اخبار عمومی

سران سه‌قوه در اینستاگرام چکار می‌کنند؟

بیش از صد روز از لو رفتن اینستاگرام در ایران می گذرد. در این شرایط بسیاری از مردم با صرف هزینه و خرید فیلترشکن از فیلترینگ عبور می کنند و عده ای نیز استفاده از شبکه های اجتماعی را به دوستان خود هدیه داده اند اما اکنون نمایندگان مجلس و رهبران در این فکر هستند که در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟

خبر فوری پلاس: یکی از اخبار داغ امروز دریافت نشان آبی رئیس جمهور از اینستاگرام است. در فضای مجازی این سوال مطرح می شود که چرا رئیس دولت در این شرایط با فیلترینگ شدید مواجه می شود، باید از اینستاگرام نشان آبی دریافت کند؟

اکثر نمایندگان مجلس و مدیران نظام در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند. از توییتر همیشه فیلتر گرفته تا اینستاگرام که سابقه فیلترینگ دارد و بارها آزادانه استفاده شده است. البته به نظر می رسد برخی از مسئولان نیز برای دسترسی به شبکه های اجتماعی با مشکل فیلترینگ مواجه هستند. یکی از نمایندگان در خصوص وضعیت دسترسی به شبکه های اجتماعی می گوید: امروز نمایندگان مانند خبرنگاران این امکان را دارند که بدون فیلتر به شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشند اما این فرصت محدود به شبکه های اجتماعی است و البته همه نمایندگان استفاده نکرده اند. آی تی. وی در پاسخ به این سوال که قبل از اتفاقات اخیر در توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی چطور بود، می گوید: از ابتدای مجلس تا چند وقت پیش با مشکل فیلتر توییتر هم مواجه بودیم و لایک. دیگران، برای در دسترس بودن در توییتر از فیلترشکن های رایگانی که در دسترس بودند استفاده کردم.

اما به نظر می رسد شرایط برای نیروهای عمده کمی متفاوت است و این روزها رویکرد دیگری در پیش گرفته اند. اگرچه تقریباً همه این قانون نانوشته را می‌دانند، اما در این سطح از مسئولیت، فعالیت مستقیمی در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد و مدیران مسئول نگهداری و تولید محتوای مسئولان هستند. اما فعالیت سران سه قوه در 100 روز گذشته در اینستاگرام چگونه بوده است؟

سید ابراهیم رئیسی و تیک آبی پرحاشیه

تیک آبی به معنای اصالت صفحه اینستاگرام است و دریافت آن روال خاص خود را دارد. ممکن است چندین صفحه از یک فرد مشهور در اینستاگرام وجود داشته باشد و در این بین نتوانید صفحه واقعی را پیدا کنید. تیک آبی به شما کمک می کند به یک صفحه و صحت آن اعتماد کنید. دولت ها نیز این موضوع را انگیزه اصلی برای دریافت تیک آبی می دانند، زیرا معتقدند تیک آبی می تواند از ارسال پست در صفحات جعلی جلوگیری کند و بینندگان توسط صفحات فرعی دیگر گمراه نشوند.

حالا پربیننده ترین خبر این است که صفحه سید ابراهیم رئیسی با بیش از 2.8 میلیون فالوور بالاخره این تیک آبی را دریافت کرده است. صبح امروز صفحه منتسب به پایگاه اطلاع رسانی دولت در پاسخ به انتقاد از تیک آبی رئیس جمهور; وی گفت: با توجه به صفحات متعدد منتسب به رئیس جمهور و مطالب تحریف شده در شبکه های اجتماعی خارجی، از یک ماه پیش اقداماتی برای شناسایی اصالت کاربران انجام شد و یکی از شبکه ها اخیرا این ترتیب را اجرا کرد. تصویر ارسال شده توسط این صفحه از ایمیل ارسالی به اینستاگرام نشان می دهد که مدیر این صفحه در ماه جولای درخواست تیک آبی کرده است و اکنون در روزهایی که مدیر در این صفحه فعال نبوده و پس از تعلیق به این درخواست پاسخ داده شده است. اینستاگرام و فعلاً نیم روز رایگان است تا ببینیم آیا مشکل اینستاگرام حل می شود یا این صفحات در روزهای آینده غیر قابل استفاده می شوند.

غلامحسین محسنیگی و 200 هزار صفحه

غلامحسین محسنی اجیعی امروز رئیس قوه قضائیه و از اعضای سنجش کفایت نظام است. صفحه اینستاگرام آجایی که در حال حاضر 243 هزار دنبال کننده دارد، تا به امروز فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است. آژه ای در مرداد 1400 از حضور خود در اینستاگرام خبر داد، اما حساب رئیس قوه قضائیه تقریباً یک روز پس از در دسترس قرار گرفتن در اینستاگرام در دسترس نبود. او در اولین پست خود کلیپی درباره عدالت منتشر کرد و از مردم خواست با او تماس بگیرند.

پس از تعلیق حساب کاربری آجای، مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این صفحه فرصتی برای ارتباط مستقیم با مردم شریف و فعالیت در فضای مجازی شد و با استقبال بسیار خوبی از سوی کاربران مواجه شد، اما بنا به دلایلی توضیح داده نشده است، “اینستاگرام در دسترس نیست”.

با این حال، چند روز بعد مرکز رسانه های قوه قضائیه گزارش داد: «صفحه اینستاگرام رئیس قوه قضائیه مجدداً در دسترس قرار گرفت و شناسه کاربری رئیس قوه قضائیه در سایر شبکه های اجتماعی نیز به زودی فعال خواهد شد».

مرکز رسانه‌های قضایی همچنین از حضور مستمر آژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و تعامل دوگانه حجت‌الاسلام محسنی آژه‌ای با بینندگان و فعالان فضای مجازی خبر داد و از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی صفحات دیگر رئیس قوه قضاییه در بسترهای مختلف خبر داد. و مخاطب را معرفی کنید.

اما عملکرد صفحه اینستاگرام اژه در 100 روز گذشته چگونه بوده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که آخرین پیام صفحه اختصاص یافته به غلامحسین محسنی اژه ای در تاریخ 28 شهریور 1391 مطابق با 28 شهریور 1401 بوده است که می توان گفت روزهای دسترسی مردم به اینستاگرام. قطع شد، ادمین صفحه رئیس قوه قضاییه هم فعال بود نه در این صفحه.

محمدباقر قالیباف و صفحه شکستن!

رئیس مجلس از آن دسته افرادی است که به شبکه های اجتماعی توجه زیادی دارد. محمد باقر قالیباف تا چندی پیش در صفحه ای به نام مبغالیباف فعالیت می کرد و مشغول پست های اینستاگرامی بود. او معمولا تصاویر دیدارهایش را منتشر می کرد و در یکی از پست های اینستاگرام اخیرش بخشی از سخنان خود در افتتاحیه نهمین جلسه مجمع تشخیص کفایت و در پستی دیگر بخشی از سخنان خود را منتشر کرد. با عنوان «اعتراض اصلاح طلبان» منتشر شد که متضمن تغییر تصمیمات در مجلس است.

صفحه قالیباف برخلاف دیگر لیدرها مدت ها پرچم آبی داشت و مورد قبول اینستاگرام قرار گرفت اما با وجود این استقبال همچنان از گزند اینستاگرام در امان نماند و این صفحه در ابتدای آبان ماه امسال توسط اینستاگرام به حالت تعلیق درآمد. در حال حاضر این صفحه برگردانده نشده است و فعالیت های رئیس مجلس به همان صفحه توییتر و کانال تلگرام محدود می شود.