اخبار سلامت

سوخو۳۵ روسی یا اف‌۳۵ آمریکایی؟/ عکس

تینا مزدکی_ Su-۳۵ ساخت روسیه یک هواپیمای جنگنده است که برای عملیات برتری هوایی ساخته شده است. این یک هواپیمای بسیار مانورپذیر است که مجهز به تجهیزات اویونیک و تسلیحات پیشرفته، از جمله سیستم راداری قوی و موشک های هوا به هوای مختلف است. می تواند به ۲.۲۵ ماخ برسد و تا ۳۶۰۰ کیلومتر برد داشته باشد.

از سوی دیگر، F-۳۵ یک هواپیمای جنگنده چند منظوره است که برای ایالات متحده و متحدانش در نظر گرفته شده است. می تواند عملیات هوا به هوا، هوا به زمین و جنگ الکترونیک را انجام دهد. این دستگاه دارای فناوری رادارگریز پیشرفته، مجموعه حسگر قدرتمند و سیستم های تسلیحاتی پیشرفته مختلف است. می تواند به ۱.۶ ماخ برسد و تا ۲۲۰۰ کیلومتر برد داشته باشد.

Su-۳۵ از نظر سرعت و برد بهتر از F-۳۵ عمل می کند، در حالی که F-۳۵ از نظر پنهان کاری و فناوری حسگر برتر عملکرد بهتری دارد. علاوه بر این، Su-۳۵ نسبت به F-۳۵ مانور پذیرتر است و برای قابلیت های رادارگریز و حسگر طراحی شده است.

Su-۳۵ عموماً از نظر هزینه های تهیه و نگهداری از F-۳۵ ارزان تر است. از سوی دیگر، F-۳۵ بسیار ماژولار و سازگار با یک پلت فرم واحد است که بسیاری از خدمات و کشورها می توانند از آن استفاده کنند. Su-۳۵ و F-۳۵ هواپیماهای جنگنده پیشرفته ای هستند که برای وظایف خاص و نیازهای عملیاتی توسعه یافته اند. انتخاب بین این دو با توجه به خواسته ها و اولویت های خاص کشور یا ارتش تعیین می شود.

Su-۳۵ یک هواپیمای جنگنده است که برای انجام وظایف با مانور بالا ساخته شده است. از سوی دیگر، F-۳۵ یک هواپیمای جنگنده چند منظوره است که قادر به نبرد هوا به هوا، حملات هوا به زمین و جنگ الکترونیک است. طراحی آیرودینامیکی آن دارای مشخصات پنهانی با سطح مقطع راداری کوچک است که تشخیص آن را برای سیستم های راداری دشمن دشوار می کند. این هواپیما همچنین دارای فناوری کنترلی پیشرفته است که کنترل و پایداری خوبی را در حالت های مختلف پرواز فراهم می کند.

Su-۳۵ برای پرواز با سرعت بالا و مانورپذیری بالا بهینه شده است، در حالی که F-۳۵ برای ویژگی های رادارگریز و پرواز مطمئن در موقعیت های مختلف پرواز بهینه شده است. موتورهای بردار بال و رانش با شیب تند Su-۳۵ به آن مزیت قابل توجهی در پیچ های G بالا و قابلیت مانور می دهد. به طور همزمان، سیستم کنترل برتر F-۳۵ و طراحی رادارگریز هواپیماها را قادر می سازد تا از شناسایی و درگیری با اهداف از فواصل دور جلوگیری کنند.

به طور کلی، Su-۳۵ و F-۳۵ طراحی‌های آیرودینامیکی متفاوتی دارند که متناسب با وظایف فردی و الزامات عملیاتی آن‌ها طراحی شده است، و هر دو هواپیماهای بسیار پیچیده و توانمند در نقش‌های مربوطه هستند.

سوخو۳۵ روسی یا اف‌۳۵ آمریکایی؟/ عکس

لاکهید مارتین F-۳۵ لایتنینگ II یک هواپیمای جنگنده چند منظوره نسل پنجم با یکی از مدرن ترین مجموعه حسگرهای جهان است که حسگرهای متعددی در آن با هم کار می کنند تا دید کاملی از میدان جنگ را به خلبان ارائه دهند.

F-۳۵ دارای سیستم راداری پیشرفته Active Electronically Scanned Array (AESA) است که می تواند اشیاء را در بردهای زیاد شناسایی و ردیابی کند و در عین حال تصویری با وضوح بالا از محیط اطراف به خلبان ارائه دهد. در شرایط دید کم، رادار همچنین می تواند اهداف زمینی را ردیابی کرده و آگاهی موقعیتی را ارائه دهد.

سیستم هدف گیری الکترواپتیکال (EOTS) یک حسگر مادون قرمز با وضوح بالا است که تصویر واضحی از محیط اطراف را حتی در شرایط دید کم به خلبان می دهد. EOTS همچنین می تواند اطلاعات هدف گیری سلاح های هوا به زمین را ارائه دهد.

سیستم دیافراگم توزیع شده (DAS) شبکه ای متشکل از شش دوربین مادون قرمز است که در اطراف هواپیما نصب شده است که به خلبان دید ۳۶۰ درجه از منطقه اطراف را می دهد. DAS همچنین قادر است اهداف را با موشک های هوا به هوا ردیابی و درگیر کند.

مجموعه جنگ الکترونیک F-۳۵ شامل بسیاری از حسگرها و پارازیت‌ها برای شناسایی و اختلال در سیستم‌های ارتباطی و رادار دشمن است.

کابین F-۳۵ دارای یک مانیتور بزرگ و با وضوح بالا است که به خلبان دید خوبی از سیستم هواپیما و محیط اطراف می دهد. این نمایشگر همچنین می تواند داده های هدف گیری و وضعیت سلاح را نمایش دهد.

سیستم نمایشگر نصب شده بر روی کلاه F-۳۵ یک نمای واقعیت مجازی از دنیای خارج از جمله اطلاعات هدف گیری و سایر داده ها را به خلبان نمایش می دهد.

به طور کلی، مجموعه حسگرهای F-۳۵ برای ارائه تصویری جامع از میدان نبرد و توانایی درگیری با چندین هدف به طور همزمان در هر دو مأموریت هوا به هوا و هوا به زمین در نظر گرفته شده است. بسیاری از سنسورها آگاهی از موقعیت و بقا را در شرایط پیچیده جنگی بهبود می بخشند.

سوخو۳۵ روسی یا اف‌۳۵ آمریکایی؟/ عکس

Su-۳۵ می تواند انواع موشک های هوا به هوا از جمله R-۳۷M برد بلند، R-۷۷ میان برد و R-۷۳ کوتاه برد را حمل کند. این موشک ها می توانند با اهداف در بردها و ارتفاعات مختلف درگیر شوند و توسط رادار یا سامانه IRST Su-۳۵ هدایت شوند.

Su-۳۵ می تواند موشک های هوا به زمین متعددی از جمله Kh-۲۹، Kh-۳۸ و Kh-۵۹ را حمل کند. این موشک ها می توانند چندین هدف زمینی از جمله خودروهای زرهی، کشتی ها و سازه ها را درگیر کنند.

Su-۳۵ قادر به حمل انواع بمب های هدایت شونده از جمله KAB-۵۰۰Kr و KAB-۱۵۰۰Kr است. این بمب‌ها می‌توانند توسط مسافت یاب/تعیین کننده لیزری یا رادار Su-۳۵ هدایت شوند.

Su-۳۵ همچنین می تواند طیف وسیعی از بمب های هدایت نشده از جمله FAB-۲۵۰ و FAB-۵۰۰ را حمل کند. این بمب ها در سقوط آزاد پرتاب می شوند و برای ایجاد خسارت به نیروی انفجاری خود متکی هستند.

Su-۳۵ مجهز به یک تفنگ ۳۰ میلی متری GSh-۳۰-۱ است که می تواند تا ۱۵۰۰ گلوله در دقیقه شلیک کند. این توپ می تواند چندین هدف از جمله هواپیماهای دیگر، وسایل نقلیه زمینی و سازه ها را درگیر کند.

سوخو۳۵ روسی یا اف‌۳۵ آمریکایی؟/ عکس

منبع: frontierindia

بیشتر بخوانید:

مهمان آلمانی خط دفاعی اوکراین/ عکس

عکس | روسیه می‌ترسد این سلاح به دست اوکراین بیافتد!

۲۲۷۲۲۷

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.