اخبار جامعهکسب و کار خبر فوری

دانلود و خرید پی دی اف جزوه تعلیم و تربیت اسلامی

معرفی کتاب تعلیم و تربیت اسلامی

کتاب تعلیم و تربیت اسلامی، نوشته زینب اصالتی یکی از کتاب‌های تخصصی انتشارات مولفین طلایی برای دانشجویان و پژوهشگران علوم تربیتی است. انتشارات مولفین طلایی بیشتر در زمینه چاپ و نشر کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی فعالیت می‌کند. چاپ و نشر کتاب‌های درسی، کتاب‌های آموزشی مشاغل و حرف گوناگون، تدوین جزوات دانشگاهی در قالب کتاب‌های دانشگاهی و چاپ پایان‌نامه‌ها و تالیفات دانشجویان و پژوهشگران مقاطع مختلف، در حوزه کاری این انتشارات است. دانلود کتاب تعلیم و تربیت اسلامی رشته علوم تربیتی از سایت کافه جزوه امکانپذیر می باشد.

هدف این انتشارات به طور کلی، چاپ و نشر کتاب‌هایی است که به متخصصان و کارآموزان و دانشجویان کمک می‌کند بر غنای علمی خود بیافزایند و قدمی موثر در راه ارتقای تخصص خود بردارند.

کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، مجموعه‌اى است مشتمل بر کلیه سخنرانی‌هاى موجود از متفکر شهید آیت‌اللّه‌ مطهرى در انقلاب 57 پیرامون «تعلیم و تربیت در اسلام» که از دو بخش تشکیل شده است.  بخش اول سلسله سخنرانی‌هایى است در جمع دبیران تعلیمات دینى، و بخش دوم بحث‌هایى است که در انجمن اسلامى پزشکان تحت عنوان «تربیت اسلامى» ایراد شده است؛ تاریخ هر دو به سال‌هاى 1351 و 1352 باز مى‌گردد.

رکن و عنصر اساسى بنیان خانواده و جامعه را تعلیم و تربیت تشکیل مى‌دهد. از این رو مکاتب فکرى اجتماعى گوناگون، موضع و دیدگاه خود را نسبت به این مسئله بیان کرده‌اند. استاد شهید مطهرى در این کتاب، تعلیم و تربیت را از منظر اسلام با توجه به مبانى و اصول مطرح در این مکتب توحیدى توضیح داده‌اند. از جمله موضوعاتى که در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، مورد توجه قرار گرفته تربیت عقلانى و توأم بودن عقل و علم در مکتب اسلام است. تاریخچه «تعقل از نظر مسلمین» فصل مهمى از این کتاب است که بحث عقل را از حیث تاریخى مورد بررسى قرار مى‌دهد. فعل اخلاقى، کرامت نفس، ریشه الهامات اخلاقى، عوامل تربیت، از دیگر موضوعات اساسى در این کتاب است.

بدیهى است که چون در هر دو محفل مذکور درباره یک موضوع سخن رفته است، گاهى مطالب مشترک و البته با بیان‌هاى مختلف در دو بخش کتاب یافت مى‌شود که اغلب مکمل یکدیگر به شمار مى‌روند.  از استاد مطهری، بحث‌هاى دیگرى در این موضوع هست که در یادداشت‌هاى الفبایى و موضوعى ایشان به چاپ رسیده و خواهد رسید.  کتاب درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی نیز در همین راستا به شما پیشنهاد می گردد.

چاپ اول کتاب تعلیم و تربیت در اسلام در سال 1367 منتشر شده و از آن زمان تا کنون استقبال بسیار خوبى از این کتاب شده است که تعداد چاپ آن بهترین گواه بر این مطلب است.

بدیهى است که اگر استاد شهید حضور مى‌داشتند و در این زمینه مى‌نگاشتند، کتابى به مراتب غنى‌تر به رشته تحریر در مى‌آوردند. افسوس که منافقان این درخت تناور معارف اسلامى را در اوج نیاز به ثمراتش فرو افکندند و همگان را از ثمرات ارجمندش محروم نمودند. اما به تعبیر امام خمینى (ره): «خداى را شکر که آنچه از این استاد شهید باقى است با محتواى غنى خود مربّى و معلّم است.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه چاپ چهلم

بخش اول

بحث‌های ایراد شده در جمع دبیران تعلیمات دینی

پرورش عقل

تربیت عقلانی انسانی

پرورش استعدادها

مسئله عادت

فعل اخلاقی  1

فعل اخلاقی  2

فعل اخلاقی  3

بررسی نظریه نسبیت اخلاق

حدیث علی علیه‌السلام و نظریه نسبیت اخلاق

پیوند عبادت با برنامه‌های تربیتی

کرامت نفس در قرآن

ریشه الهامات اخلاقی

توسعه «خودی»

بخش دوم

بحث‌های انجمن اسلامی پزشکان

تاریخچه «تعقل از نظر مسلمین»

عوامل تربیت (1): تقویت اراده – عبادت

عوامل تربیت(2): محبت – تقویت حس حقیقت‌جویی – مراقبه و محاسبه

عوامل تربیت(۳): تفکر – محبت اولیا – ازدواج – جهاد

فهرست ها

فهرست آیات قرآن کریم

فهرست احادیث

فهرست اشعار عربى

فهرست اشعار فارسى

فهرست اسامى اشخاص

اسامى کتب، نشریات، مقالات

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتاب   کتاب تعلیم و تربیت در اسلام

نویسنده    مرتضی مطهری

ناشر چاپی               موسسه انتشارات صدرا

سال انتشار               ۱۳۸۲

فرمت کتاب              EPUB

تعداد صفحات          302

زبان         فارسی

شابک      978-964-5600-46-2

موضوع کتاب       کتاب‌های اخلاق و معارف

خواندن کتاب تعلیم و تربیت اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

این کتاب یکی از کتاب‌های مفید برای ارتقای دانش متخصصان رشته علوم تربیتی است.

کتاب تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته (فراگیر ارشد پیام نور)

فهرست

فصل اول. اسلامی پیشرفته تعلیم و تربیت

فصل دوم. مفهوم شناسی تربیت

فصل سوم. هدف از تربیت

فصل چهارم. روش های تربیتی مبانی و اصول

فصل پنجم. طراحی درباره مراحل تربیت

قسمتی از خلاصه فصل اول

فصل اول

اسلامی پیشرفته تعلیم و تربیت

  1. 1. توصیف انسان در قرآن

قرآن واژه ها و مفاهیم معینی را در سخن گفتن از آدمی، به کار می گیرد.

مفاهیم مورد استفاده قرآن:

1- روح

♦  در قرآن در درجه اول مفهوم آن به منزله مفهومی جهان شناختی مطرح شده است و نه انسان شناختی

♦  روح منشا حیات در هستی است. و نام موجودی از موجودات جهان است که در ردیف ملائکه است.

♦  با تعلق گرفتن روح است که حیات در هر مرتبهای حیات تبانی، حیوانی و انسانی )، به ظهور می رسد.

♦  چگونگی ظهور حیات در موجود

♦  هرگاه مواد تشکیل دهنده یک شیء به درجه معینی از پیچیدگی و پردازش برسند، جلوه ای از روح در آن نمودار میشود و آنگاه بر اساس میزان جلوه ای که روح در آن موجود نشان داده می شود حیات نیانی، حیوانی و انسانی بروز می کند.

♦  مفهوم روح در سطح انسان شناسی، و از این جهت مطرح می شود که در آدمی حیات انسانی ایجاد میکند. این جلوه روح حیاتی را پدید می آورد که میان انسان ها مشترک است

♦  جلوه دیگری از روح که برای انسان وجود دارد در گرو ایمان انسان به خدا استبا ظهور آن، مرتبه تازهای از حیات در انسان نمودار می شود که به عنوان حیات پاک «حیات طیبه» تعبیر می شود. حیات طیبه اختصاص به گروه خاصی از انسانها دارد و خداوند از جلوه روح در این مرتبه با تعبير « تأیید آدمی توسط روح» سخن هفته است.

جزوه تعلیم و تربیت اسلامی

دانلود جزوه و پاورپوینت تعلیم و تربیت اسلامی منبع دانشگاه پیام نور برگرفته شده از کتاب درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی 2 از سایت کافه جزوه

تعلیم و تربیت اسلامی

یکی از دروس رشته های علوم تربیتی که دو واحد درسی را به خود اختصاص داده است درس تعلیم و تربیت اسلامی می باشد. منبع این درس در بسیاری از دانشگاه ها مانند دانشگاه دولتی و پیام نور کتاب درآمدی بر تعلیم و تربیت 2 ( اعداف تربیت از دیدگاه اسلام ) به نویسندگی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از انتشارات سمت می باشد.

در این مطلب جزوه تعلیم و تربیت اسلامی را برای شما تهیه کرده ایم که به صورت یک فایل پاورپوینت و در 118 اسلاید میباشد که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشد. پاورپوینت تعلیم و تربیت اسلامی هم برای دانشجویان مفید است و میتوانند برای امتحانات خود مطالعه نمایند و نمره خوبی کسب کنند هم اساتید میتوانند برای تدریس از این پاورپوینت استفاده نمایند. این جزوه شامل فصل های زیر میباشد :

  • مفهوم هدف و مبنای تعیین آن
  • طبقه بندی اهداف تعلیم و تربیت
  • هدف غایی و ویژگی های آن
  • اهداف تربیتی اسلام در خصوص ارتباط انسان با خدا
  • اهداف تربیتی اسلام در خصوص ارتباط انسان با خود
  • اهداف تربیتی اسلام در خصوص ارتباط انسان با دیگران
  • اهداف تربیتی اسلام در خصوص ارتباط انسان با طبیعت

دانشجویان پیام نور برای کسب نمره بیشتر در این درس حتما نمونه سوالات تعلیم و تربیت اسلامی را نیز مطالعه نمایند تا آمادگی بیشتری در امتحان داشته باشند.