اقتصادی

مسافران خارجی سرگردانِ بلیت هواپیما در ایران

دستور وزیر راه مبنی بر توقف فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی با مقاومت برخی شرکت های هواپیمایی مواجه شده و بسیاری از مسافران و گردشگران خارجی را دچار سردرگمی کرده است.

به گزارش خبر فوری، در تاریخ 14 تیر 1401، انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری نرخ بلیت پروازهای داخلی مسافران خارجی را به نرخ «بیزینس کلاس» تغییر داد. بر اساس اعلام این انجمن، قیمت بلیت مسیرهای کمتر از یک ساعت 100 دلار و بلیت مسیرهای بیش از یک ساعت تعیین شد. این اقدام با واکنش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه، معاونین، آژانس های گردشگری ایران و همچنین مسافران کشورهای همسایه از جمله عراقی مواجه شد. سرانجام در 21 تیرماه، وزیر راه و شهرسازی فروش بلیت پروازهای داخلی به خارجی ها را به قیمت دلار ممنوع کرد.

رستم قاسمی گفت: از این پس بلیت پروازها را به دلار نمی فروشیم. این موضوع روز یکشنبه ۲۱ تیرماه به صورت مکتوب به شرکت های هواپیمایی اعلام شد. مسئولان شرکت های هواپیمایی در دیدار با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این ممنوعیت را به آنها ابلاغ کردند. هیچ شرکت هواپیمایی حق فروش بلیت پروازهای داخلی را بیش از تعداد اعلام شده در سایت سازمان هواپیمایی کشوری ندارد.

در همان روز، اکثر شرکت‌های هواپیمایی برچسب «ویژه غیرایرانی» را از قیمت بلیت پروازهای داخلی حذف کردند و نرخ‌های ریالی مصوب را مجدداً تأیید کردند، اما یک هفته بعد آژانس‌های مسافرتی گزارش دادند که تنها دو شرکت هواپیمایی بلیت خارجی ارائه می‌دهند. همان کرایه ریالی پذیرفته شده توسط مسافران. بلیت می فروشند و سایر ایرلاین ها از فروش بلیط به غیرایرانی خودداری می کنند.

مهدی اشراقی، یکی از رانندگان، از مشکلات پیش روی گردشگران خارجی ایرانی در استفاده از هواپیما به خبر فوری خبر داد و گفت: آژانس هواپیمایی به آنها گفته است که اگر خارجی ها بتوانند از آن استفاده کنند، امکان تهیه بلیط وجود ندارد. برای مسافران ایرانی بلیط می فروشند، شرکت هواپیمایی آن مسافران را حمل نمی کند. وی همچنین توصیه کرد که بلیط این مسافران در فرودگاه همان شهر تهیه شود. وقتی مسافران به فرودگاه رفتند، همه پروازها پر بود و مسافران برای خروج از ایران باید پرواز بعدی را انجام می دادند.

به گفته این راهنمای تور، برخی از ایرلاین ها پس از ردیابی، بلیط را مستقیماً به مسافران خارجی می فروشند اما با قیمتی بالاتر از نرخ ریالی قبولی!

یکی دیگر از مجریان تور نیز گفت: همچنان برای هر پرواز سهمیه محدودی برای مسافران خارجی وجود دارد و در صورت تامین این ظرفیت، به اتباع ایرانی و گردشگران خارجی خارج از سهمیه مسافر ایرانی بلیت فروخته نمی شود. از سوی دیگر برخلاف دستور و ایراد صریح وزیر راه همچنان قیمت پرواز برخی ملیت ها متفاوت است. برخی از ایرلاین ها و آژانس ها از تورگردانان خواسته اند تا برای اعلام قیمت بلیت، ملیت مسافران را فهرست کنند.

یکی دیگر از راهنمایان تور که هفته گذشته با جمعی از گردشگران اروپایی در ایران همراه بودند، به رعایت نکردن دستور ویژه جاده ای مبنی بر باج گیری و فروش بلیط دلاری مسافران خارجی و مشکلاتی که برای گردشگران به وجود آورده است، اشاره کرد. travel.و گفت: برای این مسافران بلیطی وجود نداشت. شرکت به خارجی ها بلیت نمی فروخت، گفتند برای خرید بلیط به فرودگاه برویم، اما صندلی خالی نبود. این مسافران در پایان سفر خود به ایران لحظات پر استرسی را پشت سر گذاشتند.

مدیر فروش یکی از آژانس های مسافرتی پس از مشاهده فروش بلیت پروازهای داخلی طی دو هفته گذشته به خبر فوری گفت: برخی از ایرلاین ها قیمت را به حالت قبل برگردانده اند اما بیشتر بلیت فروشی ها را تعطیل کرده اند. مسافران خارجی در آن مدت بسیاری از خطوط هوایی به خارجی ها بلیت نفروختند و حتی امکان رزرو بلیط برای مسافران خارجی را برای اپراتورها و آژانس های مسافرتی مسدود کردند. البته در ابتدای اجرای این طرح برخی از ایرلاین ها و آژانس های هواپیمایی نیز مقررات هواپیمایی را زیر پا گذاشتند، به عنوان مثال قیمت بلیت یک طرفه تهران – مشهد برای اتباع خارجی حدود سه میلیون بود. تومان و از آنجایی که مسافران ایرانی در آن زمان به این کارت‌ها دسترسی داشتند، بلیت را به یک مسافر ایرانی مشهدی به مبلغ 6 میلیون تومان با همان شماره ویژه خارجی فروختند که متوقف شد و این رفتار را مشخص کرد. در هر پرواز کارمزد خارجی و آژانس مسافرتی دسترسی به بلیط ها را به خارجی ها بسته و دستورالعملی را صادر می کند. برای مسافران خارجی، بلیط باید مستقیماً از شرکت هواپیمایی خریداری شود.

پیگیری‌های سایر آژانس‌های گردشگری و مسافرتی نیز تاییدی بر این ماجراست، چرا که اکثر ایرلاین‌ها به‌جای دستور وزیر راه، فروش بلیت به مسافران غیرایرانی را به طور کامل متوقف کرده‌اند. به نظر می رسد اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی مبنی بر تغییر دستورالعمل و دستورالعمل فروش بلیت مسافران خارجی در روزهای آتی باعث شده تا اکثر شرکت های هواپیمایی از فروش بلیت به مسافران خارجی خودداری کنند.

انتهای پیام