اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

کود دهی درخت گردو در تابستان

بهترین زمان کود دهی درخت و نهال گردو کی است؟ + (نکات تکمیلی)

با وجود تنه سفت و سخت، درخت گردو نیز برای افزایش استحکام در مقابل عوامل تنش زای بیرونی، به کود دهی نیازمند هستند. کود دهی همچنین مواد مغذی مهمی به ‌آن‌ها می ‌رساند، از رشد درختان حمایت کرده و به سلامت و سر زندگی کلی این گیاهان نیز کمک می‌کند. لازم است بدانید که ماده مغذی اولیه و حیاتی درختان گردو به‌ طور کلی نیتروژن است. به طوری که کود دهی مناسب این گونه از درختان، به نیتروژن بیشتر از هر عنصر دیگری نیاز دارد.

اما پس از نیتروژن عناصر فسفر و پتاسیم نیز از اهمیت زیادی در کود دهی این درختان بر عهده دارند. اگر شما هم روی درختان اقتصادی و پر بازده گردو سرمایه‌گذاری کرده‌اید، لازم است راز مراقبت از سرمایه خود را به عنوان یک گردو کار موفق بشناسید و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل، از بهترین زمان کود دهی درخت گردو، آگاه باشید! برای خرید نهال گردو و یا ارتباط با مشاوران ما در ارغوان نهال به صورت رایگان از طریق تماس تلفنی؛ حضوری و یا آنلاین اقدام نمایید.

انواع نهال گردو پر طرفدار در دنیا:

گردو از جمله گیاهانی است که قابلیت پیوند زدن داشته و همین عامل، باعث پیدایش بیش از 15 گونه مختلف از این گیاه در سراسر جهان شده، و این امکان را برای کشاورزان فراهم کرده است که با توجه به شرایط آب و هوایی محیط کشت، سرمایه‌گذاری اولیه و شرایط مورد نیاز گیاه، انتخاب مناسبی برای شروع یک سرمایه‌ گذاری بلند مدت و پر بازده داشته باشند. لازم است که به بهترین زمان کود دهی درخت گردو، بیش از پیش توجه داشته باشید. ارقام گوناگون نهال گردو عبارتند از:

  • نهال‌ های گردو پکان و سانلند (مناسب کاشت در آب و هوای گرم)
  • نهال‌ های گردو ژنوتیپ برتر آریا، (مناسب کاشت در مناطق معتدل)
  • نهال‌ های گردو چندلر،‌هارتلی و پدرو (مناسب کاشت در آب و هوای نسبتاً سردسیر)
  • نهال ‌های گردو فرنور، اسرائیلی، کانادایی و خوشه ای (مناسب کاشت در مناطق سردسیر)
  • و انواع دیگر نهال شامل لارا، پاریزین، هاروارد، سجنو، شیلی ..

افزایش باردهی درخت گردو:

برای دستیابی به بیشترین میزان باردهی، درختان به مراقبت و رسیدگی درست و به موقع نیاز دارند؛ که با رعایت عوامل زیر قابل انجام است چرا که در کنار بهترین زمان کود دهی درخت گردو، این گونه به عوامل دیگری نیز نیازمند است:

·        آماده‌ سازی خاک:

برای کاشت نهال گردو، مناسب ‌ترین خاک، مخلوطی از خاک شنی، لومی‌و رسی است؛ به‌صورتی که خاک زیرین که در حقیقت محل رشد ریشه‌های درخت خواهد بود سفت و کلوخی نبوده و به‌راحتی فضای رشد را برای ‌آن‌ها فراهم کند. به علاوه pH نیز تأثیر به سزایی در میزان جذب مواد معدنی خواهد داشت بنابراین سعی کنید pH  خاک را در حدود 7-6 نگه دارید.

·        فاصله کاشت مناسب:

فاصله کاشت، نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب کافی نور خورشید و مواد معدنی داشته و شرایط رشد مناسب را برای همه درختان یک باغ گردو فراهم می‌کند. با رعایت فاصله کاشت نیز در زمان کود دهی درخت گردو، از نتیجه خوبی برخوردار می شوید. کارشناسان سازگار ترین فاصله برای کشت درختان گردو را 7 متر در 7 متر گزارش کرده اند.

·        هرس به موقع و صحیح:

هرس نه تنها رشد درخت را بهبود می‌بخشد، بلکه شرایط کنترل باردهی را نیز فراهم می‌کند. درختی که به درستی هرس شود تا 2 برابر باردهی بیشتری نیز خواهد داشت. با انجام درست و به موقع آن و همچنین با در نظر گرفتن بهترین زمان کود دهی درخت گردو، به بالاترین بازدهی خواهید رسید. هرس جامی شکل با محور تغییر می یابد، مناسب ترین حالت هرس برای درختان گردو است.

·        سمپاشی درختان گردو:

باردهی بهتر و با کیفیت بالاتر درختان گردو، به سمپاشی نیاز دارد و بهتر است این فرایند پس از گذشت فصل سرما و قبل از متورم شدن و جوانه زدن گیاهان باشد. بنابراین در صورتی که بلافاصله آبیاری صورت نگرفته و بارندگی رخ ندهد، بهترین نتیجه را از سمپاشی خواهید گرفت.

·        آبیاری کافی:

بخش زیادی از نیاز باغات گردو به آب، معمولاً به واسطه ی بارش ‌های سالانه تامین شده و مابقی به روش های رایجی همچون ابیاری قطره ‌ای، ابیاری تحت فشار، ابیاری حوضچه‌ ای و یا کرتی قابل انجام است. باید دقت داشته باشید که برای کسب بهترین نتیجه، باید به دو عملگر کیفیت و کمیت آن مورد استفاده در آبیاری، دقت کنید تا در زمان کود دهی درخت گردو، نیز نتیجه ی عکس نگیرید.

·        کود دهی در بهترین زمان:

برای تعیین بهترین زمان کود دهی درخت گردو، همچنین مناسب ترین ترکیبات آن، بهترین روش آزمایش خاک است. به این ترتیب با دانستن نوع و میزان مواد معدنی موجود در خاک، می‌توانید کود مکمل مناسب خاک را برای تقویت تغذیه باغستان خود، انتخاب کنید.

زمان کود دهی درخت گردو در 4 فصل:

کود دهی اصولاً با هدف تغذیه گیاه و فراهم کردن کلیه مواد معدنی مورد نیاز آن انجام می‌شود، اما زمان کود دهی درخت گردو، به اندازه نوع کود اهمیت دارد، زیرا زمان تعیین می‌کند که آیا کود اثر مثبتی داشته باشد یا بالعکس، باعث تلف شدن هزینه و انرژی صرف شده باشد! بر اساس سن و شرایط نهال، کود‌ های مختلفی باید مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه انواع کود ‌های مورد نیاز این گیاه، بهترین زمان کود دهی درخت گردو، روش صحیح کود دهی معرفی می‌شوند:

زمان کود دهی در سال‌های اولیه رشد نهال گردو:

در ابتدای رشد نهال ‌ها، هر دو نوع کود شیمیایی و آلی اما به کمترین میزان، باید به درخت داده شود. کارشناسان بهترین کود را N-P-K با نسبت 15-15-15 می‌دانند؛ که در سال‌های اولیه بهتر است به میزان 113 گرم برای هر درختچه جوان، استفاده شود. بهترین زمان کود دهی درخت گردو، جوان در دو زمان مشخص است. اولی در اواخر فصل بهار و دومی پیش از جوانه‌ زنی نهال یعنی در طول فصل تابستان می باشد. به این منظور نیز پیشنهاد می ‌شود که از روش چال کود استفاده شده و کود در سایه درخت چال گردد. البته توجه داشته باشید که کود مستقیماً به ریشه نهال برخورد نداشته باشد!

کود دهی ضروری‌ترین عامل رشد درخت گردو:

درخت گردو برای تقویت ریشه، رشد کافی، افزایش کیفیت محصول، باروری بیشتر و کسب مواد معدنی مورد نیاز خود، به کود دهی صحیح، به ویژه در اولین سال های کشت نیاز خواهد داشت. در نتیجه بهترین زمان کود دهی درخت گردو، دور از انتظار نیست. مواد معدنی با اهمیتی که از طریق کود دهی در درسترس درختان گردو قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • نیتروژن: این ترکیب معدنی به ‌عنوان عنصر اصلی کلروفیل، باعث افزایش رشد گیاه و به ‌دنبال آن افزایش باردهی درختان خواهد شد.
  • فسفر: فسفر یک جز کلیدی در جذب نور خورشید است. به علاوه به ‌عنوان کاتالیزوری موثر، در تشکیل ترکیبات حیاتی گیاه نیز تاثیر دارد.
  • پتاسیم: پتاسیم ترکیب اساسی رشد، تولید مثل و مقاومت گیاه دانسته می‌شود. این عنصر در تولید سلولز، نقل و انتقال قند و نشاسته در گیاه نیز نقش دارد.
  • روی: نقش اصلی عنصر روی افزایش باردهی گیاهان است. ترکیب روی، در شکل‌ گیری پروتئین گیاهی تأثیر داشته و به فوتوسنتز بیشتر و بهتر درختان نیز کمک می‌کند. این عنصر در زمان کود دهی درخت گردو، کمک شایانی به باغداران می کند.
  • منگنز: عنصر منگنز به‌ عنوان عاملی حیاتی در تکثیر کلروفیل، احیای نیترات و تسریع و پیشرفت فرایند جوانی زنی شناخته شده است. منگنز همچنین در متابولیسم کربوهیدرات مهم بوده و باعث تبادل الکترون در چرخه فوتوسنتز می‌شود.
  • مس: ریز مغذی مس، آنزیم ‌ها را پر کار کرده و باعث افزایش طعم، بو و رنگ‌پذیری میوه‌ها خواهد شد. این ترکیب با کمک به متابولیسم پروتئین ‌ها، عضوی موثر در فوتوسنتز شمره می‌شود.
  • بور: عنصر بور موجود در کود های شیمیایی، در حقیقت تغذیه حیاتی ریشه گیاه است که علاوه‌ بر افزایش جذب پتاسیم و فسفر در آن، روی عملکرد ریشه و ساختار غشاهای سلولی‌اش نقش دارد.
  • آهن: عنصر موثر در ساخت کلروفیل گیاهان، آهن است. این ترکیب که جز اصلی آنزیم‌ ها و پروتئین ‌ها است، نقشی حیاتی در فوتوسنتز و تنفس گیاهی بر عهده دارد.

کود دهی درختانی با سن بالای 15 سال:

برای تقویت و افزایش باردهی پس از انتخاب بهترین زمان کود دهی درخت گردو، لازم است تا از نسبت ‌های زیر برای تهیه کود مناسب هر 2 هکتار زمین، برای هر سال، استفاده می‌شود:

  • حدود 1178 کیلوگرم آمونیوم سولفات
  • حدود 908 کیلوگرم فسفر پنتا اکسید
  • میزان 454 کیلوگرم پتاسیم سولفات (هر 3 سال)

وقت کود دهی درخت گردو، بالغ نیز برای مقادیر ذکر شده، طی 3 دوره است؛ که دوز اول باید در اوایل فصل بهار به درخت داده شود و آخرین دوز نیز در طول فصل پاییز.

اما اگر به جای کود‌های معرفی شده، قصد استفاده از کود ‌های سبز یا همان کشت حبوبات در زمین زراعی را دارید، به خاطر داشته باشید که، بهترین زمان کود دهی درخت گردو، به این روش، کاشت حبوبات در فصل پاییز است. سپس طی چند ماه بعد از کشت، پتاسیم  فسفر به خاک اضافه می‌شود و نهایتاً درست قبل از گلدهی یعنی در فصل بهار (فروردین یا اردیبهشت ماه) زمین را شخم‌ زده و گیاهان را در خاک قرار می‌دهند. در آخر نیز توجه داشته باشید که:

  • به ازای هر سالی که به سن درخت گردو شما افزوده خواهد شد، باید میزان کود مورد مصرف برای این درخت نیز تا حدود 10% افزایش یابد.
  • یکی از عوامل موثر در افزایش اثر کود دهی، آبیاری سطحی و به اندازه پس از چال کود است که به انتقال مواد مغذی به همه نقاط خاک، کمک زیادی می‌کند.
  • به‌طور کلی، بهترین زمان کود دهی درخت گردو، محدوده بهار تا پاییز است. در حقیقت فصل سرما اصلاً مناسب کوددهی این درختان نیست!
  • با وجود تمام این نکات، بهتر است پیش از کود دهی با یک کارشناس متخصص مشورت کنید و طبق برنامه و روش خاص زمین خود، فرایند کود دهی را اجرا کنید.

منبع مقاله:

fao.org

go4worldbusiness.com