اقتصادی

تنها ۴۰ درصد شهرک‌های صنعتی لرستان قابلیت جانمایی هر صنعتی را دارند

خبر فوری/لرستان مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تنها 40 درصد شهرهای صنعتی استان ظرفیت ورود هر صنعتی را در خود دارند.

علی سالاروند در گفت وگو با خبر فوری، اظهار کرد: تلاش ما این است که محیط زیست را به مسیر اصلی خود برگردانیم.

وی ادامه داد: امروز شرایط محیط زیست کشور و جهان را شکننده کرده و نیازمند تلاش های جدی است.

سالاروند گفت: اگر در منطقه و جاده ای که رد می شوید آوار وجود داشته باشد از نظر آلودگی منظر برای آن شهر و منطقه احساس بدی خواهید داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه تغییرات اقلیمی با آب و هوا متفاوت است، تصریح کرد: می توانیم تغییرات اقلیمی را تا دو هفته پیش بینی کنیم اما تغییرات اقلیمی بلندمدت است مانند خشکسالی یا بارندگی شدیدی که داشته ایم. از جمله این تغییرات گرمایش زمین در اثر فعالیت های صنعتی است که باعث ایجاد اثر گلخانه ای و تولید متان، بخار آب و … می شود و این پدیده بیشتر ساخته دست بشر است.

وی بیان کرد: هر ساله کنفرانس جهانی گازهای گلخانه ای می گوید که هر سال باید مقداری از این گازهای گلخانه ای کاهش یابد، به عنوان مثال تا کنون در سیستان و بلوچستان پدیده بادهای موسمی را داشتیم که امسال در لرستان شاهد آن بودیم. . همه چیز در مورد تغییرات آب و هوایی است.

سالاروند اضافه کرد: در ساخت سد و مدیریت حوزه های آبخیز به ویژه در لرستان که باعث کاهش آب باران می شود به خوبی عمل نکرده ایم و از هیچ مفیدی استفاده نمی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه در گذشته خود را برای تغییرات اقلیمی آماده نکرده بودیم، اظهار داشت: در امر آب داری بسیار بد عمل کرده ایم، در بستر رودخانه ساخته ایم و صید ماهی را نیز در بستر رودخانه ساخته ایم. . در سیل های سال های اخیر خسارات زیادی به بار آورده است.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه صنایع بیان کرد: گاهی می بینیم که محله مسکونی و شهرک صنعتی به یکدیگر متصل می شوند، برخی صنایع بزرگ وجود دارند که از ارزیابی پیامدها شروع می کنند یعنی قبل از آن. ساخت پروژه، بحث های زیست محیطی، مسائل بهداشتی و… را می بینند، بعد طرح را می گذارند، برای هر صنعت 10 عنصر در برآوردها گرفته می شود، گاهی اوقات استان هایی مثل ما که صنعتی نیستند، این عناصر را برآورده نمی کنند. و بعدها دچار مشکلات و بحران اجتماعی می شوند.

سالاروند اضافه کرد: به عنوان مثال فولاد ازنا در زمان ساخت پنج کیلومتر با شهر فاصله داشت و در طرح اولیه پروژه ای با صنعت ذوب بود که به دلیل جانمایی اشتباه تبدیل به فولاد برای نورد شد. و بخش ریخته گری آن شروع نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه تنها 40 درصد شهرهای صنعتی ما توانایی ورود به هر صنعتی را دارند، اظهار داشت: گاهی برای اینکه سرمایه گذار را از دست ندهند می گفتند طرح و پروژه را در هر جایی اجرا کنید. مانند.. گاهی نزدیکترین ایالت به شهر و بعدها با مشکلات زیست محیطی و اجتماعی مواجه می شوند.

وی با اشاره به فعالیت زیست محیطی دولت سیزدهم گفت: این تحرکات در حد شعار نیست تا جایی که نزدیک به 400 پروژه را برای ارزیابی متوقف کردند که برای ساخت بودجه گرفته شد تا اقدامات اساسی صورت نگیرد. انجام می شود، استاندار و دولت مشارکت می کنند و قول می دهیم در این زمینه کارهای خوبی انجام دهیم.

سالاروند تصریح کرد: برخی از صنایع ما مکان مناسبی ندارند و اکنون برای اجرای طرح توسعه خود دچار مشکل شده اند، به عنوان مثال یکی از صنایع 600 نفر پرسنل دارد، اما چون مکان اولیه مناسب نبود، غیر ممکن است. اجرای طرح توسعه این صنعت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه قبل از اجرای هر طرحی توجه به برنامه ریزی و جانمایی مناسب آن بسیار مهم است، ادامه داد: طرح آمایش سرزمینی آوردیم که به هیچ عنوان اجرا نمی شود مانند در پروژه های بزرگ ساخت سد، راه… قبل از اجرای طرح باید گزارش ارزیابی اثرات تهیه شود، ابتدا باید مکان یابی شود و پیامدهای آن طرح تحلیل شود و سپس مجوز اجرا یا عدم داده شود.

انتهای پیام