اخبار جامعه

علت وقوع سیلاب‌های مهیب در جهان

اگرچه سیل یک پدیده طبیعی است، اما تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان، احتمال وقوع سیل شدید را بیشتر می کند.

به گزارش خبر فوری، فرانسیس داونپورت، یکی از محققان علوم جوی در دانشگاه ایالتی کلرادو، چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوا بر هیدرولوژی و سیل را مورد بررسی قرار داد. در مناطق کوهستانی، سه اثر تغییرات آب و هوایی خطر سیل را افزایش می دهد: بارش شدیدتر، تغییر الگوی برف و باران، و اثرات آتش سوزی.

هوای گرمتر منجر به بارندگی بیشتر می شود

یکی از تأثیرات تغییرات آب و هوایی این است که جو گرمتر منجر به بارندگی بیشتر می شود زیرا هوای گرم می تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد. مقدار بخار آبی که اتمسفر می تواند در خود نگه دارد به ازای هر درجه سانتیگراد افزایش دمای اتمسفر حدود هفت درصد افزایش می یابد.

مطالعات نشان داده است که افزایش رویدادهای بارش شدید در سراسر جهان در حال رخ دادن است. تصادفی نیست که جهان در سال های اخیر چندین سیل را تجربه کرده است، از جمله در استرالیا، اروپای غربی، هند و چین و البته در مناطقی از خاورمیانه و جنوب آسیا. تغییرات آب و هوایی منجر به رکورد بیشتر بارندگی می شود.

آخرین ارزیابی منتشر شده توسط هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی نشان می دهد که چگونه این الگو در آینده با ادامه افزایش دمای جهانی ادامه خواهد داشت.

بارندگی بیشتر به صورت باران است

در مناطق سردسیر، به ویژه مناطق کوهستانی یا عرض های جغرافیایی بالا، تغییرات آب و هوایی به گونه ای متفاوت بر سیل تأثیر می گذارد. در این مناطق بزرگترین سیل تاریخی ناشی از آب شدن برف بوده است. اما با توجه به گرم شدن فصل زمستان به دلیل تغییرات اقلیمی، بارش زمستانی به صورت برف کمتر شده و در عوض شاهد بارندگی بیشتر هستیم.

تغییر الگوی بارش از برف به باران می تواند پیامدهای عمده ای برای سیل داشته باشد. اگرچه برف در اواخر بهار یا تابستان به آرامی ذوب می شود، باران روانابی ایجاد می کند که رودخانه ها را سریعتر سیل می کند. در نتیجه، مطالعات نشان داده‌اند که سیل‌های ناشی از باران می‌توانند بسیار شدیدتر از سیل‌های ناشی از ذوب برف به تنهایی باشند و تغییر الگوی بارش از برف به باران، خطر کلی سیل را افزایش می‌دهد.

اثرات ترکیبی آتش سوزی و سیل

تغییرات سیل به صورت مجزا اتفاق نمی افتد. تغییرات آب و هوایی باعث افزایش آتش سوزی در جنگل ها می شود و خطر دیگری را در هنگام بارندگی های شدید ایجاد می کند، یعنی رانش گل.

مناطقی که درگیر آتش‌سوزی جنگل‌ها بوده‌اند به دلیل کمبود پوشش گیاهی و تغییر شرایط خاک ناشی از آتش‌سوزی، در هنگام بارندگی‌های شدید مستعد رانش گل هستند. در سال 2018، باران شدید در منطقه ای از جنوب کالیفرنیا که در سال 2017 توسط آتش سوزی های جنگلی آسیب دیده بود، باعث رانش عظیم گل شد که بیش از 100 خانه را ویران کرد و بیش از 20 نفر را کشت.

آتش می تواند وضعیت خاک را تغییر دهد به طوری که باران کمتری وارد خاک شود، بنابراین باران بیشتر به نهرها و رودخانه ها سرازیر می شود و باعث سیل عظیم می شود.

به گزارش مجله گفتگو، تصویر واضحی وجود دارد که گرم شدن زمین باعث ایجاد تغییرات پیچیده در محیط زیست و افزایش خطر سیل می شود.

انتهای پیام