اخبار سلامت

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کرده‌اند به مدت 14 روز و کسانی که انواع دیگر را دریافت کرده‌اند از اهدای خون معاف هستند. واکسن هایی مانند سینوفارم و برکات از اهدای خون مستثنی نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

به گزارش خبر فوری، دکتر مصطفی جمالی گفت: هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس تاج از طریق خون وجود ندارد، زیرا ویروس تاج یک ویروس تنفسی است و عمدتاً به دلیل حمله به دستگاه تنفسی یا گوارشی افراد است.

وی افزود: در ماه‌های ابتدایی شیوع تاج، به دلیل نگرانی‌هایی که اغلب به دلیل ناآگاهی و پرسش‌ها در ذهن مردم ایجاد می‌شد، شاهد کاهش تعداد اهدای خون در ایران و سایر کشورها بودیم.

جمالی تاکید کرد: پس از مدتی با رفع ابهامات و اطلاع رسانی مناسب، با کمک مستمر اهداکنندگان خون و استفاده از شبکه سراسری خون رسانی، نیاز تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی و بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن تامین شد. .

مدیرعامل سازمان انتقال خون از آغاز موج هفتم تاج و احیای واکسن این بیماری و کنترل نسبی تاج با افزایش عملیات و افزایش نیازها خبر داد. به نفع خون و فرآورده های آن، مردم شریف مثل همیشه باید اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند و صاحبان همه گروه های خونی در این امر حیاتی سهیم باشند.

وی با اشاره به چندین اهداکننده خون که به کرونا مبتلا شده بودند، گفت: بهترین زمان برای بهبودی و اهدای خون یک ماه پس از ابتلا است تا به اهداکننده و گیرنده آسیبی وارد نشود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، جمالی با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: افرادی که اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کرده‌اند به مدت 14 روز از اهدای خون معاف هستند و انواع دیگر واکسن‌ها از جمله دریافت کرده‌اند. سینوفارم و برکات می توانند از اهدای خون معاف شوند و با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی به شهروندان توصیه کرد: با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir و نوبت دهی اینترنتی به مراکز انتقال خون از ازدحام و اتلاف وقت در مراکز اهدای خون خودداری کنند. و در زمان مورد نظر برای اهدای خون

انتهای پیام