اخبار جامعه

سالانه هزاران نفر در اروپا و آمریکا قربانی مشروبات الکلی می‌شوند

مصرف الکل در اغلب نقاط جهان که مصرف این نوشیدنی زیان‌بار رایج است از جمله در کشورهای اروپایی و آمریکا، سالانه منجر به مرگ هزاران نفر می‌شود و مطالعات نیز نشان داده که این آمار هر ساله در حال افزایش است.

به گزارش خبر فوری به نقل از «سایت اطلاع رسانی موسسه ملی سوء مصرف و اعتیاد به الکل آمریکا»، تخمین زده می شود که سالانه به طور میانگین بیش از ۱۴۰ هزار نفر (تقریباً ۹۷ هزار مرد و ۴۳ هزار زن) به دلایل مرتبط با مصرف الکل در آمریکا می‌میرند.

همچنین الکل چهارمین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر در ایالات متحده پس از دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک بدنی و مواد مخدر است.

بر اساس آمارهای رسمی، نرخ تمام مراجعات به بخش های اورژانس مربوط به مصرف الکل نیز در این کشور بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ میلادی ۴۷ درصد افزایش یافته است.

تجزیه و تحلیل گواهی های فوت در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نشان داد که مرگ و میر ناشی از مصرف الکل در آمریکا از حدود ۷۹ هزار نفر به بیش از ۹۹ هزار نفر افزایش یافته است که افزایش ۲۵.۵ درصدی را نشان می دهد.

بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹میلادی، علل اصلی مرگ و میر ناشی از مصرف الکل به دلیل بیماری‌های کبدی (مانند بیماری‌های کبدی مرتبط با الکل و سیروز کبدی نامشخص)، بیماری‌های قلبی عروقی، انواع سرطان‌ها و … بوده است.

همچنین در سال ۲۰۲۱ میلادی تعداد کشته‌های حوادث رانندگی ناشی از مصرف الکل در این کشور ۱۳ هزار و ۳۸۴ مورد مرگ یا ۳۱ درصد از کل تلفات رانندگی بوده است.

بر اساس آخرین برآورد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، ۲۱ درصد از متوفیانِ خودکشی، دارای غلظت الکل خون ۰.۱ درصد یا بیشتر هستند.

افزایش قربانیان مشروبات الکلی در اروپا

به گزارش landgeist، اگرچه استفاده از الکل در بیشتر اروپا رایج و از نظر فرهنگی پذیرفته شده است اما نباید فراموش کرد که الکل یک ماده مخدر، مضر و اعتیادآور است. ماده‌ای که می تواند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی اعتیادآور و بیماری‌زا باشد. مصرف الکل می تواند به همه سیستم های بدن آسیب برساند اما به ویژه بر مغز، قلب، کبد، پانکراس و سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی می گذارد.

بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از مصرف الکل در اروپا را می توان در شرق اسلوونی (۱۹.۷)، غرب اسلوونی (۱۲.۷)، برمن (۱۹) و هانوفر (۱۴.۲) در آلمان و (۱۵.۹) در لهستان یافت.

همچنین می توانیم ببینیم که این نرخ در شمال آلمان، دانمارک، لهستان، لتونی، شرق اتریش، غرب مجارستان و اسکاتلند نسبتاً بالا است. به طور کلی، به نظر می رسد در نیمه شمالی اروپا مرگ و میر ناشی از مصرف مشروبات الکلی بسیار بالاتر از نیمه جنوبی آن باشد.

متأسفانه در این زمینه هیچ اطلاعاتی برای چندین کشور اروپای شرقی وجود ندارد. با این حال بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، اروپای شرقی بالاترین میزان اعتیاد به الکل را در جهان دارد (۱۱ درصد).

بار جهانی مصرف الکل

«بنابر اعلام موسسه ملی سوء مصرف و اعتیاد به الکل آمریکا» در سطح جهانی نیز سوء مصرف الکل، هفتمین عامل خطر مرگ زودرس و ناتوانی در سال ۲۰۱۶ بوده است.

در همین سال همچنین مصرف الکل به عنوان اصلی‌ترین عامل خطر مرگ و ناتوانی در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۴۹.۱ سال در کشورهای جهان شناخته شده و حدود ۱۴.۰ درصد از کل مرگ و میرها در بین افراد ۲۰ تا ۳۹ سال نیز مربوط به مصرف الکل بوده است.

در سال ۲۰۱۸ میلادی سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارشی تایید کرد که مصرف الکل در بروز بیش از ۲۰۰ نوع بیماری و مشکلات سلامتی مرتبط با آسیب‌دیدگی از جمله بیماری‌های کبدی، حوادث جاده‌ای، خشونت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، خودکشی، سل و ایدز نقش داشته است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز مصرف الکل باعث مرگ ۲.۰۷ میلیون مرد و ۳۷۴ هزار  مصرف‌کننده زن در سراسر جهان شده است.

ارتباط الکل با خطر ابتلا به بیش از ۶۰ نوع بیماری

یافته‌های مطالعه تازه‌ای‌ که در نشریه «نیچر مدیسین» منتشر شد، نشان می‌دهد مصرف حتی مقادیر اندکی از الکل خطر ابتلا به بیش از ۶۰ نوع بیماری را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایندیپندنت، متخصصان دانشگاه آکسفورد اثر مصرف الکل روی مردان در چین را بررسی کرده و دریافته‌اند حتی در افرادی که گاه به گاه الکل مصرف می‌کنند، خطر بروز برخی از بیماری‌ها افزایش می‌یابد از جمله بیش از ۳۰ بیماری که پیش‌ از این تصور نمی‌شد با الکل ارتباطی داشته باشند.

«پک کی ایم»، نویسنده اصلی این گزارش و از پژوهشگران بهداشت جمعیت آکسفورد در این باره گفت: مصرف الکل با طیف گسترده‌تری از بیماری‌ها، بیش از آنچه پیش‌تر مشخص شده بود، مرتبط است و یافته‌های ما نشان می‌دهد که این ارتباط‌ها احتمالا علت و معلولی است.

به نوشته نیویورک پست، ۵۱ هزار و ۲۰۰ شرکت‌کننده از ۱۰ منطقه در سراسر چین برای این مطالعه انتخاب شدند که ۴۱ درصدشان مرد بودند.

۳۳ درصد از این مردان تایید کردند که دست‌کم هفته‌ای یک بار الکل مصرف می‌کنند در حالی که فقط دو درصد زنان گفتند به‌طور منظم الکل می‌خورند.

این گروه مطالعاتی پس از ۱۲ سال پیگیری این افراد دریافتند که الکل با افزایش خطر ابتلا به ۶۱ بیماری برای مردان مرتبط است. از این تعداد، ارتباط ۲۸ بیماری از جمله سرطان مری و بیماری کبد و دیابت، پیش‌تر با مصرف الکل مشخص شده بود.

اما ارتباط ۳۳ مورد باقی‌مانده از بیماری‌ها با الکل از جمله سرطان معده و ریه، زخم معده، و نقرس پیش‌تر ثابت نشده بوده است.

همچنین برخی از عادت‌های استفاده از الکل مانند مصرف روزانه، این خطرها را چندین برابر تشدید می‌کند.

«آیونا میلوود»، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار بهداشت جمعیت آکسفورد نیز گفت: واضح است که مصرف الکل هم در چین و هم در سراسر جهان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای سلامتی است.

مصرف الکل حتی در حد کم به پیامدهایی از جمله سرطان‌های خاص و حتی مرگ زودهنگام می‌انجامد. با این حال، تخمین می‌زنند که ۶۳ درصد آمریکایی‌ها همچنان به مصرف نوشابه‌های الکلی ادامه دهند.

در ماه ژانویه، مرکز کانادایی مصرف مواد و اعتیاد نیز رهنمودهای بهداشتی ‌به‌روزشده‌ای درباره الکل منتشر کرد و مقام‌های بهداشتی کانادا گزارش دادند که هیچ مقدار الکل یا هیچ نوعی از آن برای سلامتی مفید نیست، حتی به مقدار کم.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.