اخبار سلامت

راهکار بحث برانگیز سوئد برای کووید نتیجه‌بخش بود؟

در آغاز همه‌گیری کووید-۱۹، محدودیت‌های ترافیکی و تعطیلی در بسیاری از نقاط جهان اعمال شد، اما سوئد به کار عادی خود ادامه داد. رویکرد این کشور برای مقابله با این بیماری بحث برانگیز بود و برخی آن را «تجربه سوئدی» نامیدند. پس از گذشت حدود دو سال و نیم از آغاز اپیدمی، امروز در مورد نتایج آن «تجربه» چه می توان گفت؟

به گزارش خبر فوری، بیایید ابتدا نحوه کنترل استراتژی کووید سوئد را بررسی کنیم. این کشور تا حد زیادی به برنامه همه گیر خود که در ابتدا برای مقابله با یک بیماری همه گیر بالقوه آنفولانزا طراحی شده بود، پایبند بود. به جای تحمیل قرنطینه، هدف دستیابی به فاصله گذاری اجتماعی از طریق توصیه های بهداشت عمومی بود.

سوئدی ها تشویق شدند تا در صورت امکان از راه دور کار کنند و سفرهای داخلی را محدود کنند. علاوه بر این، از افراد 70 ساله و بالاتر خواسته شد تا تماس های اجتماعی را محدود کنند و از افرادی که علائم کووید-19 داشتند خواسته شد تا خود را قرنطینه کنند. هدف این بود که از سالمندان و سایر گروه های پرخطر در برابر این بیماری با کاهش سرعت انتشار ویروس محافظت شود تا سیستم بهداشتی تحت فشار قرار نگیرد.

با افزایش تعداد موارد، محدودیت هایی اعمال شد. بنابراین، رویدادهای عمومی در مارس 2020 حداکثر به 50 نفر و در نوامبر 2020 به هشت نفر محدود شد. جلسات در خانه های سالمندان ممنوع و برخی از دوره های آموزشی تعطیل شد. با این حال، مدارس ابتدایی در طول همه گیری به فعالیت خود ادامه دادند.

استفاده از ماسک برای عموم در موج اول بیماری توصیه نمی شد و بعدها پیشنهاد شد که فقط در شرایط خاص از ماسک استفاده شود.

در بهار 2020، سوئد در میان کشورهای جهان با بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از کووید-19 قرار داشت. کشورهای همسایه مانند نروژ و دانمارک که به سرعت اقدامات قرنطینه ای را اعمال کردند، بسیار بهتر عمل کردند و سوئد به دلیل رویکرد سست خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. اما حامیان استراتژی سوئد گفتند که در درازمدت پیروز خواهد شد و استدلال می‌کردند که اقدامات ریاضتی ناپایدار است و همه‌گیری یک ماراتن است، نه یک سرعت.

آیا رویکرد سوئدی کارساز بود؟

اگرچه سوئد از موج اول این بیماری به شدت آسیب دید، اما مجموع مرگ و میر آن در دو سال اول همه گیری کمترین میزان در اروپا بود. تصمیم برای باز نگه داشتن مدارس ابتدایی نیز مثمر ثمر بود. میزان بروز کووید شدید در کودکان کم بوده است و نتایج یک نظرسنجی اخیر نشان داد که کودکان در سوئد مانند دانش‌آموزان دیگر کشورها دچار افت تحصیلی نشده‌اند.

در این شرایط، استراتژی سوئد از یک «فاجعه» و «حادثه نگران کننده» به «موفقیت اسکاندیناوی» تبدیل شد. اما برای نتیجه گیری مهم، مهم است که کمی بیشتر در مورد برنامه سوئدی ها در طول این همه گیری بخوانید.

همچنین مهم است که تأکید شود که در طول همه‌گیری، مردم سوئد به زندگی روزمره خود ادامه دادند، گویی هیچ چیز تغییر نکرده است، که نادرست است.

در یک نظرسنجی که توسط آژانس بهداشت عمومی سوئد در بهار سال 2020 انجام شد، مشاهده شد که بیش از 80 درصد از جمعیت این کشور رفتار خود را در طول اپیدمی، رعایت فاصله اجتماعی، اقامت و اجتناب از شلوغی تعدیل کردند. حمل و نقل. کارهای عمومی و از راه دور ذکر شده است.

سوئدی ها نباید برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اقداماتی انجام می دادند، اما به هر حال این کار را کردند. این رویکرد داوطلبانه ممکن است در همه جا کارساز نباشد، اما در سوئد مردم تمایل دارند از توصیه های بهداشت عمومی پیروی کنند.

همچنین مقایسه نتایج به دست آمده در سوئد با نتایج کشورهای خارج از منطقه اسکاندیناوی که شرایط اجتماعی و جمعیتی بسیار متفاوتی دارند دشوار است.

نقاط قوت و ضعف

با وجود مزایای اجتناب از محدودیت ها و قرنطینه ها، واکنش سوئد بی عیب و نقص بود. در پایان سال 2020، کمیسیون کرونا – یک کمیسیون مستقل که برای ارزیابی واکنش دولت به همه‌گیری ایجاد شده است – دریافت که دولت و آژانس بهداشت عمومی در هدف خود برای محافظت از سالمندان شکست خورده‌اند.

در آن زمان، تقریبا 90 درصد از قربانیان کووید در سوئد 70 سال یا بیشتر سن داشتند. نیمی از این افراد در خانه های سالمندان زندگی می کردند و کمتر از 30 درصد از خدمات مراقبت در منزل بهره مند بودند.

در واقع، همه گیری مشکلات متعددی را برای مراقبت از سالمندان در سوئد آشکار کرد. مشکلات و کمبودهای ساختاری مانند کمبود نیروی انسانی، مدیریت شرایط را برای خانه سالمندان دشوار کرده بود. کمیسیون کرونا در آخرین گزارش خود در مورد واکنش به همه‌گیری به این نتیجه رسید که در ابتدای شیوع باید اقدامات سخت‌گیرانه‌تری مانند قرنطینه افرادی که از مناطق پرخطر وارد کشور می‌شوند و ممنوعیت موقت ورود به سوئد اتخاذ می‌شد. .

با این حال کمیته اعلام کرد که راهبرد عدم اعمال محدودیت اصولاً منطقی است و کمیته نیز تصمیم به ادامه فعالیت حضوری در مدارس ابتدایی را تصویب کرد.

در مقایسه، کمیسیون کرونا در نروژ، یکی از معدود کشورهای اروپایی با نرخ مرگ و میر کمتر از سوئد، به این نتیجه رسید که اگرچه مدیریت نروژ برای همه گیری به طور کلی خوب بود، اما کودکان به طور جدی تحت تأثیر قرنطینه قرار گرفتند و مقامات آن را نپذیرفتند. مراقبت کافی

به گزارش مجله گفتگو، تمرکز استراتژی سوئد کاهش شیوع ویروس و در عین حال در نظر گرفتن سایر جنبه های بهداشت عمومی و حمایت از حقوق مردم بود. در حالی که استراتژی سوئد بحث برانگیز است، اکثر کشورها در حال حاضر رویکردهای مشابهی را با ادامه بیماری همه گیر اتخاذ می کنند.

انتهای پیام