اقتصادی

تحقیقات اروپا از انفجارهای عمدی خطوط لوله گاز روسیه

اروپا در حال بررسی حمله به دو خط لوله گاز روسیه است که باعث نشت گاز در دریای بالتیک شد.

به گزارش خبر فوری، هنوز مشخص نیست که چه کسی مسئول حمله به این خطوط لوله است که برای اولین بار روز دوشنبه گزارش شد. روسیه و شرکای اروپایی آن میلیاردها دلار برای این خطوط لوله در مرکز بحران انرژی اروپا هزینه کرده اند.

رابرت هاوبک، وزیر اقتصاد آلمان به مدیران تجاری گفت که نشت گاز از خطوط لوله زیر دریا نتیجه حملات هدفمند به این زیرساخت بوده است و آلمان اکنون مطمئن است که این یک رویداد طبیعی یا ناشی از فرسودگی تجهیزات نبوده است.

نخست وزیران سوئد و دانمارک اعلام کردند که نشت این لوله ها ناشی از اقدامات عمدی بوده و اطلاعات حاکی از خرابکاری احتمالی است. نخست وزیر لهستان نیز بدون ذکر اسناد علت این درز را خرابکاری اعلام کرد.

روسیه که پس از اعمال تحریم های شدید غرب به دلیل جنگ در اوکراین، عرضه گاز به اروپا را به شدت قطع کرده است، اعلام کرده است که خطر خرابکاری وجود دارد و نشت گاز به امنیت انرژی این قاره آسیب می رساند.

یک مقام ارشد اوکراینی بدون ارائه مدرک، این حادثه را حمله روسیه برای بی ثبات کردن اروپا خواند.

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان در مراسم افتتاحیه خط لوله جدید بین نروژ و لهستان اعلام کرد که ما به وضوح این را خرابکاری در گام بعدی در تشدید بحران در اوکراین می بینیم.

ماگدالنا آندرسن، نخست وزیر سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دو انفجار در ارتباط با نشت گاز از این خطوط لوله شناسایی شده است، اما این به معنای حمله به سوئد نیست و دولت آن روابط نزدیکی با شرکای خود، ناتو و ناتو دارد. همسایگانی مانند دانمارک و آلمان نگران این تحولات هستند.

زلزله شناسان دانمارک و سوئد اعلام کردند که روز دوشنبه دو انفجار قوی در نزدیکی محل نشت را ثبت کردند.

سازمان زمین شناسی دانمارک و گرینلند گزارش داد که این سیگنال ها شبیه سیگنال های زلزله نیستند و شبیه سیگنال های ثبت شده در هنگام انفجار هستند و زلزله شناسان دانشگاه اوپسالا با همکاری سازمان زمین شناسی دانمارک انفجار دوم را نشان دادند. بزرگتر بود، مربوط به انفجار بود، بیش از 100 کیلوگرم دینامیت است و انفجار در آب اتفاق افتاده است نه در بستر دریا.

خط لوله نورد استریم در مرکز جنگ انرژی بین کشورهای اتحادیه اروپا و مسکو قرار دارد که به اقتصادهای بزرگ غربی آسیب رسانده و قیمت گاز را به شدت افزایش داده است.

هابک گفت: آلمان کشوری است که می داند چگونه از خود دفاع کند و اروپا به عنوان یک قاره می تواند از زیرساخت های انرژی خود دفاع کند.

مدیر آژانس انرژی دانمارک گزارش داد که نشت گاز بسیار زیاد بوده و ممکن است یک هفته طول بکشد تا خروج گاز از خط لوله نورد استریم 2 متوقف شود.

تحقیقات اروپا در مورد انفجارهای عمدی خطوط لوله گاز روسیه

کشتی هایی که وارد این منطقه می شوند ممکن است مجوز تردد خود را از دست بدهند.

اداره دریانوردی سوئد گزارش داد که دو مورد نشت در خط لوله نورد استریم 1 وجود دارد، یکی در منطقه اقتصادی سوئد و دیگری در منطقه اقتصادی دانمارک که بسیار نزدیک به یکدیگر هستند. سخنگوی این سازمان تصریح کرد: ما بسیار مراقب هستیم که هیچ کشتی به این منطقه نزدیک نشود.

تحقیقات اروپا در مورد انفجارهای عمدی خطوط لوله گاز روسیه

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که نشت خط لوله نورد استریم ناشی از خرابکاری است و هشدار داد که هرگونه حمله به زیرساخت های انرژی اروپا با قوی ترین واکنش ممکن مواجه خواهد شد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین این خبر را بسیار ناراحت کننده خواند و گفت که ما در مورد آسیب نامعلوم به یک خط لوله در منطقه اقتصادی دانمارک صحبت می کنیم. این رویداد ممکن است امنیت انرژی اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.

هنگام کشف نشتی، هیچ خط لوله ای گاز را به اروپا منتقل نمی کرد، اما این حوادث امیدها را برای دریافت سوخت از خط لوله نورد استریم 1 قبل از شروع زمستان از بین می برد.

نورد استریم، شرکتی که این خطوط لوله را راه اندازی می کند، این آسیب را بی سابقه توصیف کرده است.

گازپروم، شرکت دولتی که تنها صادرکننده گاز روسیه است، از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرد.

وزیر انرژی نروژ در بیانیه ای اعلام کرد: نروژ در پی این حوادث و گزارش فعالیت پهپادها در دریای شمال، امنیت تاسیسات نفت و گاز خود را تقویت خواهد کرد.

مقامات دانمارکی از بخش انرژی و گاز خواسته اند تا آمادگی خود را افزایش دهند که این امر مستلزم امنیت بیشتر برای تاسیسات الکتریکی است.

روسیه عرضه گاز از طریق نورد استریم 1 را تا 20 درصد از ظرفیت این خط لوله کاهش داد و در نهایت در ماه اوت با اعلام اینکه تحریم های غرب باعث ایجاد مشکلات فنی برای این خط لوله شده است، فعالیت خود را برای همیشه به حالت تعلیق درآورد. اما سیاستمداران اروپایی این اقدام را بهانه ای برای توقف عرضه گاز می دانند.

ساخت خط لوله جدید نورد استریم 2 نیز به پایان رسیده است، اما هنوز آغاز نشده است. طرح انتقال گاز از این مسیر توسط دولت آلمان بلافاصله پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین لغو شد.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت گاز پس از انتشار این خبر افزایش یافت و قیمت گاز هلند برای تحویل در ماه اکتبر در روز سه شنبه حدود 10 درصد افزایش یافت. قیمت ها از بالاترین رکورد امسال عقب نشینی کرده اند، اما از اوایل سپتامبر 2021 بیش از 200 درصد افزایش یافته اند.

انتهای پیام