اخبار جامعه

تاثیر پیاده روی اربعین بر بلوغ اجتماعی و فرهنگی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، عبدالکریم خیامی عضو هیأت علمی دانشگاه در خصوص حماسه بزرگ اربعین حسینی گفت: پیاده روی اربعین در حال حاضر بزرگترین اجتماع بشری حضوری در جهان است. مهمترین رسانه‌ها و ابزارهای سرگرمی و مهمترین رویدادهای بین‌المللی هیچ کدام برای ما نیست ولی در همچنین جهانی پیاده روی اربعین بزرگترین اجتماع حضوری جهان بشریت است.

وی در ادامه بیان کرد: پیاده روی اربعین جز متنوع‌ترین اجتماعات از منظر مشارکت کنندگان در آن است و تنوع ملیت، نژاد، سنی، طبقات اجتماعی، قومی، قبیله‌ای، تخصص‌ها است. این اجتماع ایجابی است و برای نفع یک کشور جناح یا حزب نیست و محور آن حضرت اباعبدالله الحسین است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ سازمان ملی و بین‌المللی کسی را به این پیاده روی دعوت نمی‌کند و حتی برای ورود گزینش فیلتری صورت نمی‌گیرد. این پیاده روی به دعوت دولتی‌ها نیست بلکه کاملاً خود جوش و مردمی است. دوگانه و سه‌گانه هایی که معمولاً یکی از آنها را در سایر اجتماعات می‌بینیم در پیاده روی اربعین در کنار هم می‌بینیم.
این عضو هیأت علمی دانشگاه توضیح داد: شادی و غم، جمعی و فردی بودن، همزمانی آزادی عمل و قانون، فردیت و ایثار، کنش متقابل نمادین، توانمند سازی و خود سازی خود واقعی از جمله نمود و بروزهایی پیاده روی اربعین است.

وی ادامه داد: پیاده روی اربعین پاسخی به فقر معنا است و بشر چون به دنبال معنا است بوده در این پیاده روی شرکت کرده‌اند. عناصر زیبایی شناسی اربعین توجه نکرده‌ایم. حرکت و توقف فردی و جمعی کودکان غروب‌ها و حرکت آرایش متنوع موکب ها قاب‌های تولید شده است این یک گشتی نجاتی است که خودی نشان داده است.
پیاده روی اربعین تأثیر عظیمی بر بلوغ اجتماعی و فرهنگی می‌گذارد.

سید مجید مطهری نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه نیز در این راستا گفت: نخبگان ما سعی می‌کنند از زوایای مختلف این اجتماع بزرگ را تحلیل کنند. این عظمت امروز ناشی از مسئله بزرگ است و ناشی از دلایل سیاسی و اجتماعی نیست. ظرفیت‌های بزرگی در این اجتماع وجود دارد. آیت عظمای الهی تعبیر رهبری از این اجتماع است. این اجتماع یک آیه بزرگ الهی است و فاعلیت آن در این دوره توسط خداوند بروز و ظهور یافته است.

وی ادامه داد: این پدیده را باید از منظر الهیات اجتماعی مورد بررسی قرار دهیم. این آیه حاکی از یک نظام برنامه خداوندی است. ما در آیات محدودیت آیه‌ای را داریم که گفته شما به زودی با آیه‌ای مواجه می‌شوید که دنیا را پر از نیکی خواهد کرد و اربعین نشانه‌ای از این آیات الهی است.

وی افزود: پیاده روی اربعین تأثیر عظیمی بر بلوغ اجتماعی و فرهنگی می‌گذارد. وقتی که یک برنامه الهی شکل می‌گیرد خداوند تمام برنامه‌ها را در آن شکل می‌دهد. بشر در دوران پست مدرن به همه چیز دسترسی دارند و بشر به ورطه بروز خویشتن وارد شده است ولی بازار مکاره‌ای شکل گرفته که دیگر دین ملاک نیست ولی در پیاده روی اربعین این مسائل همگی کنار می‌رود.

مطهری نژاد با بیان اینکه مذاهب دیگر هم به دلیل گم گشتگی دنیای موجود در این مراسم حضور می‌یابند افزود: آنها به دنبال این هستند که خود را از زیر خروارها سلطه نظام رسانه‌ای خارج کنند. هنرمند، حکمران و شهر ساز از این سفره بهره‌ای جدی می‌برند. این مراسم زنگارها و سنگ دلی‌ها را پاک می‌کند.

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.