اخبار جامعه

همه چیز درباره بیماری هپاتیت C

یکی از راه‌های کاهش ابتلا به بیماری‌ها در جامعه، شناخت راه‌های انتقال، پیشگیری و درمان آن‌ها است. هپاتیت های ویروسی مانند هپاتیت C یکی از بیماری هایی است که با آگاهی از راه های انتقال آن می توان از آن پیشگیری کرد.

به گزارش خبر فوری، هپاتیت C یک بیماری ویروسی است که کبد را تحت تاثیر قرار می دهد و عملکردهای مهم آن از جمله دفع سموم، ساخت پروتئین های ضروری، تنظیم مصرف قند خون، متابولیسم چربی ها و تولید برخی هورمون های ضروری را مختل می کند. در بیماری هپاتیت C، بافت طبیعی کبد به تدریج تخریب می شود و در نهایت پس از 10 تا 30 سال منجر به سیروز (خستگی) کبد می شود. افراد مبتلا به سیروز کبدی در صورت عدم درمان، گاهی اوقات به سرطان کبد مبتلا می شوند و افراد مبتلا به سیروز و سرطان کبد ممکن است نیاز به پیوند کبد داشته باشند. با این حال، در غیاب درمان موثر، بیماری اغلب پس از پیوند عود می کند.

هپاتیت ویروسی، از جمله هپاتیت C، یکی از چالش های مهم سلامت در جهان است. هپاتیت B و C علت اصلی بیماری مزمن کبدی است که می تواند منجر به سیروز، سرطان کبد و مرگ شود.

گروه های پرخطر هپاتیت C چه کسانی هستند؟

این افراد در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند و باید سالانه از نظر هپاتیت C غربالگری شوند:

– افرادی که به صورت بهداشتی مواد تزریق می کنند و یا سابقه تزریق مواد مخدر دارند. (در صورت استفاده از دستگاه های تزریق با هم)

– افرادی که رفتار جنسی خطرناک دارند.

– افراد دارای سابقه دریافت خون و فرآورده های خونی قبل از سال 1374. (بعد از این تاریخ تمام اهداکنندگان خون در ایران از نظر هپاتیت C غربالگری شدند.)

– زندانیان یا افراد دارای سابقه زندان

افرادی که سابقه خالکوبی یا حجامت دارند

– افراد مبتلا به هموفیلی و تالاسمی

– افرادی که تحت همودیالیز قرار می گیرند یا سابقه دیالیز دارند.

– افرادی که در جنگ مجروح شده اند.

– افرادی که سابقه پیوند عضو دارند.

– فرزندان متولد شده از مادران مبتلا به هپاتیت C.

– افراد مبتلا به H هی تو. این (ویروس ایدز) زندگی می کند.

– کارگران شاغل در مراکز بهداشتی یا درمانی که به طور تصادفی با سوزن های آلوده تماس داشته اند.

راه های انتقال هپاتیت C

تماس تصادفی با خون آلوده از طریق استفاده مشترک از تجهیزات تزریقی آلوده، سرنگ‌ها و سوزن‌های مشترک و همچنین قاشق‌ها، فیلترها یا لوله‌های مشترک، تزریق خون یا فرآورده‌های خونی غربال‌شده، خالکوبی یا سوراخ کردن بدن با تجهیزات آلوده، سوزن‌ها و سرنگ‌های آلوده. احتمال چنین انتقالی کم است و از هر 30 نفر 1 نفر می تواند از این طریق به هپاتیت مبتلا شود، تیغ، قیچی و ماشین اصلاح مشترک در صورتی که بلافاصله تمیز و استفاده نشود به خون فرد آلوده آلوده می شود. استفاده مشترک از مسواک های آلوده و غیره یکی از راه های انتقال هپاتیت C در نظر گرفته می شود.

در عین حال احتمال انتقال این بیماری از مادر آلوده به فرزندش نیز وجود دارد. در دوران بارداری و زایمان، اگر مادر به طور همزمان به ایدز و هپاتیت C مبتلا باشد، احتمال انتقال ویروس هپاتیت C به نوزاد دو برابر بیشتر از این است که مادر فقط هپاتیت C داشته باشد.

همچنین خطر انتقال ویروس هپاتیت C در طول رابطه جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا به این بیماری وجود دارد.

لازم به ذکر است که هپاتیت C با دست دادن و بوسیدن فرد مبتلا، استفاده از ظروف مشترک، معاشرت های معمولی در محل کار و منزل، از طریق هوا، استفاده از توالت مشترک، شنا در استخر و شیردهی منتقل نمی شود.

علائم هپاتیت C

هپاتیت C معمولاً هیچ علامتی ندارد و می تواند به صورت یک سرماخوردگی ساده و معمولی ظاهر شود. برخی از بیماران علائم عمومی عفونت ویروسی مانند خستگی، درد قلب، درد عضلانی، حالت تهوع و از دست دادن اشتها را نشان می دهند. در موارد پیشرفته، علائم نارسایی کبد شامل تورم شکم و اندام ها، یرقان و غیره است. بیمار ممکن است خارش داشته باشد و در مراحل پیشرفته ممکن است احساس سرگیجه و خواب آلودگی کند. با پیشرفت سیروز، در برخی موارد، فرد در معرض خطر کما قرار می گیرد.

تشخیص و درمان

هپاتیت C را می توان با آزمایش خون تشخیص داد. اگر فرد مبتلا درمان نشود، طی چند سال سیروز کبدی ایجاد می شود و در موارد شدید، نارسایی کبد و سرطان کبد رخ می دهد. درمان این بیماری از تکثیر ویروس در بدن جلوگیری می کند. با داروهای امروزی دوره درمان کوتاهتر و بهبودی 95 درصد قطعی است.

توصیه هایی برای پیشگیری

– اجتناب از خالکوبی های ناامن

– پرهیز از رابطه جنسی خطرناک و استفاده از داروهای ضد بارداری در هنگام رابطه جنسی با شریک جدید

– اجتناب از استفاده منظم از ابزار اصلاح، قیچی، تیغ، ناخن گیر، مسواک و غیره.

– تمرکز بر برنامه های کاهش آسیب برای معتادان تزریقی، از جمله پرهیز از اشتراک گذاری وسایل تزریقی.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تشخیص و درمان بیماران با هدف توقف گردش ویروس در جامعه بهترین راهکار برای پیشگیری از این بیماری است.

انتهای پیام