اخبار عمومی

تونلهای مترو برای زمان زلزله ؟ 

اخیرا یک کلیپ از برنامه تهران بیست که حقیقتا جزو معدود برنامه های خوب تلویزیون است در خبرها دیدم. اطلاعاتی رییس کمسیون عمران شورای شهر تهران و رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران به کل کشور و مردم درباره زلزله و ایمنی مترو و تونل های مترو برای زلزله می دادند که تماما، دوباره عرض می کنم، تماما غلط بود. الله اکبر، چرا آخر، چه لزومی دارد ؟!

برای حفظ امانت، اصل کلیپ اینجا،

https://www.khabaronline.ir/news/1853806/ ببینید-امن-ترین-مکان-هنگام-وقوع-زلزله-در-تهران-کجاست

آنقدر بد که امکان توضیح مردودی آن برایم نیست. در صورت لزوم به کتاب های دبستانی در این موضوع رجوع شود. در چند کلمه، زلزله آمد یا هنگام زلزله که چند ثانیه بیشتر نیست، داخل تونل بفرض ایمن بودن یا رفتن به داخل تونل امن با ورودی های مسدود و اوضاع تخریب ورودی و خروجی ها، برق ول در سراسر تونلها، هوای متراکم، ترک های موجود، نفوذ آب و حیوانات موذی، بدون شک، شکست در شفت اصلی تونل، نبود هوا، و … عدم امکان امداد و نجات تا ساعتها شاید روزها و … و در نهایت خفگی چیزی نخواهد بود. نکند فضای باز رو رها و پناه به تونل ها ببرید! نهایت زلزله چند ثانه طول بکشد، بعدش فقط خرابی است و ویرانی و نیاز به هوا و غذا و امکانات درمانی خودتان را حبس نکنید !

سالهاست می نویسم، چه چیزی یک کشور را می تواند نابود کند، لطفا جستجو کنید مقالات را ! الله اکبر و پناه بر خداوند رحمان و رحیم

* استاد نمونه ایران در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله کشور