اقتصادی

امسال باید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو تولید شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، امید قالیباف در گفت و گوی تلویزیونی گفت: گاهی به دلیل زنجیره تامین تولید ممکن است کاهش پیدا کند و گاهی مثلا در فصل تابستان به دلیل قطعی برق و موارد دیگر تولید ممکن است. نزول کردن.” این اقلام را می توان به دو قسمت طبقه بندی کرد، اما تولید کلی مهم است و باید افزایش یابد، در حالی که تولید روزانه و ماهانه ملاک نیست.

سخنگوی وزارت سکوت آیا افزایش یا کاهش تولید در یک ماه می تواند روی قیمت تاثیر بگذارد یا خیر؟ او گفت نه؛ زیرا تغییرات قابل توجه نیستند. به عنوان مثال ایران خودرو در تیرماه 2000 دستگاه در روز و در مرداد 2400 دستگاه تولید می کرد، اختلاف تولید حدود 200 تا 300 دستگاه بود و این تفاوت چندان تأثیری بر بازار ندارد، اگر تولید در یک ماه کاهش یابد، این است. مشکل در ماه هایی که تولید افزایش می یابد جبران می شود.

وی با بیان اینکه دو شرکت ایران خودرو و سایپا در مردادماه به تعطیلات تابستانی رفتند، افزود: در مجموع آن دو شرکت در مردادماه 19 روز کاری داشتند اما در تیرماه روز کاری 24 روز بود.

ایران خودرو، سایپا و سایر خودروسازان از افزایش 4.6 درصدی تولید در مردادماه نسبت به تیرماه خبر دادند، قالیباف گفت: روند تولید ایران خودرو در مردادماه نسبت به تیرماه افتی بود که سایپا و سایر خودروسازان با افزایش تولید آن را جبران کردند. این بدان معناست که رشد 4.6 درصدی ناشی از رشد همه خودروسازان است.

وی افزود: خودروسازان با توجه به ظرفیت خود خودرو تولید می کنند و امروز از نظر تقاضا مشکلی نداریم اما خودروسازان در تنگناها و در زمان های خاص با مشکل مواجه می شوند و تولید آنها کاهش می یابد. برعکس، گاهی اوقات تولید آنها افزایش می یابد.

قالیباف با بیان اینکه تعداد خودروهای تولید شده در سال گذشته به 900 هزار دستگاه نرسیده است، گفت: هدف گذاری برای تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال جاری است. 750000 دستگاه برای ایران خودرو، 650000 دستگاه برای سایپا و مابقی برای سایر خودروسازان خصوصی. کوچک بوده است

سخنگوی وزارت سکوت وی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف باید گلوگاه های زنجیره تامین برطرف شود اما برای افزایش تولید در نیمه اول سال خودروسازان باید فعالیت خود را افزایش دهند. به عنوان مثال تولید ایران خودرو تا پایان سال باید حدود 60 درصد افزایش یابد، یعنی باید جهشی در تولید ایران خودرو ایجاد شود. البته وزارت سکوت حمایت های لازم را از خودروسازان انجام می دهد، اما داستان واقعی خود صنعت است که باید تولید را افزایش دهد.