اقتصادی

آب در تهران از خط قرمز عبور کرد

امروز مخازن پنج مخزن تهران نسبت به سال گذشته 76 میلیون مترمکعب کسری دارند.

به گزارش خبر فوری، در 3 آذر 1401 حجم مخزن سدهای پنج گانه تهران 283 میلیون مترمکعب و در همان روز در سال 1400 این عدد 359 میلیون مترمکعب بوده که تفاوت را نشان می دهد. 76 میلیون مترمکعب کسری مخزن. در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو نسبت به سال گذشته با کاهش 14، 5، 4، 24 و 28 میلیون مترمکعبی مواجه هستیم. پیش‌بینی بارش‌ها تا امروز کمتر از حد متوسط ​​و کمتر از حد نرمال بوده است و همانطور که دیدیم از سامانه بارشی هفته گذشته بارش قابل‌توجهی رخ نداده است.

میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون 31 میلی متر بوده است که این میزان در سال گذشته 47.5 میلی متر بوده است، بر این اساس میزان بارندگی نسبت به سال آبی گذشته 34 درصد و نسبت به 55.5 درصد کاهش داشته است. دراز مدت

در پاسخ علیرضا ارسطویی – مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آب و برق شرکت آب منطقه ای تهران – اعلام کرد: در سال گذشته وضعیت خوبی از نظر ذخیره سازی پنج سد در سال جاری نداشتیم. تهران. شرایط کلی هر پنج سد زیر نرمال و کمتر از حد متوسط ​​است و همه سدها از نظر کاهش بارندگی نسبت به سال های گذشته شرایط مشابهی را تجربه می کنند.

به گفته وی، شرکت های آب منطقه تهران و آبفای استان تهران از سال گذشته برنامه ریزی هایی را در سطح شرکت ها و وزارتخانه ها انجام دادند تا بتوانند بر سال های خشکی غلبه کنند.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری شرکت آب منطقه تهران تصریح کرد: مدیریت مخازن سدها و استفاده از تمامی پتانسیل های شرکت آب منطقه ای تهران در دستور کار قرار دارد و منتظر برنامه ریزی ها هستیم. ساخته شده است. ، فرصت گذراندن روزهای پایانی پاییز و زمستان را خواهیم داشت.goaz البته این وضعیت تنها به تهران بستگی ندارد زیرا وضعیت منابع آبی کشور نیز چندان مساعد نیست.

با اعلام اخیر علی اکبر محرابیان – وزیر نیرو مبنی بر خالی بودن بیش از 60 درصد ظرفیت سدهای کشور، مدیریت مصرف آب در این شرایط بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: برای بهبود این شرایط منتظر افزایش بارندگی در ماه های آینده هستیم و زمانی که این اتفاق بیفتد پیش بینی می شود حجم سدهای کشور افزایش یابد.

وزیر نیرو با بیان اینکه آب در دسترس بودن سدهای کشور 39 تا 40 درصد است، افزود: با این میزان منابع آبی در کشور، مدیریت مصرف آب بیش از پیش مورد تاکید است. بر این اساس از ملت شریف ایران تقاضا داریم مانند گذشته توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

به گفته کارشناسان، به نظر می رسد وضعیت منابع آبی کشور زنگ خطر را به صدا درآورده است، هرچند در این شرایط نیازمند همکاری همه بهره برداران هستیم، اما انتظار می رود وزارت نیرو مدیریت جدی تری در این بخش داشته باشد. دیگر با چالش روبرو نشویم…
انتهای پیام