اخبار فرهنگی

وداع با احمدرضا احمدی و پایان حاشیه‌های «هفت»

درگذشت احمدرضا احمدی، روشن شدن تکلیف خانه اندیشمندان علوم انسانی، اظهارات وزیر ارشاد درباره عفاف و بازگشت رائفی‌پور، مصوب شدن طرح حریم تئاتر شهر، صدور پروانه ساخت شش فیلم جدید، پخش سریال «هفت» و اکران «بی‌مادر» از مردادماه گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنری بیستم تیرماه بود.

به گزارش خبر فوری، روز سه‌شنبه بیستم تیرماه، احمدرضا احمدی ـ شاعر و نویسنده در سن ۸۳سالگی از دنیا رفت. او سال‌ها بود که از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و بارها در بیمارستان بستری شده بود. همچنین اعلام شد که مراسم تشییع پیکر احمدرضا احمدی روز پنجشنبه و به خواسته خودش از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

اگر احمدرضا احمدی نبود…

احمدرضا احمدی خیلی نیست

وضعیت به روال سابق بازگشت

پس از اختلاف مسئولان شهرداری و مدیران خانه اندیشمندان علوم انسانی، این خانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با پیگیری‌های حقوقی از مراجع ذیصلاح، خوشبختانه امروز با باز شدن قفل درها، وضعیت خانه اندیشمندان علوم انسانی به روال سابق بازگشت.»

همچنین جایزه ادبی بوکر با تغییراتی همراه خواهد بود و برنده آن به جای اواسط اکتبر در اواخر نوامبر در مکانی جدید معرفی خواهد شد.

«مجید» که معرف حضورتان هست!

مردی که یک دریا را کشف کرده است

اظهارات وزیر ارشاد درباره عفاف و بازگشت رائفی‌پور

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتمین همایش ملی چادرهای آسمانی که روز سه‌شنبه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: امروز دشمنان با جنگ ترکیبی تمام‌عیار، درصدد ایجاد شکاف در جامعه هستند، غافل از آنکه ملت ایران در حوزه پوشش و پاسداری از حیا و عفاف پیشگام هستند.

وزیر ارشاد همچنین اعلام کرد که پیگیر بازگشت علی‌اکبر رائفی‌پور به ایران است. رائفی‌پور برای انجام مناسک حج به عربستان سفر کرده بود که هنگام بازگشت در فرودگاه، از خروج او جلوگیری شد.

پیام وزیر و برنامه روز اول جشنواره فیلم حوا

تئاتر شهر بالاخره نفس کشید!

در ادامه، مدیر مجموعه تئاتر شهر با ابراز خرسندی از شروع طرح پاکسازی در فضای بیرونی این مجموعه، خبر داد که طرح حریم تئاتر شهر هم از سوی میراث فرهنگی مصوب شده و به زودی اجرا می‌شود.

تازه‌های نمایش

انتشار جدول اجراهای نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه، برگزاری جشنواره نمایشنامه‌های ۱۰ دقیقه‌ای و نمایشنامه‌های یک‌دقیقه‏‌ای و اجرای نمایش «داری اونجا چی کار می‌کنی؟ و چند اپیزود دیگر» از جمله رویدادهای نمایشی اخیر است.

«آلزایمر» چگونه پدید آمد؟

صدور پروانه ساخت ۶ فیلم جدید 

سازمان سینمایی نیز به طور رسمی اعلام کرد که اخیرا به شش فیلمساز پروانه ساخت فیلم سینمایی داده است. «سینما مولن روژ»، «پول و پارتی»، «لیث»، «آن دو»، «ساعت ۶ صبح» و «ساعت عاشقی» فیلم‌هایی هستند که پروانه ساخت گرفته‌اند. 

اکران «بی‌مادر» و «زالاوا»

فیلم «بی‌مادر» پس از پایان عزاداری‌های دهه اول محرم در مردادماه اکران می‌شود و فیلم سینمایی «زالاوا» تا چند روز آینده در پلتفرم‌های اینترنتی به صورت آنلاین بلیت‌فروشی و اکران می‌شود.

حذف و کاهش در جشنواره فیلم برلین

ما را در صداوسیما تحویل نمی‌گیرند

گفت‌وگویی هم با سیروس همتی ـ بازیگر ـ داشتیم که بنا دارد برای تلویزیون سریالی طنز بسازد و به گفته خودش طرحش یک سال است سرگردان صداوسیماست و مدیران تلویزیون اصلا او را نمی‌شناسند و همه کارهای تلویزیون این روزها سفارشی شده است و جایی برای ارائه جوانان نیست.

گره کور سریال «هفت» بالاخره باز شد؟

همچنین سریال «هفت» قرار است از مردادماه پس از گذراندن حاشیه‌هایی که بر سر صدور مجوز با ساترا داشت، منتشر شود. با این همه به نظر می‌رسد چالش‌ها کمتر از آن چیزی بود که در این دو سال پیش‌بینی می‌شد؛ چنان‌چه گره به ظاهر کور «هفت» حالا باز شده و خود کارگردان می‌گوید انتظار نداشته سریالش با کمترین ممیزی به آنتن برسد.

خبرهایی از سریال‌های تلویزیونی

بنیاد رودکی بار دیگر تکذیب کرد

در ادامه، بنیاد رودکی بار دیگر اخراج نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران را تکذیب و تاکید کرد که افراد معترض، در آزمون انتخابی بنیاد شرکت نکرده‌اند. 

مقبره خیره‌کننده یک پادشاه

ترکیه قطب گردشگری سلامتِ می‌شود؟

هنر تجسمی چگونه به نقش برجسته مرد ساسانی رسید؟

درباره «نقش‌برجسته مرد عالی‌رتبه ساسانی» که گفته می‌شود حدود ۳۵ سال قبل از ایران به صورت غیرقانونی خارج شده بود و حالا به داخل کشور بازگشته است، با سالار صالحیه، پژوهشگر هنری گفت‌وگویی داشتیم. او که معتقد است این آثار از جنبه دیگری به جز خلق یک اثر هنری نگاه می‌شدند، به بررسی مواردی چون تاریخچه هنر تجسمی در ایران و بررسی دو نگاه هنری و کاربردی در تاریخ این هنر پرداخت.

ضرورت تشکیل پرونده حقوقی در مجامع بین‌المللی

در نهایت این‌که، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دیدار با دبیران تشکل‌های شاهد و ایثارگر در حوزه‌های بانوان شاهد و ایثارگر، مصدومان شیمیایی و شهدای ترور، گفت: تشکیل پرونده حقوقی در مجامع بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های ایثارگری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه برای احقاق حق ایثارگران ضرورت دارد.

انتهای پیام 

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.