اقتصادی

از رشد قیمت پیاز تا آغاز جمع آوری مرغ مازاد

افزایش قیمت پیاز، کاهش قیمت تخم مرغ، برداشت مازاد مرغ و آغاز صادرات برنج ایرانی به برخی کشورها مهم ترین خبرهای حوزه کشاورزی در هفته جاری بود.

به گزارش خبر فوری، این هفته با خبر زعفران آغاز شد. عضو هیئت مدیره شورای ملی زعفران گفت: ما بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان هستیم اما از بهره برداری مناسب از زعفران غافل نشده ایم و همچنان آن را به صورت خام می فروشیم.

وی همچنین افزود: باید خام فروشی زعفران را متوقف کنیم و از محصولات جانبی آن بهره برداری کنیم، زیرا خریداران ما در دنیا به دنبال ترکیبات زعفران هستند. ما باید استانداردهای ISO را برای ادویه ها و چاشنی ها رعایت کنیم تا بازارهای صادراتی خود را از دست ندهیم. اگر انتظار داریم زعفران ما با بالاترین قیمت دنیا خریداری شود، باید استانداردهای جهانی برای تولید و عرضه محصول با کیفیت رعایت شود.

یکی دیگر از اخبار منتشر شده در این بخش، «قیمت تخم مرغ کاهش یافته است». رئیس اتحادیه فروشندگان طیور و ماهی تهران با بیان اینکه هفته گذشته در واحدهای تجاری قیمت عمده فروشی هر شانه 30 عدد تخم مرغ بین 86 تا 90 هزار تومان و خرده فروشی 98 هزار تومان بود، اعلام کرد که امروز یک عدد کاهش قیمت. تخم مرغ کیلویی 2000 تومان. بنابراین قیمت عمده فروشی هر کیلو تخم مرغ به 82 هزار تومان و خرده فروشی به 92 هزار تومان رسیده است.

خبر «تلفات مرغداران» نیز در این هفته منتشر شد. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی هنوز فرصتی برای جمع آوری مرغ مازاد از بازار نداشته و مرغداران به دلیل مازاد مرغ و عدم موفقیت متحمل ضرر و زیان شده اند. آنها را جمع آوری کنید

«خیار و پیاز در راس افزایش قیمت» نیز یکی از خبرهای مهم این هفته در حوزه کشاورزی بود. افزایش قیمتی که مسئولان مربوطه دلیل آن را صادرات و سردی هوا می دانند.

“جیره بندی نهاده ها برای یک ماه صحیح نیست”; رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ های تخمگذار استان تهران با بیان اینکه توزیع بلیت یک ماهه در سامانه بازارگاه صحیح نیست چرا که مرغدار همیشه باید ذخیره داشته باشد، گفت: این جیره بندی باعث شده است. باعث آن شد. پرورش دهندگان طیور برای دریافت نهاده های مورد نیاز خود به بازار آزاد می روند.

برداشت بی رویه مرغ از دیگر اخبار منتشر شده در بخش کشاورزی خبر فوری بود. مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: استفاده از تسهیلات تشکل ها و اتحادیه های مردمی در استان های مازندران و اصفهان برای جمع آوری مرغ مازاد تولیدکنندگان از چند روز گذشته آغاز شده است.

سازمان میادین میوه و تره بار قیمت تخم مرغ با پوست سفید و قهوه ای در میادین را اعلام کرد، خبر مهم دیگر این هفته بود. بر اساس لیست قیمت مصوب سازمان مدیریت میادین، قیمت 30 عدد تخم مرغ بسته بندی شده در خمیر شانه به قیمت 89 هزار تومان عرضه می شود. همچنین بر اساس این گزارش، 24 عدد تخم مرغ 75 هزار و 700 تومان، 20 عدد 64 هزار و 800 تومان، 15 عدد تخم مرغ 45 هزار و 500 تومان، 9 عدد تخم مرغ 27 هزار و 200 تومان و 6 عدد تخم مرغ 18 هزار و 400 تومان اغلب در بازار میوه و تره بار به فروش می رسد.

خبر دیگری که در این هفته منتشر شد، «آغاز صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی، آمریکایی و روسی» بود، دبیر کمیته واردکنندگان و تامین کنندگان برنج شورای عالی واردات از آغاز صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی، آمریکایی و روسی خبر داد. و ورود بازار صادرات برنج از نظر ارتباطات بین المللی و همچنین از نظر کیفیت و قیمت نیازمند تمهیداتی است که خوشبختانه با راه اندازی پایانه صادرات برنج در مازندران اقدامات اولیه انجام شده است.

کاهش مالیات بر ارزش افزوده دانه های روغنی نیز خبر منتشر شده در این هفته بود. وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به گمرک از کاهش مالیات بر ارزش افزوده دانه های روغنی خبر داد.

انتهای پیام