اخبار عمومی

حضور ایران در نشست وزرای علوم کشور‌های سازمان همکاری اسلامی در آلماتی

هیئتی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه وابسته فرهنگی کشورمان در آلماتی در نخستین نشست وزیران آموزش عالی و علوم کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نخستین نشست وزیران آموزش عالی و علوم کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی OIC۱۵ با شرکت هیأت‌های بلندپایه کشور‌ها در دانشگاه ملی فارابی آلماتی قزاقستان برگزار شد.

این نشست شامل کشور‌های پیشرفته در حوزه علم و فناوری است و نمایندگان کشور‌ها در این رویداد به میزبانی قزاقستان به صورت چند جانبه مشارکت کردند.

در این نشست، نوربیک سیاست وزیر علوم قزاقستان در سخنان کوتاهی بر اهمیت همکاری‌های علمی برای رشد و پویایی اقتصاد کشور‌های عضو تأکید کرد و جمهوری اسلامی ایران را در بسیاری از حوزه‌های علوم جدید، پیشرو خواند.

سپس عسکرموسینوف دستیار دبیرکل در امور علمی و فناوری، سابقه، روند و ماهیت پلتفرم گفتگو OIC۱۵ را تشریح کرد. در روز بیست و پنجم می ۲۰۲۳ مفاد قطعنامه که در نشست کارشناسان ارشد کشور‌ها بررسی شده بود، به تأیید نمایندگان کشور‌ها در نشست پایانی رسید.

همچنین نخستین نشست پلتفرم گفتگوی علوم بر اساس قطعنامه چهل و نهم اجلاس شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی OIC که در سال ۲۰۲۳ در موریتانی به تصویب رسیده بود، برگزار شد.
 
در این نشست، اسناد پلتفرم گفتگو OIC۱۵ برای تقویت همکاری‌های چند جانبه در حوزه علم و فناوری به تصویب رسید و در پایان گفتگو‌ها بیانیه روسای هیأت‌های کشور‌ها منتشر شد.

حدادی اصل قائم مقام وزیر علوم به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست پیشنهاد کرد پلتفرم گفتگوی OIC۱۵ در سال ۲۰۲۴ در تهران برگزار شود که رئیس نشست و دیگر کشور‌ها درباره این پیشنهاد، به اجماع اولیه رسیدند.

رئیس دانشگاه ملی فارابی قزاقستان نیز در این نشست از ایجاد دفتر دائم برای همکاری‌های علمی و فناوری در دانشگاه خبر داد.

اعضای هیأت ایرانی متشکل از وحید حدادی اصل قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل، مهدی یزدان پناه معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، محمدعلی شعبانی مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل، حسین آقا زاده وابسته فرهنگی سرکنسولگری کشورمان و خیراندیش کنسول و کارشناس اقتصادی سرکنسولگری در این نشست شرکت داشتند.