اخبار حوادث

نقش خانه‌های هلال در زمان طلایی حوادث/ راه‌اندازی ۸ هزار خانه هلال در کشور

مدیرکل توسعه دفترخانه‌های هلال با اشاره به نقش پررنگ خانه‌های هلال در زمان طلایی حوادث گفت: با محلی کردن اقدامات امدادی می‌توان در کوتاهترین زمان به آسیب دیدگان بحران‌ها امدادرسانی کرد.

عباس احدپور در گفت‌وگو با خبر فوری با اشاره به تعریف و هدف ایجاد «خانه‌های هلال» گفت: خانه‌های هلال، مراکز داوطلب محور هستند که وابسته به جمعیت هلال احمر بوده و با ساختار، امکانات و فعالیت‌های داوطلبانه در سطح محلات شهرستان‌ها و نقاط روستایی با اولویت مناطق حادثه‌خیز تاسیس می‌شوند.

وی درباره علت احداث خانه‌های هلال نیز گفت: بر اساس بند ۱۱ مصوبه اولین نشست شورای عالی مدیریت بحران در سال ۹۴ و طبق ماده ۷۷ قانون پنج ساله با موضوع افزایش تاب آوری محلی جمعیت نسبت به پیشگیری و راه‌اندازی قانونی خانه‌های هلال در سطح کشور اقدام شد. هدف اصلی این مراکز، آموزش همگانی است که بر عهده جمعیت هلال است. بنابراین ما تصمیم گرفتیم از جزء به کل برسیم یعنی از روستاها شروع کنیم و سپس به شهرها برسیم. 

احدپور با اشاره به مفهوم «مهاجرت معکوس» گفت: درحال حاضر شاهد هستیم که عده‌ای از شهرنشینان در دوران بازنشستگی به روستاها باز می‌گردند؛ این مسئله باعث می‌شود این افرادی که دارای تحصیلات، آگاهی و تجربه خاص شهرنشینی هستند به روستا بازگردند. بنابراین باید در روستاها نیز تجهیزات خوبی برای این افراد فراهم شود تا در بحران‌ها مورد استفاده قرار گیرد. 

وی افزود: در زمان وقوع هر بحرانی،  ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اول، زمان طلایی در بحران ها است که اگر افراد آموزش ببینند می‌توانند  تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی،  اقدامات اولیه را انجام دهند. 

مدیرکل توسعه دفتر خانه‌های هلال ادامه داد: آموزش‌های ما در این خانه ها، بومی‌سازی می شود و حتی ساکنان روستاها نیز می‌توانند با تجهیزات اولیه و ساده مانند دیلم، بیل، کلنگ و …، در زمینه حفظ جان افراد و جابجایی اجسام در بحران ها تاثیرگذار باشند و آموزش هایی ببینند. 

احد پور گفت: در خانه‌های هلال افراد به صورت رایگان آموزش می بینند تا در بحران ها به خود و دیگران کمک کنند.  مدیریت این مراکز با هلال احمر است اما برای تامین تجهیزات و امکانات همه می‌توانند در این زمینه به مراکز کمک کنند.

اهداف از ایجاد خانه های هلال چیست؟

وی  با اشاره به اهداف تاسیس خانه‌های هلال نیز اظهارکرد: اولین و مهم ترین هدف، افزایش تاب آوری محلی برای مردم توسط مردم است. همچنین ایجاد زمینه مشارکت واقعی آحاد مردم در فعالیت‌های اجتماع محور و امدادی نیز از جمله اهداف ماست که در این مراکز محقق می شود. 

مدیرکل توسعه دفتر خانه‌های هلال در خصوص خانه‌های هلال درباره سومین هدف خانه هلال ادامه داد: محله محورسازی فعالیت ها از جمله دیگر اهداف ماست. به عنوان مثال بر اساس هر نوع محله‌ای و بر اساس میزان تعداد خانوار ساکن و نوع مخاطرات منطقه، اقدامات دسته بندی‌می شوند. 

وی با بیان اینکه شهرها و روستاها بر اساس میزان حادثه خیزی دسته بندی و اولویت‌بندی می‌شوند؛ افزود: چهارمین هدف ما، تقویت سرمایه اجتماعی است. ما هلال‌احمری‌ها ثروتمندترین افراد جامعه هستیم زیرا ثروت ما همان مردم هستند. به عنوان مثال در سیل اخیر مشهد و سیستان و بلوچستان علاوه بر نیروهای امدادی و پرسنل که باید در همه جا حضور پیدا کنند؛ افراد مردمی و محلی و اعضای خانه‌های هلال پای کار بودند و اتفاقا نقش پررنگی هم داشتند.

مدیرکل توسعه دفتر خانه‌های هلال درباره ریاست خانه های هلال نیز گفت: معتمدترین، مردم‌دار ترین، مومن‌ترین و در واقع بهترین فرد محله به عنوان رئیس این خانه ها برگزیده می‌شوند و خانه‌های هلال توسط خود مردم محلی مدیریت می‌شود. افراد در این مراکز آموزش اولیه می‌بینند و در صورت نیاز و تمایل و توان، آموزش‌های تخصصی نیز به افراد ارائه می‌شود.

احد پور گفت: دیده‌بانی نیز یکی دیگر از کارکردهای خانه‌های هلال است و در صورت بروز هرگونه مشکلی این افراد محلی زودتر به نیروهای امدادی اطلاع می‌دهند همچنین تا رسیدن نیروها اقدامات اولیه را نیز بر اساس آموزش‌هایی که فرا گرفته‌اند، انجام می‌دهند. 

وی با اشاره به اهمیت ارزیابی در حوادث، افزود: ارزیابی در هر نوع حادثه‌ای بسیار اهمیت دارد؛ اینکه حادثه چیست؟ چه وسعتی دارد؟ اوضاع چقدر وخیم است؟ وضعیت راه‌ها و مراکز درمانی چگونه است؟ چند نفر آسیب دیده‌اند؟ چند خانه یا ساختمان تخریب شده‌اند و … از جمله مواردی است که در ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرند. حالا در این شرایط گاهی ممکن است که از محل اعزام نیروها تا رسیدن به نقطه حادثه،اتفاقات بسیاری رخ دهد. خب مشخص نیست در مسیر چه مشکلاتی ایجاد شده بنابراین معمولا نیروها در زمان طلایی به محل نمی‌رسند و ما با تاخیر مواجه هستیم اما خانه‌های هلال در اینجا به کار می‌آیند به عنوان نیروهای ارزیاب سریع‌ترین گزارش‌ها را به مرکز فرماندهی ارسال می‌کنند.

احد پور گفت: این افراد بلافاصله به نیروهای امدادی حوادث را اطلاع می‌دهند و چون در همان شرایط و محیط قرار دارند می‌توانند اطلاعات صحیح و دقیق را به اطلاع نیروهای امدادرسان برسانند که این امر روند امداد را بسیار تسریع می‌بخشد. همچنین می توانند دقیقا مشخص کنند که مردم آسیب دیده در آن لحظه به چیزی احتیاج دارند.

راه اندازی ۸ هزار خانه هلال در کشور 

وی با بیان اینکه در ۹ سال اخیر حدود هشت هزار خانه هلال در کشور راه اندازی شده است؛ افزود: با توجه به اینکه ۳۷ هزار دهیاری در کشور داریم هدف ما هم راه اندازی ۳۷ هزار خانه هلال است که به تنهایی توسط هلال احمر میسر نیست بلکه مردم در کنار حوزه‌های حاکمیتی شامل استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شهرداران و حتی سمن‌ها می‌توانند نقش موثری در این بین داشته باشند تا بتوانیم طی پنج سال آینده به هدف خود برسیم.

مدیرکل توسعه دفتر خانه‌های هلال درباره تجهیزات پزشکی موجود در این خانه‌ها نیز گفت : بانک اماناتی هم برای تجهیزات پزشکی مثل ویلچر و واکر مورد نیاز سالمندان در خانه‌های هلال وجود دارد که عموما از طرف خیرین همان شهر و روستا پشتیبانی و تامین شده است.

انتهای پیام 

کارگروه خبری مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی انتقال احساسات و امواج رویدادها به خوانندگان هستم. از طریق زبان زنده و روان، مخاطبان را در قلب رویدادها قرار می‌دهم.