اقتصادی

مرکز مبادله جلوی نرخ‌سازی و نوسان‌گیری را در بازار ارز می‌گیرد

مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلا اعلام کرد که راه‌اندازی این مرکز کمک می‌کند تا نه تنها به نیازهای بازار پاسخ مثبت دهیم، بلکه با استفاده از ابزارهای موجود، جلوی نوسان‌گیری و نرخ‌سازی در بازار را خواهیم گرفت.

به گزارش خبر فوری، امیر هامونی درباره مرکز مبادله ارز و طلا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش و نوسانات نرخ ارز عوامل انتظاراتی و هیجانات ناشی از فضای بازار و اتفاقاتی است که در بازار می‌افتد، مرکز مبادله ارز و طلا هم تا حدی کمک می‌کند تا این انتظارات از طریق فرآیندهای ثبت سفارش، گواهی ثبت آماری و تخصیص و تامین بهینه شود تا باعث نشود هیجانات در بازار غیررسمی اتفاق بیفتد.

وی افزود: براساس ارزی که امرو فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها در تالار مرکز مبادله عرضه کردند، تعادل در بازار به صورت نسبی به وجود آمد و قیمت‌ها روند نزولی پیدا کرد. از سویی دیگر در بازارهای موازی مانند بورس شاهد رشد خوبی بودیم.

مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلا ادامه داد: از سویی دیگر این کار سبب می‌شود تا فرصت‌های سرمایه‌ گذاری در بازارهای مولد ایجاد شود و از نوسان‌گیری و نرخ‌سازی در بازار جلوگیری می‌کند.

هامونی درباره منابع و مصارف ارزی مرکز مبادله ارز و طلا اظهار کرد: منابع مرکز مبادله شامل منابع نفت و میعانات گازی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است که برای مصارف کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا خواهد کرد. سایر شرکت‌های صادراتی هم باید در تالار حواله مرکز مبادله ارز خود را عرضه کند و امروز شاهد کشف قیمت ۳۶ هزار و ۱۰۰ تومانی برای حواله بودیم.

وی همچنین به روش تعیین قیمت در مرکز مبادله ارز و طلا نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعیین قیمت در تالار حواله مبتنی بر نظام عرضه و تقاضاست و پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها ارز خود را در این تالار عرضه می‌کنند و امیدواریم بتوانیم در ثبت منابع با طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها و صادرکنندگان تجمیع مناسبی صورت بگیرد و بتوانیم مصوبات لازم برای آن را بگیریم.

مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلا ادامه داد: در گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان انگیزه صادرکنندگان برای عرضه ارزشان کمتر بود و پتروشیمی‌ها دیرتر ارز خود را در سامانه نیما عرضه می‌کردند اما در تالار حواله و تالار مبادله، ارز با نرخ جذاب‌تری عرضه می‌شود و شرکت‌ها با این روش به افزایش قیمت‌های خود و بالاتر رفتن قیمت سهامی که در بازار سرمایه عرضه کردند کمک می‌کنند.

هامونی خاطر نشان کرد: امیدواریم با استفاده از ابزارهای مختلف در آینده بتوانیم مردم را به جای خرید ارز و طلا به سمت دارایی‌های باثبات و پایداری سوق دهیم به عنوان مثال می‌توانیم از ابزارهای ترکیبی ارز و طلا برای سرمایه‌ گذاری استفاده کنیم و باید آرام آرام تلاش کنیم تا این فرهنگ در مردم از بین برود. البته در تلاشیم تا تجمیع منابع را از صادرکنندگان خرد دنبال کنیم و این کار را به بانک ملی واگذار می‌کنیم و بانک ملی هم به نیابت از بانک مرکزی در تالار ارز خدماتی عرضه را انجام می‌دهد.

مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلا در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که این شروع یک گام بسیار بزرگ است و امیدواریم با توسعه ابزارها و نهادهای در اختیار، بتوانیم به نیازهای بازار پاسخ مثبت بدهیم و هر قدر بتوانیم فرآیندهایی مانند ثبت سفارش، ثبت آماری، تخصیص و تامین را چابک‌تر کنیم اثر متعادل‌کننده‌تری در بازار غیررسمی خواهد گذاشت.

انتهای پیام