اخبار سلامت

سوخو ۵۷ یا اف ۲۲، کدام جنگنده برتر است؟

در پهنای آسمان‌های آبی زمین، نبردی خاموش درحال روی دادن است که دید انسانی توان مشاهده آن را ندارد. دو ابرپرنده قدرتمند که هر کدام زاده یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های نظامی کنونی جهان هستند، به پرواز مشغول‌اند. حال سوال این است که کدام یک از این پرندگان خشمگین پادشاه حقیقی آسمان به شمار می‌روند؟ سوخو SU-۵۷ از روسیه یا لاکهید مارتین F-۲۲ رپتور از ایالات‌متحده؟ هر دوی آن‌ها در اوج مهندسی و دقت یک جنگنده قرار گرفته‌اند اما همچنان این سوال پا برجاست که کدام یک از آن دو در لایه استراتوسفیِر عملکرد بهتری دارد؟

بیشتر بخوانید:

SU-۵۷ حاصل تراوش ذهنی آژانس طراحی سوخوی روسیه به شمار می‌رود و به ویژگی‌هایی چون ظرفیت بالا برای پنهان‌کاری، سوپرکروز قدرتمند (به معنای گذر از سرعت صوت بدون نیاز به پس‌سوز است که باعث ذخیره بیشتر سوخت در سرعت‌های فراصوت می‌شود) و سیستم رادای کشنده تجهیز شده است. در مقابل این پرنده شرقی، لاکهید مارتین F-۲۲ رپتور پنجمین فرزند خاندان جنگنده‌های رادارگریز قرار دارد که به‌خاطر مانورپذیری بالا، اجزای الکترونیک پیشرفته و سرعت سرسام‌آورش شناخته می‌شود.

سوخو ۵۷ یا اف ۲۲، کدام جنگنده برتر است؟

هر دو جنگنده در بخش پنهان‌کاری و گریز از رادار از روشی فریب‌کارانه استفاده می‌کنند. SU-۵۷ بر ترکیبی از مواد جاذب موج رادار و طراحی بدنه رادارگریزانه تکیه دارد تا بتواند از دید دشمنانش پنهان بماند؛ درحالی‌که F-۲۲ رپتور درکنار بهره‌مندی از مواد جاذب موج، از پوشش اضافه پیشرفته روی بدنه و معماری فریب‌کارانه خاص خود نیز استفاده می‌کند.

پرنده آمریکایی در بخش عملکرد پرواز برتری کوچکی دارد. حرکات چابک F-۲۲ درکنار سرعت بالای آن باعث می‌شود تا به رقیبی سرسخت برای نبردهای روبه‌رو تبدیل شود. در سوی دیگر، جنگنده پرچمدار سوخو برای نبردهای تن‌به‌تن به گستره وسیع‌تر پرتاب موشک و مخزن بزرگ‌تر مهمات خود اتکا می‌کند. نهایتا در یک نبرد تن‌به‌تن، انتظار می‌رود F-۲۲ رپتور به‌دلیل مانورپذیری و سرعت بیشترش موفق‌تر عمل کند.

سوخو ۵۷ یا اف ۲۲، کدام جنگنده برتر است؟

ممکن است بپرسید ویژگی پنهان‌کاری یا رادارگریزی به چه معنا است؟ واژه مخفی‌کاری، پنهان‌کاری یا رادارگریزی به قابلیت جنگنده برای افشانکردن هویت و حضور خود در سیستم راداری دشمن اطلاق می‌شود. این هدف با استفاده از طراحی منحصربه‌فرد بدنه، به‌کارگیری مواد و پوشش رادارگریز روی بدنه و فناوری الکترونیک جنگنده حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

۵۸۵۸

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.