاج (هفتم) را تقویت کند و پرورش دهد.

رنگ سفید منحصر به فرد الماس نیز انرژی‌های برتر را جذب می‌کند. این امر باعث تمرکز بیشتر بر روی اهداف و رویا‌های شخصی می‌شود.

از دیگر خصوصیات و ویژگی‌های این نوع سنگ‌ها، رنگ منحصر به فرد آن‌ها می‌باشد. به علت داشتن رنگ سفید، می‌تواند ورود به سطوح برتر ارتعاشی روانی را آسان کند. همچنین می‌تواند توانایی شخص برای تمرکز هوشیارانه بر روی اهداف و رویا‌های شخصی را تشدید کند. “شدت” کلید واژه‌ای برای این گوهر است.

بلور‌های این گوهر این توانایی را دارند که انرژی سنگ‌های دارای ارتعاش بالا نظیر مولداویست، فناکیت، آززتولیت، هردریت، سلستین، شیشه آسمانی طلایی لیبی، شیشه آسمانی تبتی و نمونه بسیار زیاد دیگری را ارتقا داده و چند برابر تقویت کند.

5- از نظر علمی یک انگشتر الماس چگونه بر ما تاثیر می‌گذارد

علم ثابت کرده است که 99.99999 درصد از ماده فضای خالی است. چه چیزی این فضای خالی را تشکیل می‌دهد؟ انرژی.  انرژی همه چیز است و همه چیز انرژی است.  شما، صندلی که روی آن نشسته‌اید، تلفنی که در دست دارید و کریستال‌هایی که می‌شناسید و دوست دارید؛ همه این‌ها دارای انرژی ارتعاشی است.

همه چیز انرژی است و این تمام چیزی است که در آن وجود دارد.  این فلسفه نیست.  این فیزیک است.

-آلبرت انیشتین

درست مانند هر چیز دیگری در جهان، هر یک از ما فرکانس ارتعاشی منحصر به فرد خود را داریم.  افرادی که ارتعاشات بالاتری دارند، مهربانی، عشق، صلح و شفقت را از خود ساطع می‌کنند، در حالی که افرادی که ارتعاشات پایین‌تری دارند، احساسات کمتری مانند حسادت، اضطراب، خشم یا ترس را تجربه می‌کنند.

به عنوان یک انسان در هر فرکانسی که باشید،  ارتعاش شما بسیار ناپایدار است و به راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.  زمانی که ما در معرض افراد دیگر، رسانه‌های اجتماعی، اخبار، ترافیک، آب و هوا، اخبار خوب، اخبار بد، خاطرات خود و غیره قرار می‌گیریم، دائماً تغییر می‌کنیم.

از سوی دیگر، کریستال‌هایی مانند الماس دارای فرکانس انرژی فوق‌العاده پایدار هستند که تغییر نمی‌کند.  چرا؟  آن‌ها از یک الگوی هندسی بی‌نقص و ثابت از مولکول‌ها تشکیل شده‌اند که مرتباً تکرار می‌شوند و بدون هیچ تلاشی، ثبات کامل خود را حفظ می‌کنند.  دقیقاً برعکس طبیعت انسانی ما که دائماً در حال تغییر و ناپایدار است.

پس چرا پایداری یک کریستال انگشتر الماس اهمیت دارد؟  خوب، انرژی پایدارتر برابر است با انرژی قوی‌تر و انرژی قدرتمند می‌تواند بر انرژی‌های اطراف خود تاثیر بگذارد. به همین دلیل است که کریستال‌ها می‌توانند به شدت بر انرژی ناپایدار (دارای قدرتمندی کمتر) ما تاثیر بگذارند.

6- انگشتر الماس را بهتر است چه کسانی به دست کنند؟

مشخص نیست که چگونه ماه‌های خاص با سنگ‌های مختلف مرتبط شده است.  با این حال، برخی گمان می‌کنند که منشأ سنگ‌های تولد به دوران کتاب مقدس باز می‌گردد، زمانی که سینه‌پشت یا breastplate (در زمان‌های قدیم، جامه‌ای نگین دار که سینه کاهن اعظم یهودی را می‌پوشاند.) متعلق به یک کشیش با 12 جواهر رنگارنگ تزئین شده بود.  با گذشت زمان، 12 گوهر آن با 12 ماه سال مرتبط شدند.

سنت پوشیدن یک سنگ رنگی در هر ماه، به عنوان نوعی طلسم خوش شانسی آغاز شد.  در ابتدا مردم هر دوازده سنگ را می‌پوشیدند تا بیشترین سود را از هر سنگ به دست آورند.

مردم با اعتقاد به اینکه جواهرات مختلف دارای قدرت جادویی برای متولدین یک ماه خاص هستند، شروع به پوشیدن سنگ مربوط به ماه تولد خود برای کل سال کردند. در سال 1912، انجمن ملی جواهرات آمریکا فهرستی را طراحی کرد که جواهرات مختلف را به ماه‌های مختلف اختصاص می‌داد.  چیزی که زمانی بر اساس تجاری بودنش بحث برانگیز بود.

سنگ تولد ماه‌آوریل یا فروردین، الماس است. این گوهر نماد عشق همیشگی است. اگرچه الماس‌ها اغلب بی‌رنگ هستند، اما ممکن است به رنگ‌های زرد، قهوه‌ای، قرمز، صورتی، نارنجی، آبی یا سبز، از کم رنگ تا شدید ظاهر شوند. هر چه رنگ اشباع‌تر باشد، سنگ ارزشمندتر است.الماس امید آبی (The blue Hope Diamond) که زمانی متعلق به پادشاهان فرانسه بود و اکنون در اسمیتسونیان به نمایش گذاشته می‌شود، یک نمونه معروف ازالماس است.

انگشتر الماس محبت را در بین زوجین ایجاد و تقویت می‌کند. برای متولدین فروردین ماه قدرت اراده و هوش را افزایش می‌دهد و حافظه را تقویت می‌کند. این گوهر ضد افسردگی و ناراحتی نیز می‌باشد.

7- طالع بینی پوشیدن انگشتر الماس

اگر به طالع بینی اعتقاد دارید، در مورد پوشیدن الماس چند قانون وجود دارد. ستاره‌شناسان از این قوانین پیروی می‌کنند و اگر به طالع بینی ایمان دارید، شما نیز باید این قوانین را رعایت کنید.

  • طبق باور‌های طالع بینی، پوشیدن الماس می‌تواند به غلبه بر احساس حقارت کمک کند و سطح اعتماد به نفس را در فرد افزایش دهد.
  • گفته می‌شود و اعتقاد بر این است که افرادی که در برج سنبله و لیبرال متولد شده‌اند از نتایج مثبت استفاده از انگشتر الماس بهترین بهره را خواهند برد. انجام این کار، در درازمدت به آن‌ها خوشبختی، سعادت و آرامش در زندگی عطا می‌کند.
  • بهتر است افرادی انگشتر الماس به دست کنند که از موانع خلاقیت رنج می‌برند و نمی‌توانند با رسانه‌ای از هنر و خلاقیت، مانند نویسنده، نقاش و هنرمند ارتباط برقرار کنند.
  • پوشیدن گردنبند یا انگشتر الماس نیز می‌تواند برای سلامتی مفید باشد و تمام انرژی‌های منفی و بدی‌های موجود در زندگی را دفع کند.
  • در باور‌های طالع بینی، الماس به عنوان سنگ قیمتی مرتبط با قدرت‌های الهی سیاره زهره، می‌تواند تجمل، عشق، زیبایی و همه عالی‌ترین چیز‌های مادی را در زندگی یک فرد به ارمغان بیاورد.
  • اغلب به فردی که از عادت بیش از حد فکر کردن، اضطراب، عصبی بودن و بد خلقی رنج می‌برد، پوشیدن زیورآلاتی مانند انگشتر الماس پیشنهاد می‌شود. این کار باعث ایجاد آرامش ذهنی می‌شود.

8- قوانین نجومی برای پوشیدن الماس

  • قبل از پوشیدن الماس، مطمئن شوید که بی‌رنگ و معتبر است و هیچ گونه ترک و لکه‌ای در آن وجود ندارد. همچنین، باید توجه داشته باشید که وزن ایده‌آل یک الماس بسته به کیفیت آن باید از نیم قیراط تا 1.5 قیراط متغیر باشد.
  • یک حلقه الماس را می‌توان از نقره، پلاتین یا طلا بنا به انتخاب و بودجه ساخت. با این حال، مهم است که قبل از پوشیدن انگشتر الماس به آن انرژی دهید.
  • قبل از پوشیدن انگشتر الماس، 108 بار مانترای “Om Shum ShukrayeNamaha Om” را بخوانید تا به طور کامل به آن انرژی دهید و بهترین فواید را از آن بگیرید.
  • در حالت ایده‌آل، توصیه می‌شود که مردان آن را در انگشت وسط دست راست بپوشند، در حالی که زنان می‌توانند آن را در انگشت میانی دست چپ بپوشند.
  • به طور کلی، پس از پوشیدن آن و تنها پس از حدود 7 روز، نتایج مثبت و خوبی را تجربه خواهید کرد.

الماس یک هدیه عالی است.  می‌توانید به افرادی که دوستشان دارید و آن‌ها را می‌پرستید یک انگشتر الماس به عنوان نشان بدهید. مطمئنا با توجه به مزایای بالا، نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که خرید انگشتر الماس انتخاب بعدی شما است.

شرط می‌بندیم که از همه این فواید شگفت‌انگیز اطلاعی نداشتید و فقط به دلیل استایل و ظرافتی که الماس  دارد، آن را می‌پوشیدید. اما اکنون که فواید این سنگ قیمتی را برای سلامتی می‌دانید، به فکر استفاده بیشتر از انگشتر الماس و جواهر آلات مربوط به آن و خداحافظی با جواهرات مصنوعی خود هستید.

 9- نگهداری و مراقبت از سنگ الماس

از آنجایی که سنگ الماس، غبار را به خود جذب می‌کند؛ باید هر از گاهی آن را تمیز کرد.

همچنین نباید از انگشتر الماس به صورت دائم و در حین کار‌های روزمره استفاده کرد. مواد شوینده دارای کلر، اسپری و رنگ مو، لوسیون‌ها، صابون‌ها، و عرق بدن و چربی‌های طبیعی پوست، موجب می‌شود یک لایه جرم روی آن تشکیل شود.

این امر باعث از بین رفتن خصوصیات سنگ الماس از نظر انرژی و کاسته شدن درخشندگی آن خواهد شد.

برای از بین بردن جرم ایجاد شده بر روی انگشتر الماس یا هر زیور آلاتی که در آن سنگ الماس به کار رفته شده است؛ نصف فنجان پاک‌کننده‌های دارای آمونیوم و یا صابون مایع بسیار لطیف را به همان مقداری آب ولرم مخلوط کنید و به مدت زمان سی دقیقه زیور آلات خود را داخل آن قرار دهید.

سپس با مسواک سنگ را به آرامی پاک کنید. در نهایت آن را با یک پارچه نرم بدون پرز خشک کنید. الماس می‌تواند بر روی جواهرات دیگر خش بیندازد و همچنین با وجود سختی بالایی که دارد ممکن است اگر از دستتان بیفتد بشکند. بنابراین هنگامی که نمی‌خواهید از آن استفاده کنید آن را در جعبه مخملی آن قرار دهید.

10- چگونه ارزش و کیفیت یک انگشتر الماس را بفهمیم؟

الماس‌ها بر اساس یک سیستم درجه‌بندی جهانی به نام 4Cs ارزش گذاری می‌شوند: برش (Cut)، رنگ (Color)، شفافیت (Clarity) و وزن قیراط (Carat weight). این امر ارزش الماس و مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد آن را تعیین می‌کند.

 شکل گیری و ایجاد سیستم Diamond 4Cs دو تأثیر بسیار مهم داشت:

1- کیفیت الماس را می‌توان به زبان جهانی اعلام کرد.

2- مشتریان دقیقاً می‌دانند که چه چیزی را می‌خرند. درک اصول اولیه 4Cs به شما کمک می‌کند هنگام خرید الماس تصمیمی آگاهانه بگیرید.

10-1- قیراط

وزن الماس بر حسب قیراط اندازه‌گیری می‌شود. واحد استاندارد وزنی که برای سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود؛ قیراط 0.2 گرم یا 200 میلی گرم است. هر چه قیراط بالاتر باشد، الماس کمیاب‌تر و ارزشمندتر است بنابراین ارزش انگشتر الماس بیشتر می شود.

الماس‌ها در وزن‌های مختلف قیراط قیمت‌گذاری می‌شوند. وزن قیراط به تنهایی بیشترین تاثیر را روی قیمت دارد و ارزش بقیه 4C‌ها برابر است.

قیمت در وزن‌های خاص به طور تصاعدی افزایش می‌یابد. محبوب‌ترین وزن عیار عبارتند از 0.50ct، 0.75ct و 1.00ct. وزن الماس بزرگتر از یک قیراط نیز با قیراط و اعشار بیان می‌شود.

واژه «قیراط» از کجا آمده است؟  اصل واژه «قیراط» از دانه یک گیاه دارویی به نام خرنوب گرفته شده است. در گذشته از دانه‌های خرنوب به دلیل اندازه یکنواخت آن به عنوان وزنه استفاده می‌شد. وزن قیراط در اوایل قرن بیستم، استاندارد 0.2 گرم شد. الماس و سایر سنگ‌های قیمتی با قیراط متریک وزن می‌شوند: یک قیراط برابر با 0.2 گرم است، تقریباً به اندازه وزن یک گیره کاغذ.

طلای 18 عیار به خلوص طلا اشاره دارد، عیار را با عیار اشتباه نگیرید. همانطور که یک دلار به 100 پنس تقسیم می‌شود، یک قیراط نیز به 100 امتیاز تقسیم می‌شود. به عنوان مثال، یک الماس 50 نقطه‌ای، 0.50 قیراط وزن دارد. اما دو الماس با وزن مساوی، بسته به سایر اعضای 4C (شفافیت، رنگ و برش) می‌توانند مقادیر بسیار متفاوتی داشته باشند. وزن اکثر الماس‌های مورد استفاده در جواهرات، یک قیراط یا کمتر است. از آنجا که حتی کسری از قیراط می‌تواند تفاوت قابل توجهی در هزینه ایجاد کند، دقت بسیار مهم است.

10-2- رنگ

الماس در همه طیف‌های رنگی وجود دارد. الماس سفید از بی‌رنگ که خالص‌ترین، کمیاب‌ترین و با ارزش‌ترین است تا درجات مختلف زرد وجود دارد. الماس‌ها در مقیاس رنگی از D (بی‌رنگ) تا Z (به شدت رنگی) درجه‌بندی می‌شوند. ارزیابی رنگ الماس، بر اساس عدم وجود رنگ است.

یک الماس که از نظر شیمیایی، خالص و از نظر ساختاری، هیچ رنگی نداشته باشد؛ ارزش بالاتری دارد. مقیاس درجه‌بندی رنگ الماس D-to-Z GIA است که پذیرفته شده‌ترین سیستم درجه‌بندی صنعت می‌باشد. مقیاس با حرف D شروع می‌شود که نشان‌دهنده بی‌رنگ است و با افزایش حضور رنگ تا حرف Z ادامه می‌یابد.

اگرچه بسیاری از این تمایزات رنگی آنقدر ظریف هستند که برای چشمی که آموزش ندیده قابل مشاهده نیست اما با این حال، این تمایزات تفاوت بسیار زیادی را در کیفیت و قیمت الماس ایجاد می‌کند. الماس‌های رنگی فانتزی طبیعی به طور متفاوتی درجه‌بندی می‌شوند، زیرا خارج از محدوده رنگ الماس سفید قرار دارند و بسیار کمیاب و ارزشمند هستند.

الماس‌های سفید بر اساس عدم وجود رنگ درجه‌بندی و ارزش‌گذاری می‌شوند، در حالی که الماس‌های رنگی فانتزی بر اساس وجود رنگ ارزش‌گذاری می‌شوند.  سایه‌هایی که عمیق و متمایز هستند، ارزش بیشتری نسبت به سایه‌های ضعیف یا کم رنگ دارند. حتی تفاوت‌های بسیار جزئی رنگ می‌تواند تأثیر زیادی بر ارزش انگشتر الماس داشته باشد.

کمیاب‌ترین و با ارزش‌ترین رنگ‌ها قرمز، صورتی، آبی و سبز اشباع شده هستند.  الماس‌های رنگی فانتزی بر اساس 4C ارزش‌گذاری می‌شوند، اما عامل دیگری نیز بر ارزش یک الماس رنگی فانتزی بسیار اثر‌گذار است.  این فاکتور بر اساس رنگ و کمیاب بودن رنگ است.  یک رنگ فانتزی کمیاب قیمت بسیار بالاتری نسبت به الماس بی‌رنگ با وزن قیراط بالاتر دارد.  الماس‌های رنگی فانتزی سه ویژگی دارند که بر اساس آن‌ها درجه‌بندی می‌شوند.  این‌ها رنگ، شدت و اشباع هستند.

رنگ، به رنگ غالب الماس اشاره دارد، مانند صورتی، زرد، آبی،  سبز، و غیره. شدت، نشان‌دهنده میزان روشن یا تیره بودن الماس است، بسته به میزان رنگ قهوه‌ای، سیاه، خاکستری یا سفید. اشباع، به عمق یا قدرت رنگ اشاره دارد.  میزان اشباع الماس‌های با رنگ ملایم می‌تواند از سبک تا شدید و واضح متفاوت باشد. اشباع الماس‌های تیره‌تر از عمیق تا تیره متغیر هستند.

10-3- وضوح

شفافیت الماس معیاری برای وجود اجزاء طبیعی یا عیوب موجود در الماس است.

 این الماس‌ها میلیارد‌ها سال پیش، در نتیجه کربنی که در اعماق زمین در معرض گرما و فشار فوق‌العاده قرار گرفته است، شکل می‌گیرد. این اجزای طبیعی برای هر الماس منحصر به فرد هستند و به عنوان اثر انگشت طبیعت در نظر گرفته می‌شوند.

ارزیابی شفافیت الماس شامل تعیین تعداد، اندازه، برجستگی، ماهیت و موقعیت این ویژگی‌ها و همچنین چگونگی تأثیر این ویژگی‌ها بر ظاهر کلی سنگ است.  بسیاری از ضایعات و لکه‌ها آنقدر ریز هستند که به جز یک الماس‌گر آموزش دیده، کسی نمی‌تواند آن را ببیند.

با چشم غیر مسلح، یک الماس VS1 و یک الماس SI2 ممکن است یکسان به نظر برسند، اما از نظر کیفیت متفاوت هستند. هر چه یک الماس بی‌عیب و نقص‌تر باشد و هیچ عیب و اجزای اضافی در زیر لوپ جواهر سازی قابل مشاهده نباشد، کمیاب‌تر بوده و ارزش انگشتر الماس بیشتر است.

 شفافیت الماس از F (بی‌عیب و نقص) که نادرترین و کمیاب‌ترین است تا I (شامل عیب) درجه‌بندی می‌شود.

10-4- تراش

تراش الماس مهمترین عامل در تعیین میزان پراکندگی (انعکاس نور سفید و تبدیل آن به تمام رنگ‌های رنگین کمان)، درخشندگی (نور سفید داخلی و خارجی منعکس شده از الماس) و براق بودن (میزان درخششی که یک الماس تولید می‌کند و نواحی روشن و تاریک ایجاد شده ناشی از انعکاس درون الماس) است. الماسی که تراش ضعیفی دارد به اندازه الماسی که تراش با کیفیت بالا دارد، نمی‌درخشد و انگشتر الماس آن قیمت کم‌تری دارد.

بر خلاف بقیه 4C‌ها (رنگ، ​​شفافیت و وزن قیراط)، کیفیت برش بستگی به الماس تراش دارد. بنابراین این عاملی است که نباید هنگام انتخاب الماس مورد توجه قرار گیرد. کیفیت تراش الماس به شکل آن وابسته نیست، بلکه به چگونگی تعامل وجوه الماس با نور، بستگی دارد. هنر و ظرافت زیادی برای شکل دادن به سنگ، مورد نیاز است تا تناسبات، تقارن و پولیش آن بتواند بازگشت باشکوه نور را در الماس امکان‌پذیر کند.

یک الماس با تناسب و تراش با کیفیت ممکن است ارزش بیشتری نسبت به الماس بزرگتر و با تراش کم کیفیت داشته باشد. برش الماس بر اساس مقیاسی از عالی، بسیار خوب و خوب تا منصفانه و ضعیف اندازه‌گیری می‌شود. یک الماس خوش تراش نور بیشتری را از خود ساطع می‌کند.

 GIA درجه کیفیت برش را فقط برای الماس‌های برلیانت گرد استاندارد که در محدوده رنگ GIA D-to-Z قرار می‌گیرند ارائه می‌دهد. پس از فرآیند درجه‌بندی رنگ و شفافیت، از نسبت‌های الماس (اندازه‌گیری‌ها و زوایای سطح)، همراه با میزان جلا و تقارن، برای تعیین درجه برش GIA آن استفاده می‌شود.

درخشندگی، پراکندگی نور، براق بودن، نسبت وزن و دوام الماس، و همچنین جلا و تقارن، همه در این ارزیابی نهایی کیفیت برش در نظر گرفته می‌شوند.