اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

آیا طلا باید شماره داشته باشد؟

طلای بدون شماره به چه معناست؟ + جدول عیار طلا

آیا طلای بدون شماره وجود دارد یا باید روی طلا، اعداد مربوط به عیار آن حک شده باشد؟ در ادامه این مقاله از جواهر فروشی مشهد؛ این موضوع را بررسی و جدول عیار طلا را برایتان آماده کرده ایم.

طلای بدون شماره

درک و دانستن ارزش و ترکیبات جواهرات شما برای اینکه بتوانید از دارایی خود در هنگام فروش آن محافظت کنید بسیار ضروری است. اغلب مردم جواهراتی از جنس طلا یا نقره خریداری یا معمولاً آنها را به عنوان هدیه دریافت می کنند. اما در مورد چیزی که واقعاً به عنوان گردنبند، انگشتر یا دستبند اهمیت دارد، دقت نمی کنند. منظورمان این است که پس از خرید جواهراتی از جنس طلا یا نقره، لازم است تا به عیار و عددی که روی آن حک شده کاملا دقت کنید تا اسیر دست افراد سودجو و کلاهبردار نشوید.

شکی نیست که جواهرات می توانند ارزشمند باشند و از نظر فرهنگی برای قرن ها به شکل نوعی گنجینه یا پس انداز خانواده بوده است. به عنوان مثال، در خاورمیانه، زنان تا به امروز جواهرات طلا را به عنوان اکسسوری های تزئینی و همچنین به عنوان منبع مالی در صورت نیاز در شرایط اضطراری خریداری کرده و نگهداری می کنند. این سنت صدها سال است که ادامه دارد و حتی در آینده هم یکی از روش های امن سرمایه گذاری و افزایش دارایی خواهد ماند.

برای خرید زنجیر استیل و بدلی رنگ ثابت، ما در فروشگاه بدلیجات کالای تک مدل های بسیار زیادی در انواع طرح های رایج مثل کارتیه، رولکس، ونیزی و غیره موجود داریم. برای خرید هرگونه بدلیجات از بخش دسته بندی در بالای سایت می توانید محصولات و قیمت ها را مشاهده نمایید. در صورت هرگونه سوال از طریق واتساپ در خدمتتان هستیم.

تقریبا می توان گفت روی تمام طلاهای اصلی و واقعی، عدد و علامت هایی برای شناسایی زرگران حک شده است که نشان دهنده عیار و اصل بودن طلا می باشد.

حک این اعداد و مهر و نشان ها، برای این است که یک فرد معمولی به راحتی بتواند یک جواهر طلا را از دیگری تشخیص دهد. برخی فکر می‌کنند که رنگ طلا تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند که می‌توان از آن به عنوان یک معیار استفاده کرد، اما در واقع، اکثر مردم فقط با نگاه کردن به طلا نمی‌توانند تفاوت بین طلای 14 عیار و طلای 24 عیار یا محصولات بدلی را تشخیص دهند.

استفاده از علائم در ساخت طلا قطعا یک آداب جدید نیست و در واقع اولین استفاده از جواهرات طلا به سال 1200 میلادی برمی گردد. با توجه به توضیحاتی که گفته شد می توان گفت طلای بدون شماره وجود ندارد یا بسیار نادر است. بنابراین اگر در هنگام خرید بدلیجات یا طلا با طلایی که هیچ عددی روی آن حک نشده مواجه شدید، توجه داشته باشید یا از طلافروشی معتبر همراه با فاکتور آن را تهیه کنید، و یا اگر معامله را شخصی انجام می دهید حتما به یک طلا فروش آن را نشان دهید.

جدول عیار طلا

معمولا به دلیل نرم بودن بیش از حد طلای خالص، از آن برای ساخت جواهرات و زیورالات و سایر لوازم بسیار کمتر استفاده می شود. بنابراین برای استحکام بیشتر، در تمام کشورهای دنیا، بر اساس جدول عیار طلا چندین عیار مختلف از طلا وجود دارد و از عیارهای متفاوتی در ساخت هر زیورالات طلا استفاده می شود که می تواند روی قیمت آن اثر گذار باشد.

در اکثر کشورهای دنیا از طلاهایی با عیار پایین تر استفاده می شود چون قیمت کمتری دارند و در نتیجه می توانید تنوع بیشتری را با توجه به بودجه تان تهیه کنید. اما این موضوع در کشورهای شرقی مثل کشور خودمان کاملا متفاوت است و به طلا به چشم سرمایه گذاری نگاه می شود. عیار طلایی که در ایران استفاده می شود معمولا طلای 18 عیار است. همچنین طلا با عیارهای 20 و 22 هم وجود دارند که قیمت بالاتری دارند اما طلا با عیار کمتر از 18 در ایران ممنوع می باشد.

طلای بدون شماره داریم یا نه !؟

یکی از معیار های اصل بودن طلا شماره هایی است که در آن حک می شود. اما سوالی که پیش می آید این است که آیا طلای بدون شماره هم داریم یا نه. یعنی اگر یک جواهر خریدیم و متوجه شدیم شماره درون آن حک نشده تقلبی است یا خیر. جواب کوتاه این سوال این است: نه! صرفا طلا تقلبی نیست. در ادامه بیشتر با این مساله آشنا خواهیم شد و راه های تشخیص طلای اصل و طلای بدون شماره را بررسی خواهیم کرد.

طلای بدون شماره داریم ؟

بعضی از جواهرات به دلیل وزن پایین یا به دلیل گذشت زمان و هر دلیل دیگری بدون شماره هستند. اول این که توصیه می کنیم از خرید طلای بدون شماره خودداری کنید. اما اگر به هر دلیلی قصد خرید این طلا را دارید حتما با یک فاکتور معتبر آن را خریداری کنید. زیرا طلافروشان معتبر به هیچ عنوان طلای تقلبی به مشتری نمی فروشند و ارزش برندشان بیشتر از چند قطعه طلای تقلبی برای فروش است.

اگر خواستید معامله را با یک شخص انجام دهید حتما طلا را به یک طلافروش معتمد نشان دهید و از اصل بودن آن مطمئن شوید.

البته دقیت داشته باشید عدد حک شده روی طلا نشان دهنده اصل بودن آن نیست و فقط یکی از فاکتور های طلای اصل است. پس ممکن است حتی طلای شماره دار هم تقلبی باشد به همین خاطر خیلی باید دقت کنید.

کد روی طلا نشانه چیست؟

کدهای روی طلا دو نوع است که در واقع نشان دهنده اصالت آن قطعه طلا یا جواهر می باشد. واضح است که طلای بدون شماره فاقد این دو مشخصه هستند به همین خاطر در خرید آن ها باید دقت بیشتری صورت گیرد. این دو مورد عبارتند از:

  • عیار طلا
  • برند سازنده

عدد دو رقمی که در قسمت داخلی طلا مشاهده می کنید عیار است. نوشتن این کد به این خاطر است که افراد عادی به راحتی نمی توانند عیار طلای خود را متوجه شوند. آن ها تنها مجبورند حرف فروشنده را باور داشته باشند. برای این که میزان کلاهبرداری کم شود سازندگان طلا عیار طلا را داخل جواهرشان حک می کنند. با این کار شما به راحتی می توانید عیار طلایی که خریداری می کنید را بدانید.

کدهای طلای خارجی

حک کردن کد روی طلا تنها مختص ایران نیست و در تمام دنیا شرکت ها موظفند روی طلای خود کد بزنند. این قانون در کل کشورها رعایت می شود تا مشتریان با خیال راحت خرید خودشان را انجام دهند.

پس طلاهای خارجی هم کد دارند و اگر فروشنده به شما گفت این طلا چون خارجی است کد ندارد احتمالا قصد فریبتان را دارد. با این که قانون حک کردن کد روی طلا در کشورهای مختلف فرق دارد اما هیچ کشوری اجازه تولید طلای بدون شماره را به برندها نمی دهد.

چه شماره هایی روی طلا حک می شود؟

خب اکنون می دانید کدهای روی طلا نشانه چیست و چرا همه برندها موظفند آن ها را روی محصول خود حک کنند. حال ببینیم چه شماره هایی روی طلا حک می شود و چه شماره هایی هستند.

کد عیار طلا

عیار طلا یکی از اصلی ترین مشخصات طلا است که روی همه جواهرات طلا حک شده است. کد عیار طلا با حرف K مشخص می شود و عدد بعد از آن نشان دهنده شماره عیار طلا است. مثلا : K24 یعنی طلای 24 عیار یا K18 یعنی برای ساخت این قطعه طلا از طلای 18 عیار استفاده شده است. بر روی طلای بدون شماره این عدد حک نشده و شما با نگاه کردن به طلا نمی توانید عیار آن را مشخص کنید.

کد شهر سازنده

حرف دیگری که ممکن است روی طلا حک شده باشد کد شهر سازنده است. در ایران تعدادی از شهر ها کد دارند برای مثال حرف T معرف شهر تهران، E معرف شهر اصفهان و … است.

بجز کد شهر سازنده عدد دیگری هم پشت این حروف حک می شود که معمولا نشان دهنده شماره واحد تولید است.

شماره درصد خلوص

گاهی اوقات برند ها بجای حک کردن عیار روی طلا از درصد خلوص استفاده می کنند. برای مثلا عدد 750 روی طلا یعنی درصد خلوص این جواهر 75درصد است که همان طلای 18 عیار می شود. (در مقاله این مطالب به طور کامل گفته شده است)

طلای بدون شماره بخریم یا نه؟

اگر مطالب گفته شده در بالا را خوانده باشید اکنون می دانید که خرید طلای بدون شماره به نوعی ریسک محسوب می شود و تنها سند اصالت طلای شما حرف فروشنده و فاکتور آن است. پس حتما این مدل طلا را از مکان ها معتبر خریداری کنید و اگر باز مطمئن نیستید طلا را توسط یک طلافروشی دیگر بررسی کنید تا خیالتان از خرید راحت شود.

برگرفته شده از: طلای حقانی